سالانه سه تن شیره آنغوزه از رویشگاه‌های رفسنجان برداشت می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان گفت: از رویشگاه‌های آنغوزه تلخ و شیرین این شهرستان سالانه سه تن شیره گیاهی برداشت می‌شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، جلال حسن شاهی افزود: هفت رویشگاه آنغوزه تلخ و یک رویشگاه آنغوزه شیرین در رفسنجان وجود دارد که در مجموع  مساحتی بالغ بر  ۹ هزار هکتار از سطح مراتع شهرستان را پوشش داده است.

وی اضافه کرد: در سه رویشگاه که دارای طرح می باشند می توان شیره آنغوزه را برداشت کرد که به طور میانگین سالانه سه هزار تن شیره از این رویشگاه ها برداشت می شود.

حسن شاهی با اشاره به اینکه این گیاه ظرفیت مهمی در سطح مراتع به شمار می رود؛ عنوان کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری  کشور طی سال های اخیر با هدف افزایش توان اقتصادی بهره برداران، روستائیان و عشایر  در قالب طرح های تلفیقی، مجوزبرداشت این گیاه را به ذینفعان منطقه  داده است .

وی اضافه کرد:  مجوز بهره برداری هر ساله از سوی ادارات کل منابع طبیعی  بر اساس وضعیت آب و هوایی و وضعیت رویشگاه صادر می شود و بهره برداران با نظارت ادارات منابع طبیعی شهرستان ها  اقدام به برداشت شیره آنغوزه می کنند.

حسن شاهی تصریح کرد: این امر باعث می شود مرتعداران، روستائیان و عشایر ضمن تشویق به حفاظت و نگهداری از این رویشگاه ها به حفظ و توسعه این گیاه دارویی کمک کنند و در کنار آن ارتزاق و درآمد هم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مجوز برداشت از پنج رویشگاه دیگرِ آنغوزه  در رفسنجان در آینده با تهیه طرح های تلفیقی در اختیار مرتعداران و ذینفعان  قرار داده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رفسنجان با بیان اینکه این گیاه دارای خواص دارویی و صنعتی بسیاری است گفت: شیره این گیاه در  صنعت داروسازی بسیار کاربرد دارد و محصول آنغوزه به کشور هند صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه رویشگاه  کوه سرخ راویز از بهترین  رویشگاهای گیاه آنغوزه در سطح شهرستان می باشد که  به لحاظ جنس خاک و نیز اقلیم مناسب، دارای آنغوزه بسیار با کیفیتی می باشد افزود:  رنگ شیره آنغوزه کوه سرخ راویز رفسنجان، نسبت به سایر مناطق  از کیفیت خوبی برخوردار و مورد توجه تجار  می باشد.

حسن شاهی اظهار داشت: متاسفانه در خصوص فرآوری این محصول تاکنون در کشور اقدام مهمی صورت نگرفته و این محصول هم مثل بسیاری از محصولات  کشور  به صورت خام صادر می شود.

وی افزود: می طلبد مسئولان ، سرمایه گذاران و متخصصان امر، در این عرصه وارد شوند تا ضمن تولید محصولات فرآوری شده این گیاه، هم باعث اشتغالزایی هم باعث بالا رفتن ارزش افزوده این محصول  شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69700
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.