مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مطرح کرد؛
شرکت «ناو صنعت» میتواند حلقه مفقوده حملونقل ترکیبی رفسنجان باشد
منطقه ویژه اقتصادی با تشکیل انجمن توسعه شهرستان و آمادهسازی زیر ساختهای حملونقل ترکیبی، موجب جذب حمایت بخش خصوصی شده است.
به گزارش کرماننو، مدیرعامل منطقه ویژه در خصوص فعالیتهای منتج به تکمیل سه ضلع حملونقل در این منطقه گفت: در زمینه حملونقل جادهای برآنیم تا پایانه باربری در منطقه ویژه مستقر شود؛ حملونقل هوایی نیز فرودگاه رفسنجان فعال شود؛ و با اقدام برای اخذ مجوز انبارهای تخصصی راه و شهرسازی، این سه ضلع حملونقل را در یک نقطه به اشتراک بگذاریم.
روحالله بهرامشاهی در ادامه افزود: فاصله منطقه ویژه اقتصادی تا فرودگاه ۱۲ کیلومتر است و یک جاده اختصاصی از فرودگاه تا انبارهای تخصصی ایجاد شود تا زمینه فعالسازی کارگو ترمینالها در فرودگاه و انبارهای تخصصی در منطقه ویژه فعال ایجاد شود.
او درباره راهاندازی خط ریلی، به مصوبه سفر اول ریاستجمهوری شهید رئیسی اشاره و بیان کرد: رفسنجان به شبکه ریلی کشور وصل نیست و برای توسعه شهر، یکی از مهمترین موارد راهاندازی خط ریلی است. اتصال خط ریلی احمدآباد به منطقه ویژه و کرمان، با مشارکت مجتمع مس سرچشمه و بر اساس تفاهم مابین استانداری، شرکت راهآهن و مجتمع مس سرچشمه اتفاق میافتد.
منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان که دغدغه توسعه شهرستان را دارد، برایناساس انجمن توسعه رفسنجان را تشکیل داده است؛ بهرامشاهی در مورد این انجمن گفت: اعضاء این انجمن استادان و کارشناسان ارشد دانشگاه هستند که دوازده کارگروه نیازها، ظرفیتها و توانمندیها را جمعآوری و آنالیز، و بهصورت تخصصی پروژههای راهبردی را مطالعه میکنند و در این راستا نیاز به حمایت دارند.
مطالعات آغاز شده در خصوص پایانه حمل نقل در ورودی منطقه تا فضای حملونقل پایانهای ایجاد کنیم و در نهایت طرح حملونقل ترکیبی محقق شود.
بهرامشاهی افزود: کارگروه حملونقل ترکیبی با محوریت شرکت ناو صنعت راهاندازی شد که این شرکت میتواند حلقه مفقوده حملونقل ترکیبی باشد.
مهندس مهدی هاشمیان که بهمنظور پیگیری راهاندازی ایرلاین رفایر و حمایت از حملونقل ترکیبی در این نشست شرکت داشت، بر ضرورت راهاندازی این شبکه تاکید کرد و گفت: باتوجهبه اهمیت این امر، لازم است جاده فرودگاه به منطقه ویژه وصل شود و حمل نقل هوایی باری راهاندازی گردد.
او به ۳۰۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان اشاره کرد و یکی از ویژگی منطقه ویژه را نزدیکی به فرودگاه و باغهای پسته عنوان و بیان کرد: ما باید از این فرصت استفاده و با سهولت پسته تازه را صادر کنیم. بر اساس این که پسته تازه زود خراب میشود و حتماً باید هوایی صادر شود، این نوع صادرات توجیه اقتصادی دارد.
هاشمیان خاطرنشان کرد: باتوجهبه این که دانشگاه ولیعصر (عج) توانسته است به فناوری دست یابد که ماندگاری پسته را تا یک ماه افزایش دهد؛ بنابراین حتی با هزینه حمل هوایی، باز هم صادرات پسته تازه توجیه اقتصادی دارد.
او با بیان این که ۴۵ درصد از باغهای کشور در استان کرمان واقع شدهاند و از طرفی استان ما بهشت معادن ایران است، گفت: سرمایهگذاران مصمم هستند چند کارگو به رفسنجان بیاورند و از حملونقل ترکیبی جهت صادرات پسته بهره ببرند. بهاینترتیب عملاً به بازار بزرگ بینالمللی وصل میشویم.
مدیرعامل منطقه ویژه رفسنجان به زیر ساختهای عالی برای توسعه منطقه ویژه اشاره کرد و گفت: طرح جامع توسعه منطقه ویژه مصوب شده و به سه هزار میلیارد بودجه نیاز داریم تا زیر ساختهای منطقه تکمیل شوند.
هاشمیان به مسئولیتهای اجتماعی صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف مجتمع مس سرچشمه و بهترین مسئولیت اجتماعی مس، توسعه منطقه ویژه است که موجب اشتغالزایی و فعالشدن صنعت میشود و تولید افزایش پیدا میکند و همچنین سرمایه گذرای افزایش مییابد. با این ظرفیت درجهیکی که وجود دارد، امید میرود در دو سه سال آینده یک نفر بیکار نباشد و باید به این مسیر سرعت و جهت داد.
در پایان این نشست، تصمیم بر این شد که بهمنظور تحقق این اهداف، نشستهای هماندیشی و مطالبهگری استمرار داشته باشد.