در صحن علنی شورا؛


افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های کرمان تصویب شد

تصویب افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های خطی و گردشی شهر کرمان در یک‌صد و چهل و سومین نشست علنی شورای این شهر از موضوعات چالشی این هفته بود، موضوعی که موافقان آن را ضروری و منطقی می‌دانستند و مخالفان نیز بر ضرورت رعایت حال مردم تأکید داشتند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، یکی از مهم‌ترین دستور کارهای این نشست شورا، تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های سطح شهر کرمان که زیر نظر شهرداری کار می‌کنم بود.

 طی سال‌های گذشته تعیین نرخ کرایه خدمات این تاکسی‌ها همواره به‌عنوان چالشی بین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، شورای اسلامی شهر، تاکسیرانان و مسافران مطرح بوده است.

 هر چند، روش‌های محاسبه نرخ کرایه تاکسی در شهرهای مختلف به طور معمول پایه علمی یا واحدی ندارد، بر اساس نرخ تورم یا دیگر مؤلفه‌ها و نرخ‌های موجود از سال‌های قبل درصد معینی از سوی مراجع مربوطه تعیین و بر اساس آن نرخ‌های جدید محاسبه و ابلاغ می‌شود.

رشد ۴۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کرمان؛ دوگانگی حمایت از رانندگان یا شهروندان

 امسال هم موضوع تعیین درصد نرخ کرایه تاکسی‌ها در کرمان از محورهای مهم صحن علنی شورا بود.

 محمد موسوی دبیر شورا در همین زمینه گفت: بر اساس جدولی که ارائه و در کمیسیون مربوطه هم درباره آن بحث شده است، متوسط کرایه‌ها در این جدول بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته‌اند.

 او ادامه داد: این موضوع در کمیسیون مربوطه شورا بررسی و با چهار رأی موافق و یک رأی مخالف تصویب شده بود.

 محمد بابایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: به نظر می‌رسد افزایش این نرخ خیلی زیاد است، اگر شبکه حمل‌ونقلی عمومی به‌گونه‌ای بود که همه مردم می‌توانستند استفاده کنند در این صورت استفاده از تاکسی یک امتیاز ویژه برای افراد خاصی از جامعه محسوب می‌شد و در این حالت افزایش‌دادن نرخ کرایه تاکسی خیلی مشکل بزرگی نبود.

 او ادامه داد: اما اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که اقشار مختلف جامعه از تاکسی استفاده می‌کنند که شاید سطح برخورداری پایینی هم داشته باشند.

 تسهیلات به رانندگان تاکسی داده شود

 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان گفت: شهرداری بهتر است به دنبال دادن تسهیلات برای رانندگان تاکسی باشد به‌جای اینکه بخواهد با افزایش نرخ‌ها درآمد این تاکسی‌ها را افزایش دهد؛ به طور مثال شهرداری می‌تواند در بیمه یا در ارائه تجهیزات مرتبط با خودرو، یاریگر رانندگان تاکسی باشد.

 او تصریح کرد: همچنین درخواست داریم نرخ تاکسی را به‌صورت مجزا و مسیری بر روی خودروهای تاکسی بچسبانند تا نظارت بهتری صورت گیرد نه اینکه یک فهرست ۷۰ موردی تهیه شود که خود راننده هم نمی‌تواند نرخ‌ها را پیدا کند.

 فشار به مردم

 بابایی تأکید کرد: چون با این میزان افزایش نرخ تاکسی به اقشار مختلف جامعه فشار می‌آید با آن مخالف هستم.

 دبیر شورا هم در ادامه صحبت‌های بابایی گفت: رانندگان تاکسی یکی از اقشار جامعه هستند که سالیان سال نه از طرف دولت و نه از طرف مجموعه‌هایی حاکمیتی هیچ‌گونه خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود.

 او افزود: ضمن اینکه در طول سال به لحاظ اتفاقاتی که در بحث تورم و هزینه‌ای اتفاق می‌افتد، هم دستمزدهای مربوط به تعمیرات خودرو و قطعات سرسام‌آور افزایش پیدا می‌کند، هم سالیانه یکبار این نرخ را تصویب می‌کنیم و صنف رانندگان تاکسی نیز نسبت به سایر صنوف دچار مشکل هستند.

 موسوی ادامه داد: این کرایه‌ها و آن چیزی که اخذ می‌شود هیچ برابری با هزینه‌های رانندگان تاکسی‌ها ندارد؛ همیشه قشر رانندگان تاکسی از مظلوم‌ترین اقشار است.

 محمد امینی زاده رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: ما در بحث لایحه عوارضی قاعده را بر این گذاشتیم که بر اساس نرخ تورمی که دولت اعلام می‌کند، ۴۵ درصد سقف باشد، ولی اینجا یعنی در جدول نرخ کرایه تاکسی‌ها ۵۰ درصد به‌صورت ثابت افزایش داشته و در برخی موارد هم بیش از این میزان اتفاق افتاده است.

 او تصریح کرد: به نظر می‌رسد سقف ۴۵ درصد که در لایحه عوارضی تصویب شده برای نرخ کرایه تاکسی نیز معقول است.

 شرایط برای رانندگان تاکسی سخت است

 حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز گفت: ما به علت اهرم‌هایی که در بحث نظارت داریم در مورد تاکسی‌های تحت نظارت خودمان رعایت نرخ‌ها را می‌کنیم درحالی‌که هم مسافربرهای شخصی و هم تاکسی‌های اینترنتی فضایی را ایجاد کرده‌اند که شرایط برای رانندگان تاکسی سخت است.

در نهایت و پس از نظرات موافق و مخالف، جدول نرخ کرایه تاکسی‌ها با پنج رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به تصویب اعضای شورای شهر کرمان رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=116186
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.