فاطمه نامجو- صبح سهشنبه تعدادی از دارندگان خودرو جیلی با بنری که روی آن نوشته بود« جناب آقای دلیلی ما با اعتماد به شما که تعهد گارانتی 5 ساله را برای خودروی جیلی دادید جیلی خریدیم، هنوز دو سال مانده که شما خدمات را متوقف کردهاید، اعتبار خود را بخرید یا واگذار کنید مالکین جیلی استان کرمان» در مقابل درب ورودی نمایندگی مرسدس بنز و کیاموتورز کرمان متعلق به گروه خودروی دلیلی جمع شده بودند تا نسبت به متوقف شدن خدمات گارانتی خودروهای جیلی اعتراض کنند.
یکی از معترضین گفت: «خودرو جیلی را که خریداری کردیم قول خدمات پنج ساله و 150 هزار کیلومتر گارنتی را به ما دادند، اکنون ماشین من 78 هزار کیلومتر کار کرده است اما دیگر گارانتی را عهدهدار نمیشوند و ما برای یک تعویض روغنی ساده باید به نمایندگی یزد یا شیراز مراجعه کنیم و این هزینه و مشکلات زیادی را بر ما تحمیل میکند، نمایندگی دلیلی یک نمایندگی معتبر در کرمان است و ما هم روز اول به اعتبار همین اسم، ماشین را خریدیم و اکنون نیز معتقدیم این افراد باید به تعهدی که روز اول به ما دادهاند، عمل کنند.»
برای خرید قطعات به مشکل میخوریم
گروه خودرویی دلیلی فعالیت خود را در سال 1388 با افتتاح اولین نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش هیوندای در استان کرمان آغاز کرد و اکنون پس از گذشت هفت سال، شش نمایندگی رسمی دیگر را افتتاح کرده است، مجوز نمایندگی خودرو جیلی را نیز در سال 92 دریافت کرده و آنطور که سایت این نمایندگی میگوید: «در طی 4 سالی که از فعالیت نمایندگی جیلی کد 211-دلیلی میگذرد، این نمایندگی با فروش بیش از 1400 دستگاه خودروی جیلی همواره در بین نمایندگان برتر شرکت جیلران موتور نماینده انحصاری شرکت جیلی در ایران بوده است که به عنوان نمونه میتوان به کسب رتبه دومین نماینده برتر در سال 1392 اشاره نمود.»
اما به گفته یکی دیگر از خریداران ماشین جیلی :«دارندگان خودرو جیلی نزدیک به هفت_ هشت ماه است که نتوانستهاند از نمایندگی دلیلی خدمات بگیرند به همین دلیل ما تجمع کردهاند ، او میگوید: اکنون ماشینهای ما همگی نزدیک 70 _ 80 هزار کیلومتر کار کرده است اما نمیتوانیم خدماتی دریافت کنیم، برای قطعات ماشین نیز به مشکل برخوردهایم چراکه یا مجبور میشویم از بازار آزاد تهیه کنیم که اعتباری به آن نیست که اصلی باشد یا فیک و در ضمن باید این قطعات را با قیمت بالایی تهیه کنیم، با تهران که صحبت میکنیم به ما میگویند آقای دلیلی زیر بار این موضوع نمیرود که یا نمایندگی را تحویل دهد یا خودشان مسیولیت کار را برعهده میگیرند.»
شرکت مادر پاسخگو باشد
در مقابل اعتراض مردمی که مقابل نمایندگی جمع شدهاند، خردمند کارشناس ارشد معاونت اجرایی نمایندگی دلیلی میگوید: «این افراد کاملا حق دارند که نسبت به این موضوع اعتراض کنند اما تلقی آنها از کمکاری آقای دلیلی کاملا اشتباه است، وقتی کسی به عنوان نماینده یک شرکت مادر و واردکننده فعالیت میکند، وارد کننده طبق قانون تعهداتی را به مشتریان خود میدهد، اولین این تعهدات این است که تا ده سال پس از ورود یا ساخت آخرین خودرو تولیدی یا وارداتی موظف است نسبت به تامین قطعه و خدمات پس از فروش تعهد داشته باشد، الان شرکت جیلی ایران به صورت یک طرفه و با سرپیچی از قانون زیر تمامی قولها و تعهدات خودش زده است اما متاسفانه خریدارانی که اینجا جمع شدهاند ما را مقصر میدانند، الان نمایندگیهای شیراز، مشهد و تهران فعالیت میکنند اما فعالیتشان بصورت بسیار محدود است چراکه قطعاتی ندارند به مشتریان ارایه دهند، اکنون مدیران جیلی عوض شدهاند و آقای دلیلی نیز در حال مذاکره با این افراد است و قرار است هفته آینده سفری به تهران داشته باشند، ماهیچ مشکلی برای خدمات نداریم اما باید از طرف شرکت مادر برای ارسال قطعه تعهد وجود داشته باشد، ما فقط در کرمان فروشنده خودرو بودیم و روی هر خودرو یک درصد دریافت کردهایم و مابقی پول را شرکت مادر دریافت کرده که هفت درصد از کل پول هم به دلیل ارایه گارانتی پس از فروش بوده است که باید پاسخگو باشند و این افراد معترض باید بین نماینده و شرکت مادر تمایز قایل شوند.»
عصبانیت دلیلی از تجمع مردم
در این هنگام امیر دلیلی، یکی از مدیران گروه خودرویی دلیلی به میان جمعیت معترض آمد، او با صدای بلند گفت: مگر من ماشین را ساختهام که به سراغ من آمدهاید، به تهران به سراغ شرکت مادر بروید، من فقط نماینده بودم که الان به من هم خدمات نمیدهند.
اگرچه شاید حرف های امیر دلیلی منطقی بود اما صحبت کردن او با صدای بلند در میان مردم موجب شد اوضاع متشنجتر شود به طوری که در نهایت با دخالت پلیس موضوع خاتمه یافت.