روند انتخاب شهردار در سیرجان و زرند

در هفته‌های اخیر بحث شروع به کار شورای پنجم در صدر اخبار قرار گرفته. ابتدا قرار بود شهریور آغاز‌‌به کار منتخبین پنجمین دوره شورا باشد. پس از مدتی گفته شد طبق قانون جدید مصوب مجلس ۱۴مرداد شروع این دوره خواهد بود. این تغییر تاریخ کمی اعضای شورای شهر پنجم را سردرگم کرد. مجددا در چند روز گذشته خبری مبنی بر شروع کار این شورا در ۱۲شهریور آمد. فرماندار کرمان در این خصوص به «کرمان‌نو» گفت که منتظر ابلاغ وزارت کشور هستیم تا زمان آغاز به کار شوراها مشخص شود، اما به گفته منتخبین مردم این تغییر تاریخ خللی در روند نتخاب شهردار ایجاد نمی‌کند و شهردار در زمان مقرر معرفی خواهد شد. پیش از این «کرمان‌نو» در سلسله گزارش‌هایی به روند انتخاب شهردار در شهر کرمان و بعضی دیگر از شهرستان‌ها پرداخته در این گزارش با دو تن از نمایندگان سیرجان و زرند گفت‌‌وگو کردیم.

منتخب مردم سیرجان در شورای پنجم به «کرمان‌نو» گفت که چند جلسه هم‌اندیشی داشتیم اما روند خاصی فعلا مد نظر نداریم. هرکدام از دوستان چند کاندیدا معرفی کردند بعضی افراد هم خودشان اعلام آمادگی کردند که همه گزینه ها بررسی می شوند.

«ابوذر زینلی» افزود که کاندیدا باید برنامه خود را اعلام کنند تا در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود شاید از بین این افراد کسی انتخاب نشود و باز گزینه‌های دیگری مطرح شود. در انتخاب شهردار هیچ عجله ای نداریم. توانایی و کیفیت برای ما مهمتر از سرعت در انتخاب است. تلاش من و همه دوستان این است که شهرداری انتخاب کنیم که جوابگوی خواسته‌های مردم باشد نه جواب‌گوی افراد خاص.

یک منبع آگاه از سیرجان به «کرمان‌نو» گفت که یکی از منتخبین پنجمین دوره شورای شهر و روستا خود یکی از کاندیدای تصدی‌ صندلی شهردار سیرجان است، اما زینلی در این خصوص ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که من در این مورد چیزی نشنیده ام و کسی تا الان صحبتی نکرده است.

نحوه انتخاب شهردار در شهر زرند را از «مهدی برهانی‌نژاد» رئیس شورای چهارم و منتخب شورای پنجم پرسیدم.او می گوید که در جلسات غیر رسمی پیرامون انتخاب شهردار تبادل نظر بین منتخبین مردم انجام گرفته هرچند که هنوز به تصمیم قطعی نرسیدیم.

وی در مورد روند این انتخاب می گوید هر کاندیدایی که موفق به کسب سه رای منتخبین شورا  شود. بطور رسمی جهت ارائه برنامه کار خود به شورا دعوت میشود. پس از بیان برنامه‌ها، هر فردی موفق به کسب آرای بیشتری شد بعنوان شهردار معرفی خواهد شد. بگفته برهانی‌نژاد شهردار فعلی زرند از گزینه های اصلی جهت کسب دوباره جایگاه شهردار محسوب می شود.

منتخبین مردم تقریبا در تمامی شهرهای استان از مذاکره پیرامون انتخاب شهردار بین خودشان صحبت می کنند. و مردم کمتر در جریان جزئیات قرار می‌گیرند شاید بهتر باشد که این مذاکرات از حالت محرمانه خارج شوند و روند انتخاب شهردار در شهرهای مختلف از شفافیت بیشتری برخوردار شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13208
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.