خیارهایی که سنگ‌فرش خیابان‌های جنوب شدند

دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس: پیگیر خرید توافقی خیار جنوب توسط تعاون روستایی به مبلغی بیش از قیمت دلالان هستیم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

خیارکاران جنوب امسال بیشتر از هر زمان دیگری متضرر شده اند، فروش محصولی که کمتر از قیمت سه سال پیش است در حالی که قیمت بذر، کود و به طور کلی همه هزینه های کشت بیشتر چند برابر شده است، چیزی به جز زیان نخواهد بود.

انگار کلاف این مشکل آن قدر پیچیده شده است که باز شدنش از عهده مسوولان هم بر نمی آید و در این میان کشاورزانی که تمام دست رنج خود را بی ارزش تر از آن می دانند که برای فروشش اقدام کنند، زیان کننده اصلی هستند.

از ابتدای فصل برداشت فریاد اعتراضات کشاورزان جنوبی بلند شد، اعتراضاتی که بعضا به صورت ویدیو هایی در فضای مجازی هم پخش شد، چند روز این اعتراضات وارد فاز جدیدی شده است ، کشاورزان رودبار جنوب محصول خیار خود را کف خیابان ها ریختند و بعد از آن جلوی فرمانداری رودبار تجمع کردند.

بر اساس گزارش ها ماجرای این تجمع ابتدا با تخلیه بار خیار کشاورزان در جاده رودبار زهکلوت و مسدود کردن این جاده شروع شد و بعد از آن کشاورزان محصول خود را که دیگر ارزشی برای فروش نداشت در معابر عمومی ریختند به امید اینکه مسوولان به داد این قشر همیشه محروم برسند.

خیارکاران رودباری در این تجمع دولت را مقصر دانسته و خواستار ورود مدیریت جهادی برای حل این مشکل شده اند.

خرید توافقی خیار در جنوب استان

دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس در مورد مشکل خیارکاران جنوب به کرمان نو گفت:من پیش تر، هم با وزیر کشاورزی وهم با وزیر صنعت و معدن درباره این مشکل صحبت کردم، مشکل از داخل کشور نیست، صادرات عمده ما برای کشورعراق بوده است که امسال جلوی وارداتش را گرفته است.

البته وزیر می گوید: صادرات ما باز است و ما هیچ مشکلی نداریم اما چیزی که مشخص است، خیار تولیدی جنوب در صادرات مشکل دارد، امسال هم تولید آنقدر زیاد است که بازار داخلی دیگر جوابگو نیستند و خیار هم جزء محصولاتی نیست که بتوان آن را خرید تضمینی کرد به همین دلیل این موضوع یک معضل شده است.

اما مشکل را مطرح کرده ایم، ببینیم مقامات مسوول چه تصمیمی برایش می گیرند، صحبت هایی شده که تعاون روستایی با یک قیمت توافقی و مبلغی کمی بالاتر از قیمتی که دلال ها می خرند، محصول را بخرد که کشاورزان این اندازه ضرر نکند.

دکتر حمزه یادآور شد: خیار گلخانه ای جنوب مشکل چندانی نداشته و به روسیه صادر می شود مشکل اصلی خیار زمینی و تونلی است.متاسفانه اکنون مجلس تعطیل است و من هم تهران نیستم که مسئله را جدی در مجلس مطرح کنیم اما تلفنی صحبت هایی کرده ام و قرار شد اگر منابعی در نظر گرفته شود تعاون روستایی خرید توافقی از کشاورزان را انجام دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اعتراض کشاورزان رودبار جنوب فرماندار این شهرستان گفت:برای حل مشکل کشاورزان رودبار جنوب قرار شد خیار تولیدی کشاورزان از روز شنبه خرید توافقی شود.

او تصریح کرد: با صحبت های انجام شده ۲۰ نفر از کشاورزان به عنوان نماینده سایرین در جلسه شورای تامین صحبت‌های خود را اعلام کردند.

فرماندار رودبار گفت: در رایزنی‌های که با استان و سازمان جهاد کشاورزی داشتیم به جمع بندی نهایی رسیدیم و که کاری انجام دهیم تا بخشی از دغدغه‌های مردم در این خصوص حل شود.

جلوگیری از تکرار مشکل امسال کشاورزان جنوبی

پیش از این مروجی رییس سازمان صمت جنوب هم در مورد مشکل خیارکاران جنوب به کرمان نو گفته بود: کشور عراق واردات 17 محصول کشاورزی را ممنوع کرده و خیار هم جز این 17 محصول بوده است و تولید زیاد امسال هم مشکل را بزرگتر کرده است.

مروجی تا کید داشت که باید برنامه ریزی دقیقی برای کشت محصولات وجود داشته باشد تا مشکلی که امسال برای خیار اتفاق افتاده سال دیگر برای محصول دیگری رخ ندهد، باید جهاد کشاورزی مدیریت این امر را بر عهده بگیرد و کشاورزان را بر اساس ظرفیت های منطقه به سمت کشت محصولات متنوع سوق دهد.

رییس صمت جنوب هم یکی از دلایل مشکلات امسال کشاورزان جنوب را رفتار دلالان بازار محصولات کشاورزی می داند.

حال این سوال پیش می آید آیا هیچ ساز و کاری برای کنترل رفتار دلال هایی که این گونه به بازار لطمه می زنند، وجود ندارد آیا این ساده ترین کار نیست که گناه را بر گردن کس دیگری بیندازیم واگر این گناه به حق هم باشد اقدام تاثیرگذاری در کنترل آن انجام ندهیم.

وقتی با مسوولان جهاد کشاورزی صحبت کردیم به ما گفتند که مسوول توزیع بازار سازمان صمت شده است و قرار است پیگیر حل مشکل باشد، سازمان صمت هم راه حل خاصی برای حل مشکل کنونی نداشته است.

در این بین باز هم کسی که تمام دست رنج یک سالش را از دست می دهد کشاورزانی هستند که انگار به دیده نشدن عادت کرده اند. کشاورزانی که نگران محصولی هستند که هیچ مشتری ای ندارد.

بسیاری از کشاورزان که نگرانی خود را به ما منتقل کردند ، می گویند: با گرم تر شدن هوا محصول چند برابر شده و در نتیجه ضرر آن ها هم چند برابر می شود.

پیش از این مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تنی خیار در هفت شهرستان جنوبی کرمان خبر داد و گفت: این میزان محصول خیار سبز از سطح ۱۲ هزار هکتار برداشت می‌شود و این منطقه رتبه نخست تولید محصول خیار در کشور را به خود اختصاص داده است .

فرامرز رستگاری افزود: جنوب کرمان از جمله مناطق مستعد تولید خیار در کشور به شمار می‌رود و این، به دلیل وجود شرایط اقلیمی مساعد بوده لذا این شرایط موجب شده تا در دومین ماه از فصل پاییز برداشت محصول گلخانه‌ای در این منطقه انجام شود.

وی هزینه تولید هر کیلو خیار سبز گلخانه‌ای را یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: کشاورز باید هر کیلو خیار سبز خود را به قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

رستگاری افزود: هزینه تولید هر کیلو خیار سبز تونلی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده لذا این محصول برای داشتن توجیه اقتصادی باید یک هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد. گفتنی است که مشتری ای برای همین حداقل قیمت هم وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42579
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.