عضو شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی خبر داد؛


سهم ۴۶ درصدی دهک‌های پایین اقتصادی در کنکور ۱۴۰۳

 ابراهیم سوزنچی عضو شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی هم از رسیدن سهم ۱۴ درصدی دهک‌های پایین اقتصادی در رتبه‌های بهتر کنکور به ۴۶ درصد خبر می‌دهد و علت این موضوع را اجرای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور می‌داند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از فارس، آمار نشان از حضور دهک‌های اقتصادی پایین‌تر در رتبه‌های زیر ۳ هزار آزمون سراسری دارد، این مسئله کم‌درآمدها را هم به کسب صندلی‌های بهتر آموزش عالی امیدوار کرده است. بر اساس آمار در ۲ سال گذشته سهم دهک‌های پایین اقتصادی در رتبه‌های بهتر کنکور افزایش یافته است.
سعیدرضا عاملی عضو شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی و دبیر سابق این شورا می‌گوید که جابه‌جایی دهک‌های اقتصادی در سه هزار نفر اول ایجاد شده است و داوطلبان از دهک‌های دو، سه، چهار و پنج و شش جزء رتبه‌های برتر هستند.

 مصوبه‌ای که آمد تا مافیا برود

بر اساس مصوبه جلسه ۸۶۳ شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی مقرر شد که از سال ۱۴۰۲، سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه به ۴۰ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مربوط به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان باشد و این روند به‌صورت تدریجی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اجرایی شود. از دیگر مصوبات اینکه آزمون سراسری دو بار در سال و بااعتبار دوساله برگزار شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل شود. این مصوبه دو سال است که اجرا می‌شود و حالا آمار از بهترشدن وضعیت کم‌درآمدها در کسب رتبه‌های بهتر کنکور خبر می‌دهد درحالی‌که برخی به دنبال تغییر آمار و لغو این مصوبه هستند.

به گفته سعیدرضا عاملی عضو شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، به‌اشتباه عنوان شده که اکثر رتبه‌های برتر و تا رتبه سه هزار کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ از مدارس غیردولتی بوده‌اند درحالی‌که این‌گونه نیست و ۷۵ درصد رتبه‌های زیر سه هزار از مدارس دولتی شامل مدارس سمپاد، هیئت‌امنایی و عادی بوده‌اند. عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی علت اصرار برخی افراد برای لغو مصوبه را در قطع دست مافیای کنکور از طریق این مصوبه می‌داند و می‌گوید که اگر این مصوبه جایی ایراد داشته باشد اصلاح می‌کنیم تا شرایطی فراهم شود که دانش‌آموزان مناطق محروم از ظرفیت مصوبه بهره بیشتری ببرند؛ اما اصل مصوبه تغییر نمی‌کند؛ زیرا این مصوبه ما را به عدالت آموزشی نزدیک کرده است. علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید که اصلاحاتی در مصوبه انجام خواهد شد تا عدالت فراگیرتر محقق شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122014
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.