پیش‌بینی افزایش قیمت برای خرما


دبیر انجمن ملی خرما: معاش ۲۰۰هزار نفر در کرمان وابسته به خرماست

دبیر انجمن خرمای ایران گفت: چالش اساسی امسال ما تنش دمایی بود، گرمای شدید که نشات گرفته از تغییرات اقلیمی است را در خرداد و تیرماه امسال تجربه کردیم. ولی در شهریور که نیاز به دمای بیشتری داشتیم دما کم شده است.

به گزارش «کرمان‌نو» مقداد تکلوزاده با توجه به فصل برداشت خرما در شرق استان ادامه داد: این تغییر اقلیم آسیب‌هایی به محصول و درخت می‌زند که ممکن است در بلند مدت تاثیرات عمیقی بگذارد، امسال تا حدی کاهش محصول در تعداد خوشه و تعداد خرما در هر خوشه را داریم اما این کاهش خیلی عدد قابل توجهی نیست، شاید در خرمای مضافتی بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش تولید را داشته باشیم که با توجه به اینکه در کل کشور هم تولید خرمای مضافتی ۳۵۰ هزار تن است این درصد خیلی زیاد و معنا دار نیست.

تکلوزاده با تاکید بر اینکه میزان خرمای ذخیره شده در انبارهای سراسر کشور مناسب است، افزود: درحال‌حاضر ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تن خرما در انبارهای استان‌های مبدا تولید، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان ذخیره شده است.

تکلوزاده پیش‌بینی کرد: نرخ خرما در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشد. وی نرخ سال گذشته هر کیلوگرم خرمای پر مصرف را بر اساس کیفیت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان عنوان کرد که امسال به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

او همچنین با اشاره به اینکه بیشتر تولید خرمای استان از نوع مضافتی است گفت: در استان کرمان سالانه ۴۰۰ هزار تن تولید خرما داریم که حدود ۹۶ درصد این مقدار مربوط به خرمای مضافتی است که بیشتر در شرق استان تامین می‌شود، در جنوب استان انواع دیگر خرما هم وجود دارد.

این کارشناس حوزه‌ی کشاورزی توضیح داد: وقتی خشکسالی و تنش‌های دمایی و گرمای بیش از حد دما پیش می‌آید، اولین اتفاقی که می‌افتد هجوم آوردن آفت‌ها به درخت و ضعیف شدن درخت است. نگرانی ما از ادامه‌ی این روند و آسیب به باغات است که ممکن است تاثیرات عمیقی را در آینده شاهد باشیم. ولی در موضوع آب چون در شهرهای شرقی و جنوبی ما بیشترین آبی که برای خرما استفاده می‌شود آب‌های زیرزمینی قنوات است فعلا به مشکل حادی بر نخوردیم.

دبیر انجمن خرمای ایران گفت: قیمت تمام شده‌ی یک کیلو خرما برای کشاورز با توجه به مدیریت باغات، نوع خرما، نوع آبیاری و حجم تولید متفاوت خواهد بود اما با توجه به قیمتی که عرضه و تقاضای محصول در بازار تعیین می‌کند، می‌توان حدس زد قیمت تمام شده برای کشاورز حدود ۲۰ درصد کمتر است.

تکلوزاده همچنین در مورد نحوه‌ی تخصیص یارانه‌ی سم و کود به کشاورزان اضافه کرد: چندین سال است که یارانه سم و کود کم شده و سازمان جهاد کشاورزی اقدام به توزیع کود می‌کند؛ امسال هم مشابه سال‌های گذشته یارانه‌ی نقدی کمی پرداخت شده است. نحوه ی اختصاص یارانه‌ی سم و کود بر اساس سطح زیر کشت و مقدار تولیدی که هر کشاورز سالیان گذشته داشته است نشان می‌دهد که چه مقدار سم و کود می‌تواند دریافت کند.

وی با اشاره به مشکلات تخصیص سم و کودها به «کرمان‌نو» گفت: در برخی موارد کودها دیرتر از موعد مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار گرفته و از طرفی با آزمایش کردن کودها و سم‌ها مشخص شده که کیفیت مطلوب را هم نداشتند، در بعضی موارد کشاورز هزینه‌ کرده و سم پاشی را انجام داده ولی آفات از بین نرفته لذا احتمالا به دلیل نبود نظارت کیفیت سم و کود قابل قبول نبوده است.

تکلوزاده تاکید کرد: البته خرمای استان کرمان مزیت بسیار مهمی که دارد این است که به دلیل دوری از مراکز صنعتی و تولیدی بخش زیادی از این خرما به صورت ارگانیک تولید می‌شوند و اصلا از کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود، اما در جاهایی که نیاز به سمپاشی وجود دارد باید حمایت بیشتری صورت بگیرد.

دبیر انجمن خرمای ایران با اشاره به میزان اشتغال‌زایی خرما در استان گفت: به طور مستقیم در شهر بم که شامل ۴ شهرستان است، ۴۵ هزار کشاورز به طور مستقیم تولید انجام می‌دهد به اضافه‌ی ۱۰ هزار نفر که غیرمستقیم به این کسب و کار مرتبط هستند. در جنوب استان هم حدود ۵۰ هزار کشاورز درگیر محصول خرما هستند که حدود ۱۰ هزار نفر هم غیر مستقیم در ارتباطند. به طور کلی حدود ۱۰۰ هزار نفر در استان کرمان به طور مستقیم از شغل‌های مربوط به خرما کسب درآمد می‌کند البته در فصل برداشت و بسته بندی با احتساب کارگران فصلی این عدد به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

تکلوزاده در خصوص صادرات خرما از ایران با توجه به شرایط کرونایی توضیح داد: سال اولی که کرونا پیش آمد به دلیل ناآشنایی اکثر کشورها ممنوعیت‌های شدیدی را وضع کردند که روی صادرات خرما تاثیر داشت. حتی اجازه‌ی تردد ماشین‌های باری را نمی‌دادند یا حتی اکثر مصرف کننده‌ها تمایلی به مصرف مواد غیر فرآوری شده‌ی کشاورزی نداشتند اما با بالا رفتن سطح اطلاعات از ویروس کرونا و نوع انتقال آن بعد از ۶ ماه که پروتکل صادرات مواد غذایی توسط سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت تهیه شد، با آموزش این پروتکل‌‎ها در تمامی واحدهای انجمن خرما و این مستندات را برای سازمان‌‎های جهانی فرستادیم و تایید کردند امکان انتقال ویروس از طریق صادرات خرما وجود ندارد. از طرفی هم واحدهای تولیدی به سمت بسته بندی‌های قابل شست‌وشو رفتند.

او اضافه کرد: خرمای مضافتی بیشترین صادرات را دارد که چیزی حدود ۳۰ درصد صادر می‌شود و حدود ۷۰ درصد مصرف داخلی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96337
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.