سرعت تورم خوراکی‌ها در اولین ماه فعالیت دولت پزشکیان نزولی شد


بیشترین تورم ماهانه بعد از سیستان و بلوچستان در کرمان

بعد از سیستان و بلوچستان با تورم ماهانه ۲.۵ درصدی، بیشترین تورم ماهانه کشور برای فارس و کرمان با نرخ ۲.۳ درصد بود. گزارش مرکز آمار اما نشان می‌دهد که در نخستین ماه استقرار دولت پزشکیان، میانگین قیمت مواد غذایی با سرعت کمتری به رشد خود ادامه دهد.

به گزارش کرمان‌نو، نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها با افت ۰.۲ واحد درصدی نسبت به مرداد شاخص ۰.۹ واحد درصد را به نمایش گذاشت. در بررسی شاخص تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار دچار افت شده است.

این گروه که افت قیمت خود را از ماه‌های پیش آغاز کرده بود، در شهریور هم به طور میانگین چهار درصد ارزان شد تا تنها ردیفی باشد که در جدول تورم علامت منفی را مقابل خود ثبت می‌کند.

در محاسبه تورم خوراکی‌ها در ۳۱ روز شهریور، غیر از کالاهای طبقه‌بندی‌نشده که تورم ۲.۴ درصدی به خود دیده‌اند، دو گروه «نان و غلات» و «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» با تورم ۲.۱ درصدی، بیش از هر گروه دیگری رشد قیمت داشته‌اند. گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» نیز در بازه یک‌ماهه روی شاخص ۲ واحد درصد ایستاده تا در رده بعدی تورم خوراکی‌ها قرار گیرد. گروه‌های مربوط به گوشت قرمز و مواد قندی نیز با تورم ۱.۷ واحد درصدی همچنان از پرچم‌داران گرانی در بازارهای مختلف به‌حساب می‌آیند. تورم ماهانه سایر گروه‌های خوراکی هم بین ۰.۸ تا ۱.۱ درصد بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122141
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.