اجرای طرح زراعت چوب در ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های مستعد کرمان

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: با توجه به ظرفیت بالای استان کرمان طی امسال طرح زراعت چوب در سطح ۴۰۰ هکتار از عرصه های مستعد شمال استان کرمان اجرا می شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، رحمت الله باقری در جلسه بررسی اجرای طرح زراعت چوب در بخش شهداد که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه و بخشدار شهداد برگزار شد، گفت: هدف از اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب، تامین چوب مورد نیاز کشور، اشتغال زایی، کاهش واردات چوب و کاستن فشار وارده بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور است.

او افزود: افزایش نرخ ارز و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل های کشور باعث شده که زراعت چوب دوباره فعالیت اقتصادی شود و استقبال خوبی از آن شده است که این مهم از طریق کاشت گونه‌هایی که سریع رشد می کنند و چوبده هستند،  نظیر ارقام اکالیپتوس در مناطق مستعد استان در دست انجام است.

باقری تصریح کرد: با توجه به طولانی بودن زمان کشت و زراعت چوب، کشت تلفیقی پیشنهاد می‌شود به طوری که در بین درختان چوب می‌توانند صیفی جات یا گیاهان دارویی بکارند تا بتوانند هزینه‌های تولید خود را مدیریت کنند.

او بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بهره برداران از طرح زراعت چوب، ۹۰ میلیون تومان سود خالص در هر هکتار کسب می‌کنند که این مبلغ تنها مربوط به زراعت خود چوب است و شامل کشت و در آمد‌های جانبی نمی‌شود.

باقری گفت: زراعت چوب هزینه چندانی ندارد و تنها نیازمند اندکی خاک ورزی (به آن دسته تلاش‌های مکانیکی که برای بهم زدن خاک برای آماده‌سازی آن برای پرورش گیاهان کشاورزی انجام می‌گیرد خاک ورزی می‌گویند) و نگهداری است و در هر هکتار برای ۲تا ۳ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰ تا ۱۲ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

او افزود: با توجه به ظرفیت بهینه نهالستان‌های استان، هر ساله نهال‌های استاندارد و با کیفیت اوکالیپتوس در این نهالستان‌ها تولید و در قالب طرح زراعت چوب بین متقاضیان دولتی، شرکت‌های خصوصی و عموم مردم توزیع می‌شود.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان بیان داشت: در این خصوص، در سال ۱۳۹۹ سطحی معادل ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های مستعد استان در قالب طرح زراعت چوب اجرا شد و طی امسال با توجه به ظرفیت بالای استان این سطح به ۴۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

حجت الاسلام احمد الله وردی، امام جمعه بخش شهداد نیز در این جلسه گفت: در بخش محروم شهداد شاهد زراعت‌های محدود با سود دهی کم هستیم که با توسعه زراعت چوب و با توجه به مراحل عملیات کاشت، نگهداری و برداشت سهل‌تر نسبت به سایر زراعت‌های در حال انجام درآمد بیشتری نصیب مردم محروم شهداد می‌شود.

رضا اعتماد، بخشدار شهداد ضمن استقبال از اجرای طرح زراعت چوب در بخش شهداد گفت:  در صورت اجرای این طرح جوانان و افرادی که به دلیل نداشتن اشتغال و نبود درآمد مجبور به مهاجرت شده اند به شهداد باز خواهند گشت .

او  با توجه به ظرفیت بخش شهداد برای اجرای طرح زراعت چوب، خواستار حمایت مسئولان از این طرح در دوران اقتصاد مقاومتی در قالب پرداخت تسهیلات و بسته‌های تشویقی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78238
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.