افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در جنوب کرمان با وجود ظرفیت‌های کشاورزی و وسعت منطقه ضروری است


ایستگاه‌هایی هواشناسی موجود جوابگوی جنوب کرمان نیست

به گزارش کرمان‌نو،‌ داده‌های هواشناسی برای جنوب کرمان به دلیل وسعت منطقه و ظرفیت کشاورزی از اهمیت دوچندانی برخوردار است. درحالی‌که به جز دو شهرستان جیرفت و کهنوج که ایستگاه هواشناسی با تجهیزات کامل و نیروی انسانی دارند، بقیه شهرستان‌های جنوبی کرمان این داده‌ها را به‌صورت محدود از ایستگاه‌های خودکار و بدون حضور نیروی انسانی دریافت می‌کنند. مدیرکل هواشناسی استان گرانی تجهیزات هواشناسی و از طرفی محدودیت منابع مالی را سد راه می‌داند و از فرمانداران می‌خواهد که با استفاده از ظرفیت‌هایی چون معادن در افزایش ایستگاه‌های هواشناسی در این منطقه پای‌کار بیایند.

اهمیت داده‌های هواشناسی در کشاورزی
اهمیت هواشناسی در کشاورزی منحصر به افزایش تولید محصول، و تصمیم‌گیری به‌موقع در پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به‌تنهایی نیست.
داده‌های هواشناسی کاربردهای متنوعی برای کشاورزان دارد. از جمله اینکه با کمک این داده‌ها می‌توان از دلایل خسارت به یک گیاه و بازه زمانی آن با جزئیات بیشتری آگاه شد که در تعیین خسارت به محصول کشاورزان مؤثر است و بیمه محصولات کشاورزی که واحدی برای تعیین خسارت و پرداخت غرامت محسوب می‌شود با استفاده از داده‌های هواشناسی با اطمینان و دقت بیشتری خسارت را مشخص می‌کند.
ضرورت افزایش ایستگاه هواشناسی در قطب کشاورزی
وجود ایستگاه‌های هواشناسی در جنوب کرمان از اهمیت بیشتری برخوردار است که این موضوع به وسعت منطقه، تنوع اقلیم و ظرفیت‌های کشاورزی منطقه بر می‌گردد.
به‌طورکلی چند نمونه ایستگاه هواشناسی در کشور داده‌های وضع هوا را جمع‌آوری می‌کند که ۳ نمونه رایج آنها ایستگاه سینوپتیک، خودکار و فرودگاهی هست.
ایستگاه‌های سینوپتیک که این ایستگاه‌ها معمولاً کامل‌ترین مجموعه تجهیزات هواشناسی را دارا بوده و به‌صورت شبانه‌روزی و هر ساعت نسبت به ثبت اطلاعات و ارسال گزارش‌ها هواشناسی اقدام می‌نمایند.
ایستگاه‌های خودکار معمولاً قادرند اطلاعات مربوط به دما، رطوبت، سمت و سرعت باد، فشار هوا و میزان بارندگی و تابش خورشید را اندازه‌گیری کرده و به‌صورت گزارش هوا از طریق بستر مخابراتی به طور خودکار ارسال می‌کنند. این ایستگاه‌ها معمولاً در مناطقی که ایستگاه‌های سینوپتیک پوشش ندارند راه‌اندازی می‌شوند.
باتوجه‌به قوانین بین‌المللی برای فعالیت هر فرودگاه حتماً باید یک ایستگاه هواشناسی فرودگاهی نیز در مجاورت آن فعال باشد و گزارش‌ها هواشناسی مربوط به پروازها را پشتیبانی کند؛ بسته به اهمیت فرودگاه و تعداد و نوع پروازها، ممکن است تجهیزات موجود در این ایستگاه‌ها متفاوت باشد،
جنوب کرمان با داشتن هشت شهرستان تنها دو ایستگاه هواشناسی سینوپتیک دارد که در کهنوج و جیرفت مستقر هستند.
دردسرهای فاصله زیاد با مراکز ایستگاه
آن طور که یکی از کارشناسان بیمه کشاورزی می‌گوید: برای تعیین خسارت محصولات کشاورزی مانند گندم و یا باغات سردسیری در بعضی مناطق که فاصله زیادی با ایستگاه هواشناسی دارند، با مشکل روبرو هستیم.
او ادامه داد: به طور مثال وقوع پدیده سرمازدگی در باغات پسته بخش اسفندقه جیرفت به دلیل فاصله زیاد ایستگاه هواشناسی از محل وقوع خسارت دمای ثبت شده برای کارشناسان بالادستی برای پرداخت غرامت قابل‌قبول نیست.
این کارشناس بیمه بیان داشت: ما برای پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان باید مستندات لازم را تهیه کنیم و یکی از این مستندات در خسارت سرمازدگی ثبت حداقل دما است که به دلیل فاصله زیاد با مرکز هواشناسی این داده ثبت شده با دمای منطقه اسفندقه تفاوت زیادی دارد و این موضوع کار پرداخت غرامت را سخت‌تر می‌کند.
او ادامه داد: فاصله زیاد مراکز ایستگاه هواشناسی پرداخت خسارت طوفان به گلخانه‌داران و نخل‌داران را هم دچار مشکل کرده است به‌طوری‌که به دلیل اینکه ایستگاه‌های هواشناسی با توسعه شهرها در بین مناطق مسکونی قرار گرفته‌اند بعضاً پارامترهای صحیحی ارائه نمی‌دهند، به طور مثال در اطراف ایستگاه هواشناسی میانده جیرفت درخت قرار گرفته و این موضوع بر روی داده‌های این ایستگاه اثر می‌گذارد و احتمال می‌رود سرعت باد را کمتر از میزان واقعی نشان دهد.
جنوب کرمان اولویت کاری مدیرکل هواشناسی
مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه در شهرستان جیرفت ۳ ایستگاه هواشناسی داریم بیان داشت: برنامه جنوب در اولویت قرار داشته با تأکید بر اینکه به دلیل وجود ظرفیت‌های موجود و تعدد شهرستان‌ها در جنوب کرمان لازم است که اداره کل هواشناسی ارتقا یابد و با استقرار اداره کل موضوع هواشناسی هم پیشرفت می‌یابد.
محسن عراقی‌زاده گفت: باتوجه‌به وسعت کشاورزی جنوب استان، واقعیت کمبود ایستگاه‌های هواشناسی در این منطقه را قبول داریم و معتقدیم این تعداد ایستگاه نیاز کشاورزان را رفع نمی‌کند. او افزود: چون تجهیزات ایستگاه‌ها خارجی و گران‌قیمت است برای افزایش ایستگاه‌ها مشکل منابع مالی داریم.
فرمانداران پای‌کار بیایند
مدیرکل هواشناسی ادامه داد: به‌عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنم که فرمانداران کمک کنند وبا استفاده از منابع مختلف داخل شهرستان‌ها مانند بخش خصوصی یا معادن برای افزایش ایستگاه‌های هواشناسی در بعضی مناطق موردنظر برنامه‌ریزی کنند.

عراقی‌زاده یادآور شد: در شمال استان کرمان حدود هفت ایستگاه با کمک یکی از معادن احداث شده که اطلاعات این مراکز به کار کشاورزان می‌آید. عراقی‌زاده همچنین ایجاد اداره کل هواشناسی جنوب کرمان را در توسعه خدمات هواشناسی این منطقه تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: سازمان هواشناسی موافق ایجاد اداره کل جنوب کرمان است؛ اما مشکل فعلاً مربوط به سازمان امور استخدامی است و انتظار می‌رود نمایندگان کمک کنند این مجوز از سازمان امور استخدامی کشور گرفته شود و موضوع چارت سازمانی حل شود.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: در فاریاب و قلعه گنج رودبار جنوب ایستگاه خودکار بدون حضور نیروی انسانی در حال فعالیت است و هشت پارامتر اصلی موردنیاز در این ایستگاه‌ها دریافت و به مراکز ارسال می‌شود.

عراقی‌زاده بیان کرد: ایستگاه‌های خودکار، فقط هفت یا هشت پارامتر هواشناسی شامل، سمت و سرعت باد، فشار، رطوبت، دما، باران و دمای خاک را اعلام می‌کند.
در شهرستان‌های کهنوج، جیرفت، ایستگاه هواشناسی سینوپتیک است که در این ایستگاه‌ها نیروی انسانی هم حضور دارد. او با بیان اینکه سه ایستگاه هواشناسی در جیرفت وجود دارد، اضافه کرد: در شهرستان جیرفت علاوه بر ایستگاه میانده و مرکز جیرفت که در مقابل سیلو قرار گرفته، ایستگاه هواشناسی فرودگاه هم فعال است که تجهیزات مربوط به ارتقای ایستگاه فرودگاه جیرفت با ١۵ میلیارد ریال هزینه خریداری شده و تا آخر سال نصب می‌شود، و ساختمان ایستگاه میانده جیرفت نیز ساخته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109785
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.