مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان خبر داد؛


برگذاری رویداد استارت‌آپی آستِک باهدف مبارزه با آفت سرخرطومی خرما

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: رویداد استارت‌آپی آستِک (مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما) در ۱۷ اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر کرمان و باهدف ارزیابی ایده‌های برتر و جذب سرمایه‌گذار برای مبارزه با آفت سرخرطومی خرما برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: این رویداد با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان و در راستای برنامه عمل خوشه کسب‌وکار خرمای جنوب کرمان در جهت حمایت از تولید خرما در استان و کمک به حل چالش‌های تولید خرما برنامه‌ریزی‌شده است .

میجانی گفت: نهادهای مختلفی همچون استانداری، پدافند غیرعامل، فن‌بازار ملی ایران، پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی، انجمن خرما، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و مراکز رشد استان از اجرای این برنامه حمایت کرده و رویداد توسط شرکت هادیان توسعه فردا اجرا می‌شود.

او افزود آفت سرخرطومی حنایی خرما به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین آفات و از عوامل مهم تهدیدکننده امنیت غذایی در سطح جهان است و در حال حاضر یکی از آفات قرنطینه‌ای در ایران به شمار می‌آید. طبق مطالعات صورت‌گرفته در سال‌های اخیر بالاترین سطح حساسیت به این آفت مربوط به رقم خرمای مضافتی است و استان کرمان نیز به علت بالابودن سطح زیر کشت نخیلات و مجاورت با مناطق مستعد آلودگی (استان فارس و سیستان و بلوچستان) در حال حاضر با گسترش سطح آلودگی و چالش‌های مبارزه با آفت سرخرطومی خرما مواجه است و لازم است برای مقابله آن، تدابیر جدی بکار گرفته شود.

میجانی اضافه کرد: اولین کمیته اجرایی رویداد با حضور مدیران استانی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ برگزار گردید و در این کمیته محورهای رویداد و برنامه زمان‌بندی رویداد مشخص شد.

 محورهای رویداد عبارت‌اند از:

 پیشگیری: پروتکل‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌های پیش‌آگاهی، بهبود مقاومت درختان، مبارزه قانونی، به باغی و پیشگیری از آلوده‌شدن نخیلات

 شناسایی: تکنیک‌ها و راهکارهای سازنده در جهت تسریع شناسایی و ردیابی نخیلات آلوده و پراکنش جغرافیایی آفت

 مبارزه: فناوری‌های نوین مبارزه تلفیقی با آفت شامل مبارزه رفتاری، مبارزه شیمیایی، مبارزه فیزیکی، مبارزه بیولوژیکی و مبارزه فیزیولوژیکی

فراخوان عمومی رویداد در کلیه دانشگاه‌ها و مراکز رشد و فناوری کشور به‌صورت سراسری اعلام شده و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. جذب ایده‌های رویداد تا تاریخ ۱۰ اسفند ادامه پیدا کرده و ایده‌ها از استان‌های مختلف کشور به‌خصوص استان‌های خرماخیز به دبیرخانه رویداد ارسال گردید.

در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ کمیته داوری رویداد با حضور ۳ داور علمی حشره‌شناسی، ۳ داور فنی و اجرایی، ۲ داور حوزه فناوری و ۲ داور حوزه اقتصادی برگزار گردید. کمیته داوری که متشکل از متخصصین حوزه مبارزه با آفات بود، پس از بررسی‌های فراوان و ارزیابی و مقایسه ایده‌ها، در نهایت ۱۲ ایده را برای حضور در روز نهایی رویداد انتخاب کرد.

 برنامه‌ریزی جلسات مربیگری رویداد برای تاریخ‌های ۱۵ و ۱۶ اسفند انجام شده و صاحبان ایده‌های انتخاب شده توسط تیم منتوری متخصص و باتجربه در حوزه کسب‌وکار و مبارزه با آفت هدایت می‌شوند. هدف از برگزاری این جلسات کمک به صاحبان ایده برای ارائه قوی و مؤثر در روز نهایی رویداد برای جذب سرمایه‌گذار است.

 اختتامیه رویداد در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مجموعه نگاه آفتاب مهر و با حضور مدیران ملی و استانی، سرمایه‌گذاران، نخبگان و دانشگاهیان برگزار خواهد شد.

 در سال‌های اخیر اقدامات زیادی از سوی ارگان‌های مختلف دراین‌خصوص صورت‌گرفته و حتی کارشناسان سازمان فائو به‌منظور چاره‌اندیشی در این حوزه، به استان کرمان اعزام شدند؛ اما باتوجه‌به شرایط منطقه، روش‌های پیشنهادی قابلیت به‌کارگیری را نداشته و همواره خسارات ناشی از این آفت روند افزایشی دارد، ازآنجایی‌که تضمین تداوم تولید پایدار خرما در استان کرمان به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های برتر خرمای جهان امری حیاتی و درخور توجه است، امید است برگزاری این رویداد نقش سازنده‌ای در مبارزه با آفت و حمایت از کشاورزان زحمت‌کش و صبور خرمای استان داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=115988
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.