تمام خرماداران باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: همه خرماداران جنوبی باید در سامانۀ salamat.gov.ir وزارت بهداشت ثبت نام کنند و اگر در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، نمی‌توانند بارشان را تحویل سردخانه دهند.

نجمه سعیدی- تاثیر کرونا بر همۀ ارکان جامعه موضوع واضحی است که بر کسی پوشیده نیست، اما در مورد محصولات کشاورزی و بعضا صادرات آن‌ها، این تاثیر آنچنان عمیق بود که بسیاری از کشاورزان و صادرکنندگان این محصولات، ورشکستگی را تجربه کردند.

کامیون‌های محصولاتی که به دلیل معطلی چند روزه در مرزها و از بین رفتن بار برگشت خوردند، گواه این ماجرا بود.

اکنون با شروع فصل برداشت خرما در جنوب استان، انگار کرونا، دست از سر این محصول هم بر نمی دارد و حتی برداشت این محصول هم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است، بر همین اساس قوانین جدیدی برای برداشت خرما از سوی علوم پزشکی وضع شده است.

خرماداران در سامانۀ salamat.gov.ir وزارت بهداشت ثبت نام کنند

دکتر امیرپور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد قوانین جدیدی که برای برداشت خرما در نظر گرفته شده به کرمان نو گفت: همه خرماداران جنوبی باید در سامانۀ salamat.gov.ir وزارت بهداشت ثبت نام کنند و اگر در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، نمی‌توانند بارشان را تحویل سردخانه دهند.

وی تاکید کرد: سردخانه ها موظف هستند محصولات باغ دارنی را تحویل بگیرند که کد ثبت نام دارند و در نتیجه داشتن این کد، محموله زمان انبار شدن در سرد خانه، پلاک دار است. باید مستندات به نحوی باشد که دقیقا مشخص شود که خرما از کدام باغ و با چه کد بهداشتی دریافت شده است.

دکتر امیرپور همچنین یادآوری کرد: در مورد بسته بندی خرما هم، فقط بسته بندی ای مورد تایید علوم پزشکی است که در کارگاه بسته بندی انجام شود و بسته بندی خرما در باغ ممنوع است و آن چیزی که مد نظر ماست، رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت مصرف کننده است. به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در صورتی که خرماداران سه گزینه ثبت نام در سامانه ، پروتکل‌های بهداشتی و عدم بسته بندی در باغ را رعایت کرده باشند، خرمایشان در سردخانه‌ها پذیرفته می شود.

هزینه‌های برداشت افزایش پیدا می‌کند

کریمی یکی از خرماداران جنوب استانی است که محصولش را در بازارهای داخلی به فروش میرساند.

او در مورد شرایط جدید برداشت خرما به کرمان نو گفت: هنوز به صورت دقیق، قوانینی را به ما اعلام نکرده اند، ما نیروهایمان را هر جایی که بگویند برای تایید می فرستیم اما این موضوع که بسته بندی خرما در باغ انجام نشود ، از نظر من عملی نیست اگر در باغ بسته بندی نکنیم کجا این کار را انجام دهیم .

وی ادامه داد: ما یک جایگاهی را در باغ برای این کار در نظر گرفته ایم اگر آنجا هم نتوانیم کار کنیم مشکلاتمان خیلی زیاد می شود، من اگر بخواهم خرما را به محل دیگری برای بسته بندی بفرستم برای روزانه چند تن محصول، باید هزینه خیلی زیادی برای خرید سبد بدهم و هزینه‌های برداشت زیاد می شود.

پروتکل‌های بهداشتی و تاثیری که بر کیفیت خرما می‌گذارند

ابراهیم پور یکی دیگر از خرماداران جنوب کرمان است که اکثر محصولش را به خارج از کشور صادر می کند، او به ما گفت: شرایط برداشت خرما بسیار مشکل شده است از طرفی کمبود کارگر داریم و از طرفی قوانین جدید ، مشکلات را پیچیده تر هم کرده است.

ابراهیم پور هم از ممنوعیت بسته‌بندی خرما در باغ گلایه کرده و گفت: اگر خرما در باغ، بسته بنی نشود کلا نابود می شود، خرمایی که قبل از بسته بندی جابه جا شود، کیفیتش را از دست می دهد و کمترین اثر این قانون از دست دادن کیفیت خرما است.

او ادامه داد: همه خرما کاران جنوبی که دستگاه بسته بندی ندارند در نتیجه با این قانون کلی ضرر می کنند. وی معتقد است این قانون بدون نظر کارشناسی وضع شده است.

ابراهیم پور گفت: این تصمیماتی که پشت میز و در اتاق‌های خنک گرفته می شوند به درد باغ با گرما 45درجه نمی خورد. ابراهیم پور با اشاره به مشکلات صادرات خرما هم گفت: با شرایط کنونی حتی صادرات هم با مشکل روبرو است و با این تعرفه ها و نرخ دلار آزاد کلا به صرفه نیست.

قوانین جدید بازار فروش خرما را بهتر می‌کند

برخوری رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد قوانین جدید برداشت خرما به کرمان نو گفت: این سامانه بهداشتی از سوی علوم پزشکی مشخص شده است و این شرایط بر اساس تصمیم ستاد کرونا اعلام شده است که لزوما برای برداشت خرما پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

وی ضمن تایید این موضوع که اگر خرمادارن در سامانه ثبت نام نکند سردخانه‌ها، خرمای این باغداران را تحویل نمی گیرد، گفت: علوم پزشکی پیگیر این موضوع است و ما هم به این دلیل که به طور کلی تقاضا برای خرما کم شده، برای آسودگی خیال مصرف کننده با علوم پزشکی در این موضوع همکاری می کنیم.

دکتر برخوری گفت: با توجه به شرایط و شیوه جمع آوری خرما که با تماس مستقیم دست اتفاق می افتد، نگرانی از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است و ما در جهاد کشاورزی جنوب به دنبال این هستیم که اعلام کنیم خرمای جنوب استان تحت پروتکل بهداشتی برداشت می شود و این موضوع قطعا بازار فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طور کلی در تلاش هستیم، مصرف خرما را بالا برده تا به نفع باغدار شود وگرنه جهاد به دنبال ایجاد مشکل برای کشاورزش نیست.

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: در همین راستا قرار است دیگر بسته بندی خرما در باغ انجام نشود و خرما به سالن های بسته بندی منتقل شده و آنجا بسته بندی شود.

برخوری تاکید کرد: اگر باغداران برای ثبت نام در سامانه به مشکل برخورد کردند با دانشگاه علوم پزشکی جنوب کرمان یا مراکز بهداشت شهرستان‌ها تماس بگیرند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در پایان ضمن تاکید بر اینکه باغداران برای چیدن و فروش خرما عجله نکنند، اعلام کرد: در حال رایزنی هستیم که تاجران هندی و افغانستانی را برای خرید خرمای منطقه جذب کنیم و این موضوع بر قیمت‌ها تاثیر مستقیم می گذارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54435
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.