گلایه کشاورزان از کمبود کود در جنوب استان


کمبود کود کشاورزی در جنوب استان

کشاورزانی که در جنوب کرمان ذرت می‌کارند می‌گویند با کمبود کود مواجهند، از میزان کودی که توسط جهادکشاورزی توزیع می‌شود راضی نیستند و مجبور به تهیه کود آزاد با قیمت چند برابری هستند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از خبرگزاری صداوسیما، کشاورزانی که در جنوب کرمان ذرت می‌کارند می‌گویند با کمبود کود مواجه شدند و از توزیع کود مورد نیاز رضایت ندارند

کشاورزان معتقدند برای تهیه باقیمانده کود مورد نیاز مجبورشدند در بازار با ۲ الی ۳ برابر قیمت خریداری کنند که این مسئله روی قیمت محصولات نیز تأثیر دارد

براساس گزارش‌ها فاریاب در زمینه کشت ذرت با سطح کشت ۱۳ هزار هکتار در جنوب استان در رتبه اول، بعد از آن قلعه گنج و سپس شهرستان کهنوج قرار دارد.

یکی از کشاورزان با اشاره به اینکه ذرت نیاز زیادی به کود ازت دارد گفته هم اکنون دریافتی ما در هر سه کیسه کود است که قول دادند این تعداد افزایش یابد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این‌باره گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده با پتروشیمی‌ها ۲ ماه هیچ کودی ارسال نمی‌شد و کود کم بود که تنها ۱۵ روزی است که کود به دست ما رسید.

یونس‌زاده با رد اینکه کود در بازار آزاد به‌وفور در دسترس باشد افزود: اگر کمیته پایش سازمان، کود دولتی در بازار ببیند برخورد می‌کند، متخلف جریمه می‌شود و حتی احتمال پلمب مرکز فروش وجود دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم دراین‌خصوص گفت: البته همیشه کود با قیمت دولتی یک یا ۲ کیسه کمتر داده می‌شود؛ اما برای محصولات استراتژیکی همچون گندم و چغندرقند گلایه‌ای از کمبود به ما گزارش نشده است.

اعظمی افزود: کمبودی برای کودهایی از نوع فسفات و پتاس وجود ندارد و به‌اندازه کافی توزیع شده است؛ اما کود ازت یا اوره حدود ۲ ماه به دلیل اختلاف دولت و پتروشیمی‌ها عرضه نشده بود که هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در مجلس اعلام کرد که دیگر مشکل کود نداریم؛ اما کشاورزان دراسرع‌وقت کود ازته خود را تهیه کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه برای محصولات استراتژیکی همچون گندم، ذرت و چغندر دولت کود اوره را با قیمت دولتی ارائه می‌کند ادامه داد: کود اوره با ۲ قیمت وجود دارد که یکی با قیمت دولتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و دیگری با قیمت‌های آزاد چهار یا پنج میلیون‌ریالی فروخته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109224
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.