راه مبارزه اصلی با فساد، شفافیت است

“محمد نهاوندیان” امروز ۱۱ تیرماه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت و استعداد انسانی استان کرمان از دیگر ظرفیت های آن بیشتر است، اظهار کرد: این جلسه آغاز خوبی برای استان کرمان و اقتصاد کشور که در شرایط ویژه ای قرار گرفته، خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در راستای ماموریت ویژه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، یکی از محورهای اصلی، حصول اطمینان از اجرای واقعی و کامل قانون بهبود فضای کسب و کار است تصریح کرد: شاید شرایط ویژه ای که اقتصاد ما در آن قرار گرفته، ظرفیت ویژه ای برای رسیدن به هدف به ما بدهد و باید در این راستا تلاش ویژه ای کنیم که این ظرفیت ها و پتانسیل ها را در ابتدا شناسایی و در راستای تحقق آن عمل کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه دو برخورد می توان با مسایل داشت اظهار کرد: هم می توانیم نیمه خالی لیوان را ببینیم که نتیجه آن افزایش نا امیدی در جامعه خواهد شد و هم اینکه نیمه پر لیوان را دید که در این راستا باید به یاد آوریم روزهای سخت گذرانده نظام از جمله هشت سال جنگ تحمیلی را. روزهای سختی که روزهای افتخارآفرینی برای کشور است پس امروز نیز بستگی به خودمان دارد که چه رویکردی را انتخاب کنیم؟

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه در شرایط دشوار یک رویکرد تحکم گرا و تمرکز گراست، عنوان کرد: تجربه درخشان در دوران هشت سال دفاع مقدس نشان می دهد که اگر تصمیم براین نشده بود که مردم به میدان بیایند، جنگ را روزهای اول باخته بودیم. در جنگ اقتصادی امروز نیز باید رویکرد تعامل گرا را اتخاذ کنیم و قطعا با این رویکر خیلی از مشکلات ساختاری اقتصاد حل می شود.
آن طور که ایسنا نوشته وی با تاکید بر در دستور کار قرار گرفتن رویکرد تعاملی در شرایط کنونی تصریح کرد: می توانیم این شرایط ویژه اقتصادی را که بیشتر عوامل آن نیز اقتصادی نیست را تبدیل به فرصت کنیم.عوامل سیاسی خارجی، داخلی یا مسائل ساختاری بازمانده از گذشته است و باید برای آن راهکارهایی را پیدا کنیم.
نهاوندیان به حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: امروز شاهد هستیم فردی رییس جمهور می شود که با حقوق بشر و کشورهای همسایه اش مسئله دارد. سال ۹۱ اگر امریکا هر حرف ضدایرانی می زد، کشورهای دیگر انگیزه داشتند همراهی کرده یا سکوت کنند ولی اکنون امریکا در ایران ستیزی در جامعه جهانی تتها مانده است.
معاون اقتصادی رییس جمهور به مسائل ساختاری کشور نیز اشاره کرد و گفت: اکنون عامل افزایش نقدینگی کشور، بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. به خاطر بی انضباطی در صندوق ها و موسسات اعتباری نرخ سود در سیستم بانکی پایین نیامد و ۲۵ درصد سپرده های کشور را همین موسسات متخلف جذب کرده بودند.
وی با بیان اینکه این زخم کهنه قدیمی بود که نیاز به جراحی داشت تصریح کرد: اکنون وضعیت بسیار خوبی در حوزه بانکی کشور را شاهد هستیم به طوری که درجه انضباط در سیستم بانکی بالاست.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار هزینه دارد و پیش نیاز اصلی این موضوع نیز اجماع سیاسی در سطح همه تصمیم گیرندگان است تصریح کرد: یکی از چالش های جدی کشور اصلاح نظام بانکی است که مجلس و دولت این موضوع را هم اکنون به طور جدی دنبال می کنند و عزم دولت بر این است که قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده که خود نشان می دهد شرایط برای تبدیل تهدید به فرصت بهتر از قبل ایجاد شده است.

وی تاکید بر اینکه اگر به دنبال حل ریشه ای مشکلات هستیم باید با همدلی و انسجام، فرصت اصلاح ساختار را فراهم کنیم تصریح کرد: جشن ۴۰ سالگی انقلاب به این است که نقد و ارزیابی دلسوزانه و طبیبانه ای در مورد سیاست های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی داشته باشیم و اگر از گذشته درس بیاموزیم، فردایمان بهتر خواهد بود.

نهاوندیان با بیان اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار فرازهای درخشانی دارد که متاسفانه همه فرازها به منصه ظهور نرسیده و باید امسال تک تک انها را پیش ببریم تصریح کرد: در سیاست ارزی جدید این تصمیم صریح گرفته شده است که ارز صادرکنندگان برای عمده اقلام صادراتی در اختیار صادرکننده باشد اما اجرای این مسئله طول کشید و صادرکننده در شرایط صبر و انتظار قرار گرفت و اثر نامطلوب آن را در شکل گیری نرخ واقعی دیدیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه سیاست دولت در صادرات کاملا براساس نظر صادرکنندگان است که این مهم راه استقلال اقتصادی کشور است اظهار کرد: اگر نزدیکی عملیاتی بین دولت و بخش خصوصی صورت گیرد، این کُندی ها نیز برطرف خواهد شد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18386
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.