«نه» رییس شورای شهر کرمان به تخریب خانه شهر

ماجرای تخریب خانه شهر به دلیل قرار گرفتن در محل ورودی ساختمان جدید استانداری، این روزها به سرخط خبرهای کرمان تبدیل شده. علی اکبر مشرفی، رییس شورای شهر چهارم، از جمله کسانی است که پایش به این ماجرا باز شده، چرا که سیف الهی، معاون عمرانی استاندار در نشستی خبری، از امضای مشرفی پای صورت جلسه ای که در آن به واگذاری خانه شهر به استانداری اشاره شده بود، خبر داد. رییس شورا اما می گوید امضای صورت جلسه به معنی موافقت با این موضوع نیست، بلکه باید موارد مطرح شده در صحن علنی شورا اعلام شود و دو سوم نمایندگان با آن موافقت کنند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و به نظر نمی رسد تا پایان عمر شورا، رخ دهد. او تاکید می کند که هرگونه تصمیمی درباره خانه شهر، بدون تأیید نمایندگان شورا، رسمیت ندارد.

  • در نشست مشترکی که روز دوشنبه در ارتباط با خانه شهر برگزار شد، آقای سیف الهی گفت که در سال 95 جلسه ای با حضور شما و سه عضو دیگر شورا (مویدی، منصوری و پنجعلی زاده) برگزار شده و شما صورت جلسه ای را امضا کردید که در آن به ماجرای تخریب سالن آمفی تئاتر خانه شهر اشاره شده و بدین ترتیب شورای شهر موافقت خود را با این ماجرا اعلام کرده. این موضوع را تأیید می کنید؟

فکر می کنم اسفند 95 بود که آقای سیف الهی از من و آقای مویدی برای حضور در دفترشان دعوت کردند. من از حضور دو عضو دیگر در این جلسه و همچنین موضوعی که قرار بود در آن بررسی شود بی خبر بودم. قبل از این جلسه بین شهرداری و استانداری مصوب شده بود که اگر شورا مصوب کند خانه شهر به استانداری برسد، پنج میلیارد تومان از طرف استانداری پرداخت شود. در این جلسه هم قرار شد در صورت موافقت شورا با مالکیت استانداری بر خانه شهر، به جای پنج میلیارد، هفت و نیم میلیارد تومان از طرف استانداری پرداخت شود، چرا که خانه شهر متعلق به همه مردم کرمان است. چنین جلسات و صورت جلسه هایی تا زمانی که در صحن شورا مطرح نشوند و دو سوم نمایندگان آن را تأیید نکنند، رسمیت پیدا نمی کنند.  آقای سیف الهی از افراد با تجربه و توانمند هستند و قطعا این موضوع را می دانند که امضای صورت جلسه بدون تصویب شورا، رسمیت ندارد.

  •  پس شما موافقت شورا با تخریب خانه شهر به واسطه این صورت جلسه را رد می کنید؟

بله. چرا که نه رییس و نه اعضای شورا به تنهایی نمی توانند از طرف شورا تصمیم بگیرند و مصوبه ای را امضا کنند. تصمیمات شورا وقتی رسمیت دارد که دو سوم نمایندگان شورا در صحن شورا به آن رای دهند.

  •  شما این صورت جلسه را در صحن شورا مطرح کردید؟

همان موقع که این جلسه برگزار شد خیر، اما بعدا در صحن شورا مطرح شد و مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت و شورا آن را تصویب نکرد.

  •  شما که می گویید شورای شهر با تخریب خانه شهر مخالفت است، دیگر مسوولان هم می گویند موافق تخریب نیستند. به نظر شما چه کسانی خواستار این اتفاق هستند؟

باید این را باید بگویم قبل از شورای چهارم و دولت فعلی، طرح ساختمان استانداری به گونه ای طراحی شده که ورودی آن از خانه شهر می گذرد. الان مسوولان در یک عمل انجام شده قرار گرفته اند و چاره ای ندارند. البته من نمی دانم که آیا در حال حاضر امکان جا به جایی ورودی ساختمان جدید استانداری وجود دارد یا نه اما مطمئن باشید هیچ کس خواستار تخریب خانه شهر نیست.

  •  به طور مشخص بگویید نظر شورای شهر چهارم در خصوص تخریب خانه شهر چیست؟

شورای شهر تاکنون هیچ مصوبه ای در خصوص تخریب خانه شهر نداشته اند و نظر شورا منفی است.

  •  امکان دارد بدون اینکه شورا تخریب خانه شهر را مصوب کند، این اتفاق رخ دهد؟

خانه شهر از محل پولی که مردم شهر کرمان جمع آوری کردند ساخته شده و قطعا شورای شهر است که می تواند در خصوص تخریب آن نظر دهد و بدون تاییدیه شورا، کسی نمی تواند خانه شهر را تخریب کند.

  • اما به نظر می رسد چندان به نظر شورا توجه نمی شود. اگر توجه می شد، در نشستی که در خصوص خانه شهر برگزار می شد، از نمایندگان شورا هم دعوت می کردند.

ای کاش از ما هم دعوت کرده بودند. خصوصا وقتی می خواستند به امضای ما پای یک صورت جلسه اشاره کنند، باید از ما و کسانی که اسمشان برده شده بود، دعوت می کردند.

  • شما از برگزاری چنین نشستی خبر دار بودید؟

اصلا کسی به ما نگفت چنین نشستی قرار است برگزار شود. در حالی که خانه شهر قطعا به شورای شهر مربوط می شود و ای کاش دوستان از شورا هم دعوت می کردند.

  • برخی منتخبان شورای پنجم خواستار این شدند که تا آغاز به کار شورای جدید، تصمیم گیری درباره خانه شهر متوقف شود. شما هم برای ورود به شورای پنجم رای آوردید. نظر شما چیست؟

زمان زیادی تا آغاز به کار شورای پنجم نمانده و فکر نمی کنم این زمان تاثیر زیادی در این ماجرا داشته باشد چرا که چه شورای چهارم باشد و چه شورای پنجم، تا زمانی که شورا تخریب خانه شهر را تصویب نکند، این کار نباید صورت گیرد.

  •  اگر بدون مصوبه شورا، خانه شهر تخریب شود، تکلیف چیست؟

امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. همانطور که گفتم بدون نظر شورا، هیچ اقدامی در خصوص خانه شهر نباید صورت پذیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11493
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.