سطح پس‌انداز یکسان خانوار تهرانی با کرمانی که نصف پایتخت درآمد ندارد


کرمان، سومین شهر کم‌هزینه کشور

سطح درآمد خانوار شهری کردمان مثل سیستان و بلوچستان سالی ۱۶۷ میلیون تومان است. هر ۲ جز کم‌درآمدترین خانوارهای شهری کشور هستند و به همراه ایلام در رتبه سوم کم‌درآمدها قرار دارند. هزینه‌های کمتر زندگی شهری در کرمان اما مثل یک بال نجات کرمان را از سیستان و بلوچستان فاصله داده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، بعد از آذربایجان غربی و سمنان کم‌ترین هزینه‌های خانوار در کرمان بوده است؛ همین مسئله منجر شده که برخلاف سیستان و بلوچستان که خانوارش تنها ۱۰ میلیون به‌صورت سالانه پس‌انداز قدرت پس‌انداز دارند، خانوار شهری کرمان با سالی ۵۰ میلیون پس‌انداز در رتبه ۱۵ کشور قرار گیرد.

بعد از آذربایجان غربی و سمنان کمترین هزینه‌های خانوار شهری در کرمان بوده است. خانوار کرمانی برای گذران زندگی به طور متوسط ۱۱۷ میلیون هزینه کرده است؛ به عبارتی ماهی کمتر از ۱۰ میلیون تومان. همین هزینه‌های کمتر منجر شده تا استانی که از نظر سطح درآمد سالانه هم‌ردیف سیستان و بلوچستان و ایلام قرار دارد بتواند سالی حدود ۵۰ میلیون پس‌انداز داشته باشد. حجم پس‌اندازی که ۵ برابر سیستان و بلوچستان و بیش از ۲ برابر خانوارهای شهری در استان‌هایی مثل هرمزگان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه و بوشهر است.
همان‌طور که تصور می‌شد بیشترین درآمدهای خانوار شهری کشور مربوط به تهران است. خانوارهای شهری پایتخت به طور متوسط سالی ۳۸۱ میلیون تومان درآمد کسب کردند. این میزان درآمد ۲.۲۸ برابر حجم درآمدی است که خانوار شهری کرمان به طور متوسط کسب می‌کند و یا ۱.۴۸ برابر سطح درآمد متوسط خانوار شهری کشور در سال گذشته بوده است. هزینه‌های بیشتر گذران زندگی در شهر تهران اما منجر شده تا خانوارهای استان نتوانند از نظر پس‌انداز هم پیشتاز باشند.

 

سطح پس‌انداز پایتخت‌نشینان هم‌سطح کرمان

داده‌های گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که خانوار شهری پایتخت سالانه به طور متوسط ۳۳۱ میلیون تومان هزینه می‌کنند. این میزان هزینه برای گذران زندگی منجر شده که این خانوار سطح پس‌انداز سالانه‌شان در سال گذشته تنها ۵۱ میلیون تومان باشد. این سطح پس‌انداز سالانه بسیار نزدیک به متوسط کشور و استان کرمان است که سالانه حدود ۵۰ میلیون تومان پس‌انداز دارد.
بیشترین پس‌انداز در یزد
برخلاف تصورتان بیشترین حجم پس‌انداز خانوار شهری در کشور مربوط به استان هم‌جوار ما یزد است. خانوارهای شهری یزد به طور متوسط سالی ۲۶۶ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند. از این میزان آنچه صرف هزینه زندگی خانوار شهری در طول سال گذشته شده است، ۱۷۹ میلیون تومان بوده است. حجم پس‌انداز خانوار شهری یزد در سل گذشته به طور متوسط ۸۶ میلیون تومان بوده است که بیشترین حجم پس‌انداز در کل کشور است. بعد از یزد بیشترین حجم پس‌انداز با ۷۷ میلیون تومان در آذربایجان شرقی قرار دارد. بعدازاین استان هم بیشترین پس‌انداز در بین خانوارهای شهری کشور مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با حجم پس‌انداز ۷۲ میلیون تومان است.
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲، هزینه سالانه خانوارهای ایرانی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش‌یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد هزینه کل سبد یک خانوار شهری به‌صورت خالص در سال گذشته حدود ۵۰ درصد بوده و سطح هزینه از حدود ۱۳۰ میلیون تومان به بالای ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین، سبد خوراکی خانوار شهری افزایش هزینه کمتری نسبت به سبد غیرخوراکی تجربه کرده است.

 

بیشترین رشد هزینه در سبد غیرخوراکی

 

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، یک خانوار شهری برای تهیه سبد مصرف خود به طور متوسط در طول سال ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان هزینه کرده است. این رقم در سال گذشته به ۲۰۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان افزایش‌یافته است. به بیان دیگر، تأمین هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته ۵۰.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش‌یافته است. بررسی‌ها حاکی از آن است که این رشد هزینه بیش‌تر از سوی سبد غیرخوراکی خانوار بوده است.
به بیان دقیق‌تر، در سال ۱۴۰۱ یک خانوار شهری در طول سال حدوداً ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای تأمین سبد خوراکی خود هزینه می‌کرده درحالی‌که این رقم در سال گذشته به ۵۱.۵ میلیون تومان جهش کرده است. براین‌اساس، رشد هزینه خوراکی این خانوارها ۳۶.۶ درصد بوده است.
این در حالی است که رشد هزینه اقلام غیرخوراکی ۵۵.۹ درصد بوده و خانوارهای شهری به‌جای آن که مانند سال ۱۴۰۱ برای تأمین اقلام غیرخوراکی خود در یک سال حدود ۹۹ میلیون تومان هزینه کنند، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۵ میلیون تومان برای تأمین همان نیازهای غیرخوراکی هزینه کرده‌اند.
جزئیات به‌دست‌آمده از گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که «مسکن، سوخت و روشنایی» بیش‌ترین سهم را در هزینه‌های سالانه یک خانوار شهری به خود اختصاص داده است. بین اقلام خوراکی نیز «گوشت» بالاترین سهم را در هزینه‌های خوراکی به ثبت رسانده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122051
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.