در سالهای خشک و مراتع بی‌علف با افزایش قیمت نهاده‌ها، عشایر چشم انتظار کمک دولت هستند


گران‌شدن نهاده دامی نفس عشایر را بریده

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان: در شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه و از طرفی حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌ها، جمعیت عشایر نیاز به حمایت مالی دارد
عشایر بخشی از افراد جامعه هستند که زندگی متفاوتی دارند و با کمترین وابستگی به جامعه شهری گذران زندگی می‌کنند، شیوه زندگی شان بر اساس خود اتکایی است و اگرچه تعداد محدودی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند به دلیل نوع زیست خود قلمرو وسیعی از کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
اما علیرغم اینکه این قشربرای تامین احتیاجات اصلی و تامین غذا به تولیدات و دست رنج تولید خود متکی است اما تامین مواد غذایی جامعه بدون در نظر گرفتن نقش این قشر از جامعه یعنی عشایر امکان پذیر نیست و این نشان از اهمیت وجود این ایل‌های کوچک و بزرگ در چرخه تولید کشور دارد.

دامداری سهم مهمی در زندگی عشایری دارد و منبع اصلی تامین سرمایه‌ خانوارهای عشایر هم به حساب می‌آید.از قدیم الایام سخت‌کوشی و تلاش عشایر مثال زدنی بود اما تحمل هم حدی دارد مقابله با سال‌های متمادی خشکسالی و از طرفی گران شدن نهاده‌های دامی و در مقابل قیمت گوشت قرمز زندگی را بر آن‌ها سخت‌تر کرده است.

حجت از عشایر منطقه است ییلاق به تخت سر‌تشک از توابع شهر هنزا می‌رود و قشلاق را در بخش بلوک شهرستان جیرفت می‌گذراند.

فروش دام‌ها به دلیل افزایش هزینه

او از تاثیر خشکسالی بر زندگی خود می‌گوید و اینکه مجبور شده  تعداد دام‌هایش را به دلیل فشار و سختی کار کاهش دهد.

این عشایر هم از افزایش قیمت نهاده گله‌مند است و می‌گوید: علاوه بر خشکسالی نهاده‌های دامی گران شده است و با این قیمت که نهاده در بازار است توان تامین غذای دام را نداریم.

حجت با اشاره به اینکه خیلی از عشایر منطقه به دلیل سختی در نگهداری دام و تامین غذای آن‌ها اکثرا دام هایشان فروختند و آن هم با قیمت ارزان ادامه می دهد: برای دوران سخت زندگی عشایر هیچ تسهیلاتی در نظر گرفته نشده فقط سال گذشته دامدار کارت به تعداد محدودی دامدار دادند.

او افزود: از مسئولان خواهش دارم حداقل در تامین نهاده دام کمک‌مان کنید سبوس از کیلویی ۳هزارتومان ۸هزار تومان رسیده  در حالی که قیمت گوشت ثابت مانده و افزایش نیافته است.

حجت میگوید: عشایر را کسی نمی‌بیند، حتی این‌قدر که مشغولیت دارند فرصت اینکه برای دیدن مسئولان وقت بذارن و خواسته‌ها و مشکلات‌شان را به گوش آن‌ها برسانند هم فرصت پیدا نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: نگهداری دام دیگر برای عشایر صرفه اقتصادی ندارد حتی با قیمت پایین هم کسی گوسفند‌های مارا نمی‌خرد، من چون راننده ماشین سنگین هستم درامد کار با ماشین را خرج دامداری میکنم و نه راه پیش داریم و نه راه پس.

خشکسالی امان عشایر را برید

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان به تداوم  خشکسالی منطقه در۲ سال اخیر اشاره می‌کند ومی‌گوید: خشکسالی در ۲ سال  پیاپی مراتع را فقیرتر کرد و این باعث شد که عشایر برای تامین غذای دام خود بیشتر به نهاده‌های دامی وابسته شوند.

اسلام شاهرخی تصریح کرد: خشکسالی منجر به خشک شدن منابع آبی شده است و با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه و از طرفی حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌ها، جمعیت عشایر جنوب کرمان  نیاز به حمایت‌های مالی و اعتباری برای تامین نهاده و حتی آب شرب دارند.

شاهرخی افزود: باید با اعطای تسهیلات ارزان قیمت در تهیه و تامین نهاده دامی  به برون رفت از این شرایط  سخت حاکم بر زندگی عشایر کمک کنیم.

 اعتباری در انتظار تخصیص

او با بیان اینکه ۳درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهد، ادامه داد: در مصوبات سفر رییس جمهوری اعتباری برای عشایر در نظر گرفته شد اما هنوز تخصیصی صورت نگرفته است.

شاهرخی با عنوان اینکه مرکز آمار ایران بر اساس شاخص‌هایی جمعیت عشایر را سرشماری کرده است و بر اساس آن جمعیت ما نسبت به سرشماری قبلی ۷درصد رشد یافته است ادامه داد:  در سراسر کشور با برداشته شدن ارز ترجیحی شرایط برای عشایر و دامداران سخت شده است اما هنوز تسهیلاتی تحت هیچ عنوان برای این قشر در نظر گرفته نشده است.

تنوع بخشی به تولیدات عشایر

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان اظهار کرد: در حال حاضر رویکرد ما تنوع بخشی به تولید و اشتغال و درآمد عشایر برای ارتقاء معیشت در مناطق عشایری است و با اجرای طرح‌های توسعه گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری،به دنبال خارج کردن عشایر از وابستگی اقتصادی به یک محصول هستیم.

 کاهش قیمت گوشت قرمز به دنبال افزایش عرضه

اسلام شاهرخی قیمت ارزان گوشت قرمز را به دلیل عرضه زیاد دانست و  افزود: اینکه دامداران در سال جاری با حذف ارز ترجیحی توان تامین نهاده دام‌های خود را ندارند باعث شده که همه یا تعدادی از دام خود را بفروشند و این مورد موجب افزایش عرضه شده و عرضه بالا قیمت گوشت را کاهش داده است که البته احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز در سال آینده می‌رود.

راه سخت گرفتن تسهیلات

او در ادامه سخنان گفت: تسهیلاتی به عشایر از طریق معرفی به بانک داده می‌شود که به دلیل شرایط سخت بانک در گرفتن تضامین بانکی مورد استقبال عشایر قرارنمی‌گیرد.

عشایر جنوب کرمان در حالی چشم به راه تسهیلات هستند که همین امروز استاندار در سخنانی با هشدار به متولیان حوزه عشایری استان  در خصوص عدم جذب ۲۱۱ میلیارد تومان اعتباراتشان، عنوان کرد: اگر نتوانید اعتبارات را جذب کنید به سایر دستگاه‌ها که متقاضی دارند، تخصیص خواهیم داد.

 نجات زندگی ایل‌های عشایری و تداوم دامداری در این قشر نیاز به نگاه ویژه‌ای به این جامعه و حل مشکلات پیش روی آن‌ها دارد. چه با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل شرایط دستیابی به آن و چه با تغییر رویکرد تنوع بخشی به درآمد عشایر.

حجت می‌گوید: عشایر را کسی نمی‌بیند، حتی این‌قدر که مشغولیت دارند فرصت اینکه برای دیدن مسئولان وقت بذارن و خواسته‌ها و مشکلات‌شان را به گوش آن‌ها برسانند هم فرصت پیدا نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: نگهداری دام دیگر برای عشایر صرفه اقتصادی ندارد حتی با قیمت پایین هم کسی گوسفند‌های مارا نمی‌خرد، من چون راننده ماشین سنگین هستم درامد کار با ماشین  را خرج دامداری میکنم و نه راه پیش داریم و نه راه پس.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان به تداوم  خشکسالی منطقه در۲ سال اخیر اشاره می‌کند ومی‌گوید: خشکسالی در۲ سال پیاپی مراتع را فقیرتر کرد و این باعث شد که عشایر برای تامین غذای دام خود بیشتر به نهاده‌های دامی وابسته شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99966
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.