برای نخستین بار، ۱۰ گونه نادر اردک مرمری به کرمان آمدند

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان کرمان از مشاهده ۱۰ قطعه گونه نادر اردک مرمری برای نخستین بار، طی مهر امسال در روبار جنوب خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، منصور پورسینا، رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در مهرماه امسال، تعداد ۱۰ قطعه اردک مرمری برای نخستین بار در مناطق آبی شهرستان رودبار جنوب با کمک یونس خواجویی فرمانده یگان شهرستان رودبارجنوب  مشاهده و ثبت شد.

او افزود:  تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان کرمان، هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

پورسینا با اشاره به اینکه این پرنده از دور به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری به نظر می‌رسد و زیستگاه آن بیشتر در مجاورت آب‌های شیرین است و مناطق با پوشش گیاهی متراکم را به فضا‌های باز ترجیح می‌دهد، بیان کرد: این گونه اردک در فهرست گونه‌های در حال انقراض بوده و در شمار گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود.

او بیان داشت: اردک مرمری با نام علمی angustirostris Marmaronetta پرنده‌ای از تیره اردکیان است که تنها گونه اردک روی آبچر ( آبچر‌ها یا کنار آبچر‌ها به اعضای راسته‌ سلیم‌سانان، به جز آن گروه‌هایی از پرندگان دریایی پاپره‌دار که در نزدیکی اقیانوس‌ها به سر می‌برند، گفته می‌شود.) است و  نر و ماده آن هم‌شکل هستند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه این پرنده ۴۱ سانتیمتر طول دارد و اندکی از خوتکا بزرگ‌تر با گردنی درازتر و سر بزرگ‌تر دارد، تصریح کرد:  پر و بال قهوه‌ای تیره و روشن با طرح مرمری و لکه بیضوی شکل تیره رنگ در اطرف چشمانش است و در پرواز  به‌جز شاه‌پر‌های ثانوی کمرنگ و دم نوک سفید طرح مشخصی نشان نمی‌دهد.

او ادامه داد: در پرنده نر، پر‌های پس سر اندکی بلندتر است و کاکل کوچکی را تشکیل می‌دهد و پرنده نابالغ در سطح شکمی زرد رنگ‌تر با نوار چشمی تیره و دو لکه تقریبا سفید روی بال اردک مرمری است و  معمولا جفت‌جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود و در زمستان گاهی گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78235
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.