باقی ماندن ۸۰ درصد خرمای برداشت شدۀ شرق استان در سردخانه‌ها

به گفته اکبری نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان ۸۰ درصد خرمای برداشت شدۀ شرق استان در سردخانه‌ها باقی مانده است.

خبرنگار: سها خدیشی | هر چند خرما در استان کرمان تحت تاثیر آفت زنجره خرما، خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما ناشی از گرمای بی‌سابقه در ماه‌های مرداد و تیرماه قرار می‌گیرد اما تلاش کشاورزان موجب شده خرما هنوز هم یکی از محصولات صادرات محور استان باشد.

بعد از پسته، خرما در استان کرمان از اهمیت بالای صادراتی برخوردار است و به خصوص در ماه رمضان این محصول به کشورهای مختلف صادر شده و گل سر سبد خرمای استان کرمان، رطب مضافتی بم است که مشتری‌های زیادی در بازار داخلی و خارجی دارد.

تنها در شهرستان بم در هر سال معادل ۳/۵ میلیون بشکه نفت، خرما صادر می‌شود و سالانه طبق آمار ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان کرمان برداشت می‌شود، سهم نخلستان‌های شرق استان کرمان در زمینه تولید محصول صادراتی بیشتر هم است.

برداشت خرما هر سال از مرداد ماه آغاز می‌شود و تا مهر ادامه می‌یابد و کشاورزان دو راه دارند یا اینکه خرما را در سردخانه‌ها انبار کنند و در ماه رمضان عرضه کنند و یا اینکه همان زمان به دلالان بفروشند و دلالان محصول را در انبارها دپو کنند.

مسوولین از کشاورزان حمایت نمی‌کنند

یکی از تولیدکنندگان خرما در بم به کرمان نو می‌گوید: حجم قابل توجهی از خرمای امسال در انبارها مانده است و در بازار داخلی هم به نظر می‌رسد مردم توان خرید محصول را به میزان سال‌های گذشته نداشته باشند و این در حالیست که ما هزینه زیادی را برای مبارزه با آفت، سم‌پاشی، برداشت، بسته‌بندی و نگهداری محصول در سردخانه‌ها پرداخت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: ما کشاورزان در حال ورشکستگی هستیم و دولت باید مسیر صادرات را برای تاجر فراهم کند، زمانی‌که به تاجر زنگ می‌زنیم تا محصولمان را بفروشیم تاجر به دلیل اینکه تقاضا ندارد، خریدی انجام نمی‌دهد.

این تولیدکننده افزود: مسوولین هیچ زمان از ما کشاورزان حمایت نمی‌کنند، دولت نباید خرید تضمینی انجام دهد باید خرید به روز از کشاورز داشته باشد.

۸۰ درصد خرمای شرق در سردخانه‌ها باقی مانده‌اند

عضو هیات رئیسه انجمن خرمای ایران و نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان خصوص محصول خرمای شرق به کرمان نو می‌گوید: تولید خرمای امسال شرق استان کرمان به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته که این افزایش به لحاظ وزن وحجم بوده و امسال خرمای سنگین‌تری را برداشت کردیم، بنابراین زمانی‌که افزایش تولید داشته باشیم، عرضه از تقاضا پیشی گرفته و باعث افت قیمت و رکود در بازار می‌گردد.

محمدحسین اکبری بیان کرد: سنگین بودن خرما باعث شده در شهرهای مقصد تجار با مشکلاتی مواجه شود و باعث شده تقاضا کمتر شود، در جلسه انجمن خرما پیشنهاد شد زمانی که افزایش تولید داریم روی بازار داخلی کار شود و تقاضا را بالا ببریم.

او ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل وجود ویروس کرونا انتظار می‌رود دولت برای تغذیه پادگان‌ها و نیز با قرار دادن خرما در بسته‌های معیشتی که توزیع می‌کند مقداری از حجم خرما را کم کند.

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان عنوان نمود: کرونا و محددویت‌های به وجود آمده ناشی از این ویروس، روی تقاضا و مصرف این محصول در سراسر دنیا تاثیر گذاشته، به طور مثال مسافرانی که قبلا برای مراسم حج می‌رفتند در عربستان، مصرف‌کننده بودند با عدم حضورشان در این مراسم باعث شده مصرف خرما در کشور عربستان کم شود.

همۀ بازارهای جهانی خرما را نداریم

اکبری در خصوص صادرات خرما توضیح داد: جدا از اینکه چندین سال است که تحریم‌ها باعث شده صادرات ما کمتر و بازار ما کوچکتر شود اما زمانی‌که ما خرما را به ۷۰ کشور می‌فرستیم، در حالی‌که در سازمان ملل ۱۹۰ کشور ثبت شده یعنی عملا بازار ۱۲۰ کشور در دست ما نیست و باید با برنامه‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری بازارهای خارجی را به دست آوریم.

وی تاکید کرد: مصرف عمده خرمای شرق استان در بازارهای داخلی است و فقط ۴۰ درصد خرمای ما صادر می‌شد زیرا بیشتر مصرف خرما در مراسم‌ ترحیم و عزاداری بود که به دلیل وجود ویروس کرونا، برگزاری این مراسم ممنوع شده و مسلما خرما خریداری نمی‌گردد و عملا بازار داخلی ما از بین رفته اما مردم باید بدانند که خرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید بوده و به سمت استفاده از این میوه مفید روی آورند.

محمدحسین اکبری تصریح کرد: ۲ سال قبل دولت توسط تعاونی روستایی اقدام به خرید خرما کرد اما باید گفت که خرید تعاونی روستایی فقط قرص مسکن است اما درمان‌کننده نیست و ما مجددا با همان مشکلات مواجه شدیم و انتظار می‌رود دولت روی بازارسازی و ساخت زیرساخت هزینه کند، شاید امسال نتیجه نگیریم اما قطعا برای سال‌های بعد با این مشکل مواجه نخواهیم بود باید درمان درستی انجام دهیم و مشکل را ریشه‌ای حل کنیم.

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان اظهار داشت: تاجر زمانی تقاضا نداشته باشد، خریدی انجام نمی‌دهد زیرا قصد انبار کردن خرما را ندارد و به همین جهت تقاضای فروش کشاورزان رد می‌شود.

وی تاکید کرد: ۸۰ درصد خرمای امسال شرق استان کرمان در سردخانه‌ها باقی مانده است، زیرا در ابتدای فصل برداشت چون خرمایی در سردخانه‌ها نبود مقدار زیادی از خرمای شرق استان کرمان جهت صادرات خارج شد اما مشکل ما بازارهای داخلی‌مان هستند که خرمای سنگین را مصرف می‌کنند زیرا خرمای سبک ما صادر می‌شود.

اکبری درباره قیمت خرما گفت: در ابتدای فصل برداشت قیمت مناسب نبود اما بعد از مدت کوتاهی به مرز ۲۲ هزار تومان رسید اما اکنون سیر نزولی پیدا کرده و خرمای بازارهای داخلی به مرز ۱۸ هزار تومان رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58996
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.