کاهش مصرف سموم کشاورزی در کرمان

ناصر طاهری در گفتگو با ایرنا اعلام کرده که ترویج و توسعه فرهنگ استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک و همچنین استفاده از سموم جدید، با کیفیت مطلوب و موثر علیه آفات کلیدی، سبب کاهش شدید مصرف سم و دفعات سمپاشی در باغات استان کرمان شده است.

بنا به اظهارات طاهری طی چهار سال گذشته مرکز حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با تدوین طرح جامع پنج ساله مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما، کرم خراط و عوامل خسارت زای قرنطینه ای، پهنه بندی مناطق آلوده به آفت زنجره خرما و معرفی سمپاش های بهینه سازی شده جدید را برای مبارزه با این آفت در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد که سازمان جهاد کشاورزی با پیگیری و جذب چهار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما در سطح سه هزار هکتار در شهرستان های بم و نرماشیر به بهسازی بستر کشاورزی در باغات این مناطق پرداخته است.

طاهری با بیان اینکه مبارزه اصولی و به موقع با آفت سن غلات و کاهش میزان سن زدگی این محصول موجب افزایش کیفیت و کمیت غلات شده است، می گوید مبارزه با ملخ بومی در سطح یکهزار و 500 هکتار و کنترل جمعیت آفت، قبل از بروز خسارت به محصولات کشاورزی و همچنین کنترل آفت شپشک استرالیایی در منطقه شهداد با استفاده از کفشدوزک استرالیایی از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در راستای کاهش مصرف سم است.

او ادامه داد که اجرای پلات های الگویی در زمینه شناساندن راههای کنترل آفات و بیماری ها، تشکیل انجمن صنفی مسئولان فنی فروشگاه های سم و نظارت بر ساماندهی فروشگاه های سم استان با بازدیدهای مستمر از آنها و همچنین اطلاع رسانی به موقع در مورد حذف سموم پرخطر از جمله اقدامات انجام شده در سازمان جهادکشاورزی استان کرمان است.

وی افزود که برخورد قانونی با سم فروشی های غیرمجاز، جمع آوری سموم ممنوعه و ابطال پروانه متخلفان از اهم فعالیتهای این مدیریت در راستای حفظ نباتات است.او  خاطرنشان کرد 65 فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی طی سال گذشته در استان کرمان پلمب شد.

طاهری همچنین در زمینه سم های سنواتی تاریخ گذشته دپو شده در انبار باغین کرمان می گوید بخشی از این سموم که غیرکلره بودند در ابتدای دولت یازدهم بسته بندی و به منظور امحا به تهران و ساوه منتقل شدند و هم اکنون پیگیری های لازم برای دریافت اعتبار برای امحا مابقی این سموم در جریان است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12066
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.