گزارش مرکز آمار از نرخ تورم دی‌ماه نشان داد


سبد مصرفی خانوار کرمانی۴۱.۲ درصد گران شد

دی پارسال تا دی امسال، متوسط ۴۱.۲ درصد سبد مصرفی خانوار کرمانی گران‌تر شده است. تورم کرمان بیشتر از سطح متوسط کشور است. اگر چه شیب تورم در ماه اخیر کاهش‌یافته و به ۲ درصد و کمتر از میانگین کشور رسیده است، اما همچنان قیاس سطح تورم از دی پارسال تا دی امسال نشان می‌دهد که متوسط قیمت در کرمان در این بازه زمانی یک‌ساله نسبت به میانگین کشور بیشتر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماه دی برای کرمانی‌ها ۲ درصد است که نسبت به تورم ماه‌های قبل کمی آرام‌گرفته و از متوسط کشور کمتر است. تورم متوسط کشور در ماه دی ۲.۶ درصد است.

 

ارتباطات، رکورددار تورم دی‌ماه

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه دی‌ماه در ۴ گروه کالایی رکورد بیشترین نرخ و در دو گروه کالایی کمترین نرخ را زده است. تورم ماهانه در بخش «حمل‌ونقل»، «خرید وسایل نقلیه»، «کالاهای بادوام» و «ارتباطات» رکوردداران بیشترین تورم ماهانه در بخش خود بوده‌اند. از سوی دیگر «ماهی‌ها و صدف‌داران» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» رکورد کمترین تورم ماهانه در بخش خود را به ثبت رسانده‌اند. طبق این داده‌های این مرکز، تورم ماهانه بخش «ارتباطات» با ۸.۵ درصد در بالاترین سطح از انتهای مهرماه سال ۹۷ قرار گرفته است. بررسی‌ها گویای آن است که علت تورم بالا در بخش «ارتباطات»، افزایش قیمت بسته‌های اینترنت همراه در ماه گذشته بوده است. همچنین تورم ماهانه دی‌ماه در سه بخش «خرید وسایل نقلیه»، «کالاهای بادوام» و «حمل‌ونقل» به ترتیب ۵.۵ درصد، ۳.۹ درصد و ۳.۲ درصد بوده است که این سه بخش از انتهای فروردین سال ۱۴۰۲ تا کنون بالاترین نرخ تورم ماهانه را داشته‌اند.

*تورم شهرنشین‌ها بیشتر از روستانشین‌‌ها

اگرچه اطلاعات تورم بخش شهری و روستایی به تفکیک استانی نیامده است؛ اما این گزارش نشان می‌دهد که بخش شهرنشین پیشتاز نرخ تورم ماهانه بوده است. در این ماه تورم ماهانه خانوار شهری ۲.۷ درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با تورم مناطق روستایی و تورم کل در سطح بالاتری قرار گرفته است. افزایش قیمت کالاها در مناطق شهری حاصل افزایش قیمت در دو بخش اقلام خوراکی و غیرخوراکی بوده است. طبق ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار طی دی ۱۴۰۲ تورم کالاهای غیرخوراکی بیشتر از تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری بوده است؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش تورم این مناطق بیشتر از سمت کالاهای غیرخوراکی بوده است.

*تورم خوراکی‌ها در کرمان کمتر از متوسط کشور

برخلاف رویه کشور تورم کالاهای غیرخوراکی در کرمان کمتر از کالاهای خوراکی است. طبق این گزارش نرخ تورم کالاهای خوراکی در دی‌ماه ۲.۲ درصد است و تورم بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۱.۹ درصد است. علی‌رغم اینکه تورم ماهانه دی‌ماه کرمان کمتر از متوسط کشور است، اما سطح تورم نقطه‌به‌نقطه که نشانگر میزان افزایش قیمت کالاها از دی پارسال تا دی امسال است، گویای تورم بالای کرمان به نسبت کشور است. از دی پارسال تا دی امسال ۴۱.۲درصد قیمت سبد مصرفی خانوار کرمانی گران شده است. این تورم به‌مراتب نسبت به تورم کشور در همین بازه زمانی که عدد ۳۸.۵درصد است، بیشتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114592
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.