فعالان اقتصادی در حضور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چه گفتند؟


قطعی‌های برق ۴۰ درصد محصول پسته را پوک کرد | قیمت دستوری زغال یک سوم قیمت زغال وارداتی

فعالان اقتصادی استان صبح امروز در محل اتاق بازرگانی استان اعتراضات خود را به گوش اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رساندند. در این نشست فرماندار رفسنجان از پوکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی پسته در پی قطعی برق و گرما زدگی خبر داد و مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ نسبت به قیمت دستوری زغال داخلی که یک سوم قیمت واردات است انتقاد کرد.

به گزارش کرمان‌نو، میرزایی، مدیرعامل لاستیک بارز در این جلسه با انتقاد از سیاست وزارت صمت و کاهش تعرفه واردات تایر از ۲۸ درصد به ۶ درصد، گفت: یک رانت برای واردات تایر ایجاد شده است، لاستیک بارز نیمی از تایر کشور را تولید می‌کند و من تولید کننده برای واردات مواد اولیه فقط ۲۰ میلیون دلار ارز طی ۴ ماه اول سال گرفتم اما واردکنندگان تایر ۲۷۰ میلیون دلار ارز گرفته است.
او در این رابطه ادامه داد: واردات تایر با ارز ترجیحی انجام می‌شود اما من تولید کننده باید مواد اولیه‌ام را با ارز نیما خریداری کنم.
یزدان، مدیرعامل شرکت زغال سنگ دیگر فعال اقتصادی بود در این جلسه در حضور اعضای کمیسیون بودجه مجلس از ناعادلانه بودن ضریب ۱.۵ برای کارگران زغال سنگی که در عمق ۷۰۰ متری زمین کار می‌کنند و گفت: ضریب سختی کار این کارگران باید ۲ باشد تا کارگران تازه نفس برای حضور در این صنعت رغبت پیدا کنند و مشکل نیروی انسانی مرتفع باشد.

قیمت دستوری زغال داخل یک سوم قیمت واردات

یزدان همچنین با اشاره به ۱۲ سال زیان انباشته شرکت زغال سنگ از قیمت‌های دستوری صنعت زغال انتقاد کرد. او در این رابطه گفت: قیمت تمام شده ما در زغال سنگی تنی ۱۰ میلیون تومان است اما قیمت مصوب که باید زغال عرضه شود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، در همین شرایط اما ذوب آهن اصفهان تنی ۱۵ میلیون تومان هزینه واردات زغال‌سنگ پرداخت کرده است.
به گفته یزدان شرکت زغال سنگ اصفهان سال گذشته ۴۰۰ هزار تن کنسانتره زغال وارد کرده است ، درحالی که تولید کنندگان زغال به جهت قیمت دستوری زغال قادر به تولید زغال نیستند.
میرزایی فرماندار رفسنجان سومین فرد بود که از سمت فعالان اقتصادی بهش کشاورزی در این نشست سخنرانی کرد. فرماندار رفسنجان با اشاره به خاموشی بالای موتورپمپ‌عای کشاورزی و خسارت قطعی برق به کشاورزان شهرستان رفسنجان و استان، گفت: ۱۰۰ میلیون دلار خسارت قطعی برق به رفسنجان وارد شده است، در کل استان نیز در اثر پوکی پسته‌هامجموعا ۲۰۰ میلیون دلار خسارت به کشاورزان وارد شده است .
به گفته او ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصول پسته استان به جهت گرمای زیاد و قطعی برق دچار خسارت شده است.
عباس جبالبارزی، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره فرایند ۶ ماهه تخصیص ارز، گفت: ارز به یک موضوع انحصاری تبدیل شده است .
جبالبارزی همچنین در این نشست از فشار بر صادرکنندگان به منظور برگشت ۱۱ ماهه ارز به کشور انتقاد کرد و خواستار شد تا قبل از برخوردهای تعزیراتی، به دنبال چرایی این امر باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123257
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.