انباشت ذرت کشاورزان فاریاب پشت درب کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی


ذرت کشاورزان فاریاب، پشت‌درب کارخانه معطل سوخت

– یک کارخانه‌دار مطرح کرد: مشکل سهمیه سوخت داریم، ذرت تحویل نمی‌گیریم
– فرماندار فاریاب: اعلام می‌کنم هیچ مسئله‌ و مشکلی در تامین سوخت ذرت خشک‌کنی‌ها نداریم

فاریاب شهرستانی در جنوب کرمان که شغل اکثر مردم این منطقه به صورت خاص کشاورزی است و در بین محصولات کشاورزی کشت شده در جنوب‌کرمان، کشت ذرت را به نام این منطقه می‌شناسند.

ذرت به دو صورت دانه‌ای و علوفه‌ای کشت و برداشت می‌شود، در برداشت دانه‌ای این محصول به دلیل رطوبت موجود باید در کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی رطوبت آن به حداقل رسیده و بعد از آن محصول در اختیار مرغداری‌ها یا مشتریان دیگر قرار بگیرد. فاصله زمانی برداشت محصول تا خشک کردن هم یکی از محدودیت‌های زارعان این محصول است، چرا که در صورت تاخیر در این مورد اگر شرایط استاندارد نگهداری آن رعایت نشود به سرعت کپک‌‌زده و محصول فاسد می‌شود.

جلوگیری از خراب شدن محصول دسترنج کشاورز، اهمیت رساندن محصول به دست کارخانه برای عملیات خشک کردن ذرت را دو چندان می‌کند.

*درخواست ورود استاندار به موضوع

 امام جمعه این شهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه، از وضعیت تامین سوخت کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی گلایه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس گروهی در پی انتقاد از وضعیت سوخت و غیرقابل تحمل دانستن این مورد در خواست کرد که استاندار شخصا به موضوع رسیدگی کند و وارد عمل شود.

او در سخنان خود در جمع نمازگزاران گفته است: کسانی که شیطنت کردند و گفته‌اند امام جمعه نمی‌گذارد طرح محدودیت سوخت در شهرستان فاریاب انجام شود، اگر به شیطنتشان ادامه دهند، اسمشان را از این تریبون مقدس، اعلام می‌کنم.

 یکی از کشاورزان عمده کار محصول ذرت این شهرستان به کاغذ‌وطن می‌گوید: ذرت را بعد از برداشت نمی‌توان مستقیم برای مرغداری‌ها و مراکز دیگر فرستاد باید حتما به کارخانه ذرت خشک‌کنی برود و بعد از خشک کردن آن را به مقصد فروش ارسال کرد.

شریفی ادامه داد: تعدادی از کشاورزان به دلیل اینکه مشتری را نمی‌شناسند و یا هزینه و شرایط حمل هم سخت است با سود کمترذرت خود را به کارخانه دار می‌فروشد.

*انباشت محصول ذرت پشت درب کارخانه

این کشاورز فاریاب با اشاره به اینکه قبلا شرکت تعاونی در کارخانه مستقر بود و با قیمت تضمینی ذرت را از کشاورز می‌خرید این دلیلی شده که کشاورزان طبق رویه سالهای قبل همچنان ذرت را به کارخانه دار می‌فروشند.

مهدی شریفی اظهار داشت: ذرت در این مرحله و با این رطوبت حداکثر ۴ یا ۵ روز در شرایط انبارداری صحیح قابل نگهداری است و باید سریعا به کارخانه برای خشک کردن تحویل داده شود.

 او بیان کرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت ذرت در شهرستان فاریاب چند برابر شده است و علاوه بر آن تناژ و سطح عملکرد در واحد سطح هم بالا رفته است و میزان حجم کار کارخانه‌ها بالا رفته است اما این دلیلی نیست که سوخت مورد نیار این کارخانه ها برای کار بیشتر به موقع تامین نشود وذرت پشت درب کارخانه بماند.

*سهمیه‌ای که کارشناسی نیست

شکوهی یکی از کارخانه‌داران ذرت خشک‌کنی در شهر فاریاب است او در رابطه نحوه تخصیص سوخت به واحدصنعتی خود می‌گوید: در ابتدا درخواستی را در اول ماه به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهیم  و بعد از این درخواست به کرمان ارسال می‌شود که متاسفانه در هر مرکز که این سوخت مورد بررسی قرار میدهند و طبق سلیقه مقداری از آن کم می‌شود.

او افزود: هر مشعلی از کارخانه روزانه حدود ۱۸۰۰ تا ۲ هزار لیتر سوخت نیاز دارد و باتوجه به تعداد مشعل‌های هر کارخانه این سهمیه تخصیص داده می‌شود.

شکوهی که از طولانی شدن روند بررسی به درخواست‌ها گلایه دارد می‌گوید: اول هر ماه درخواست داده می‌شود بعد از تایید از کرمان حدود ۷ روز می گذرد و بعد از آن باید درخواست تحویل پیمانکار برای بارگیری و تحویل سوخت گردد که این پروسه تا نیمه ماه طول می‌کشد.

این کارخانه‌دار شهرستان فاریاب با اشاره به اینکه سهمیه سوخت هر کارخانه با توجه به سطح برداشت سال قبل تعیین می‌شود بیان کرد: امسال با افزایش سطح کشت ذرت و برداشت بیشتر این محصول سهمیه افزایشی در سوخت در نظر گرفته نشده است، و این مورد باعث شده که نتوانیم ذرت کشاورز را به موقع تحویل بگیریم.

از صحبت‌های این مالک واحد صنعتی مشخص شد که ترافیک و حجم ذرت برداشت شده در پشت کارخانه‌ها باعث می‌شود که کشاورز به قیمت پایین‌تر هم رضایت بدهد و محصول خود را کمتر از ارزش و نرخ روز بازار برای جلوگیری از فساد به کارخانه‌داران بفروشد.

تاخیر در بارگیری سهمیه سوخت

یکی دیگر از کسانی است که در کارخانه ذرت خشک‌کنی فعالیت می کند در صحبت هایش، از همکاری جهاد کشاورزی در تامین سوخت راضی است و مشکل را از ارسال و بارگیری سوخت تعیین شده از مرکز بندرعباس می‌داند.

جوکار می‌گوید: محصول ذرت همه مناطق اطراف از بندرعباس، جیرفت  و کهنوج به مقصد ۵ کارخانه  موجود در فاریاب بارگیری می شود و این حجم کار را بالا میبرد و دیر رسیدن این سهمیه سوخت معضل را دوچندان می‌کند.

جلالی هم از فعالان این بخش است، در این رابطه می‌گوید : از اواخر آذرماه فعالیت ما شروع می‌شود و اولین سهمیه را دریافت کردیم و این سهمیه به قدر سرویس و راه اندازی دستگاه رسیده است.

*سهمیه تخصیص یافته کم است

او افزود: در دی ماه ۲ بار سهمیه سوخت دریافت کردم اما به دلیل اینکه امسال  ذرت برداشت شده میزان رطوبت بیشتری دارد گازوئیل بیشتری مصرف می‌شود اما این موضوع در سهمیه دیده نشده است.

او که کم کاری را از ناحیه جهاد کشاورزی می داند می گوید مردم برای کشت دوم خود برداشت را زود هنگام انجام می دهند و این کار را سخت کرده است

علی‌یار جلالی با عنوان اینکه اکنون ما دیگر بار ذرت تحویل نمی‌گیریم، گفت: حواله‌های سوخت را شرکت نفت کرمان گاهی اوقات کمتر تایید می‌کند  مشکل اصلی ما عدم تامین سوخت است که وقتی سوخت نمی‌رسد باعث میشود که حجم ذرت انبار شده و منتظر خشک کنی بیشتر شود و ما مجبور هستیم که سوخت کارخانه را آزاد و به صورت قرضی از تراکتورداران یا بقیه واحدها تهیه کنیم .

او می‌گوید: حتی با وجود اینکه حاضر شدیم مبلغی اضافه بپردازیم اماماشین‌های حمل سوخت از بندرعباس به جنوب استان بارگیری نمی‌کنند و این مشکل هم باید رسیدگی شود.

 *مشکلی در تامین سوخت نداریم

فرماندار فاریاب در توضیح این مشکل، افزایش سطح زیر کشت ذرت به دلیل تمایل کشت کشاورزان از هندوانه به ذرت، افزایش میزان رطوبت در محصول ذرت که زمان کار کارخانه را بیشتر کرده است و همچنین تعطیلی چند روزه کمباین‌های برداشت ذرت به دلیل بارندگی وبه تبع آن افزایش یک‌دفعه ای حجم کار کارخانه‌ها را از دلایل انباشت حجم محصول ذرت برداشت شده کشاورزان در پشت درب کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی عنوان کرد.

سید حسام الدین حسینی با بیان اینکه علیرغم مشکلات عنوان شده حجم محصول شهرستان‌های اطراف با افزایشی در مقایسه با سال قبل به کارخانه‌های این منطقه وارد شده است که معضل را دو چندان نموده است.

 حسینی با عنوان اینکه کارشناسان شرکت نفت گاهی اوقات پروتکل‌های کارشناسی آنها با کارشناسان جهاد یا زیر مجموعه‌های دیگر متفاوت است و این دلیلی می‌شود برای کاهش سهمیه سوخت آن واحد که این موارد به سرعت پیگیری می‌شود.

او بیشترین دلیل مشکل کارخانه‌های ذرت خشک‌کنی را در افزایش حجم تولید و ورودی کارخانه می‌داند و آن را از تامین سوخت نمی داند و می‌گوید: هر واحدی که  دلیل مشکل را از سوخت عنوان میکند به صورت مستقیم درخواست مکتوب بدهد تا کارشناسان بررسی کنند و کم کاری واحد مربوطه مشخص شود.

حسینی افزود: به عنوان فرماندار اعلام می‌کنم هیچ مسئله‌ای و مشکلی در تامین سوخت ذرت خشک کنی‌ها نداریم مگر اینکه در همان واحد کارخانه مشکل خاصی مانند مشکل مجوز یا مواردی دیگر مطرح باشد.

او با بیان کرد: درماه گذشته در پی درخواست یکی از کارخانه از آن واحد بازدید کردیم و بعد از بازدید مشخص شد که آن واحد به علت افزایش ساعت کاری نیاز به افزایش سهمیه سوخت دارد این مورد سریعا پیگیری و حل شد.

فرماندار فاریاب افزود: ما در فاریاب مشکلی در تامین سوخت نداریم که ممکنه این مشکل در سهمیه سوخت باشد که برطرف می‌شود.و این نباید دلهره‌ای برای کشاورزان ایجاد کند.

فرماندار فاریاب: به عنوان فرماندار اعلام می‌کنم هیچ مسئله‌ای و مشکلی در تامین سوخت ذرت خشک‌کنی‌ها نداریم مگر اینکه در همان واحد کارخانه مشکل خاصی مانند مشکل مجوز یا مواردی دیگر مطرح باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101121
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.