احتمال توقف همه طرح‌های انتقال آب| رشته‌ کرمانی‌ها پنبه شد

دو سال از روزی که علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان وعده داد «تا پنج سال آینده» مشکل بی‌آبی استان کرمان حل خواهد شد، می‌گذرد.

وعده‌ای که در پس طرح‌های انتقال آب کرمان نهفته بود. طرح انتقال آب از سد صفارود (داخل استان)، طرح انتقال آب از غرب کشور و طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس.

حالا اما به نظر می‌رسد رزم حسینی برای عمل کردن به وعده‌اش، باید راهی دیگر پیدا کند و دل از طرح‌های انتقال آب بکند چرا که نمایندگان مجلس در صدد تصویب طرحی هستند که به واسطه آن تا پنج سال دولت باید تمامی طرح‌های انتقال آب را لغو کند.

در این طرح که به صورت دو فوریتی در مجلس بررسی خواهد شد، نمایندگان امضا کننده خواستار الزام دولت به توقف مطالعه، اجرا و توسعه طرح‌های انتقال آب و سدسازی در حوضه‌های آبریز رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های محلی هستند.

اگر تا پیش از این مخالفت خوزستانی‌ها با انتقال آب از بهشت آباد به کرمان و همراهی معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان محیط زیست، انتقاد وزیر راه از انتقال آب دریای عمان به کرمان و اعتراض مردم جنوب کرمان به انتقال آب از سد صفارود به شمال کرمان سنگ‌هایی نه چندان بزرگ پیش طرح‌های انتقال آب بودند، حالا مجلس سنگی پیش پای این طرح‌ها می‌گذارد که به نظر برداشتنش امکان‌پذیر نیست.

در صورت تصویب این طرح، مسوولان کرمان که همه تخم مرغ‌هایشان را در سبد انتقال آب گذاشته بودند، باید راه دیگری برای حل بحران آب پیدا کنند، این در حالی است که تاکنون طرح‌های انتقال آب به کرمان پیشرفت‌هایی هم داشته اند.

طرح پر هزینه انتقال آب از دریای خلیج فارس که گفته می‌شود بیش از 800 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، به گفته شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، تاکنون بیش از 40 درصد پیشرفت داشته است.

براساس آنچه که در سایت شرکت آب منطقه‌ای کرمان آمده، ساخت سد صفارود تاکنون 50 درصد و خط انتقال آب از این سد به کرمان 32 درصد پیشرفت داشته است.

از زمان سفر رییس جمهور به کرمان در اردیبهشت 95 هم عملیات احداث خط انتقال آب از جنوب غرب کشور به کرمان، از کرمان کلنگ‌زنی شده است.

در این شرایط حالا کرمانی‌ها باید این طرح‌ها را به صورت نیمه کاره متوقف کنند.

توقف طرح‌های انتقال آب کشور سال‌هاست که خواسته کارشناسان محیط زیست کشور است.

به اعتقاد این کارشناسان انتقال آب حوضه به حوضه نه تنها دردی از بی‌آبی یک منطقه دوا نمی‌کند بلکه باعث ایحاد بحران آب در مبدا انتقال آب هم می‌شود.

چندی پیش صندوق جهانی طبیعت اعلام کرد که حتی زمانی که تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد آب از یک حوضه گرفته می‌شود، باز هم این احتمال هست که خشکسالی در دوره‌های کم‌بارش هر دو حوضه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر طرح‌های انتقال آب می‌تواند باعث ضربه زدن به زیست بوم مناطقی که تحت تاثیر انتقال آب هستند، شود.

دکتر سروش مدبری، استادیار زمین‌شناسی دانشگاه تهران معتقد است که طرح‌های انتقال آب در همه‌جا نابودکننده آمایش سرزمین است. متأسفانه طرح‌هایی که درباره بحث آب در کشور ما در حال انجام است نه‌تنها آبی را منتقل نمی‌کند، بلکه نابودکننده مبدأ هم می‌شود.

حالا در روزهایی که بحث انتقال آب از خزر به سمنان حسابی داغ شده و از سوی دیگر خوزستانی‌ها به دلیل هجوم  ریزگردها، از طرح‌های انتقال آب از رود کارون بیش از پیش ناراضی هستند، انتشار این خبر که نمایندگان مجلس در صدد الزام دولت به توقف همه طرح‌های انتقال آب هستند می‌تواند خبری خوب برای دوست‌داران محیط زیست کشور باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15865
2 نظرات
  1. عماد محسنی می گوید

    البته طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس در خصوص توقف طرح‌های انتقال آب از حوزه رودخانه کارون است نه تمام طرح‌های انتفال آب. این یعنی تنها یک طرح انتقال آب و آن هم طرح انتقال آب از بهشت آباد به کرمان مشمول این طرح شده و در صورت تصویب جلوی آن گرفته می‌شود و سایر طرح های انتقال آب کرمان مانند انتقال از صفارود و خلیج فارس و دریای عمان فعلا چالش قانونی ندارند

  2. علی زعفرانی می گوید

    بهترین کار انتقال آب دریایه عمان به کرمان است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.