رزم‌حسینی: برای انتخاب فرمانداران، سطح اختیارات استاندار محدود است

علیرضا رزم حسینی که خرداد امسال از سمت خود استعفا کرد، در گفت‌وگویی که با روزنامه اطلاعات انجام داده، درباره برخی مسائل رخ داده در دوران استانداری‌اش در کرمان صحبت کرده.

اگرچه این گفت‌وگو تقریبا یک‌طرفه و در حمایت از او بوده اما بخشی از اظهارات استاندار پیشین کرمان در خصوص مسائل مختلف جالب است. از جمله آنجا که او به طور تلویحی از محدود بودن اختیارات استاندار در انتخاب فرمانداران صحبت می‌کند.

انتخاب فرمانداران یکی از چالش‌های بزرگ دوران استانداری رزم حسینی بود، به طوری که بسیاری از حامیان حسن روحانی در انتخابات از انتخاب فرمانداران غیرهمسو با دولت در کرمان گلایه داشتند.

گزیده‌ای از اظهارات استاندار پیشین کرمان را در ادامه می‌توانید بخوانید. همچنین متن کامل این گفت‌وگو را اینجا دریافت کنید.

نمی‌توان انتظارات همه گروه‌های سیاسی را برطرف کرد

  • بديهي است گروه‌هاي سياسي مختلف به دليل منافع سياسي خود به دنبال منافعي هستند و البته نمي‌توانيم انتظارات همگي را برطرف كنيم.
  •  شما وقتي در رأس يك استان قرار مي‌گيريد اولين انتظار اين است كه مديران و فرمانداران را انتخاب كنيد، در حالي كه سطح اختيارات استاندار محدود است و اگر ما هم تغييرات عمده‌اي ايجاد مي‌كرديم، چه فرقي با دولت پيشين خود داشتيم؟
  • كرمان چالش داشت و دارد. چالش‌هاي سياسي بين گروه‌هاي سياسي بعد از انقلاب و روي‎كارآمدن دولت‌هاي مختلف در كرمان پررنگ بود. از طرفي اين استان حساسيت‌برانگيز هم بود. پايگاه قدرت محسوب مي‌شد و من مي‌دانستم. پيش‌نياز آباداني و توسعه استان در ايجاد همگرايي سياسي نسبي است، البته همگرايي نسبي و نه مطلق، تا فضا براي كار مهيا شود و خوشبختانه موفقيت حاصل شد. اعتدال هميشه هزينه دارد. متأسفانه افراد تندرو از هر گروهي که هستند وقتي به 100درصد خواسته‌هايشان نمي‌رسند مسأله ايجاد مي‌كنند. هيچ كس نمي‌تواند همه خواسته‌هاي گروه‌ها را تأمين كند مگر اينكه يك‌جانبه‌گرا و انحصارطلب باشد.

کشور باید تقسیم‌بندی شود

  • عده‌اي تصور مي‌كنند سرمايه‌گذاران غارتگرند در حالي كه آنان مجاهدند و بايد مورد تكريم قرار گيرند.
  • به ميزان 75هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در اين دوره امضا شد. برخي پروژه‌ها كه در دولت‌هاي گذشته پيشرفت كمي داشت، در اين دولت تكميل شد و تاكنون 25 هزار ميليارد تومان از مبلغ مذكور به‌عنوان پروژه افتتاح شده است. 15هزار ميليارد تومان پروژه بايد در اين ماه و شهريور توسط رئيس جمهوري افتتاح شود.
  • متوسط ايجاد شغل در استان كرمان بعد از انقلاب، حدود 12هزارو700 شغل بوده و فقط در دولت آقاي روحاني در مدت يك سال 50هزار شغل ايجاد شده است.
  • در مهرماه سال 93 ايده‌اي مطرح شد مبني بر اينكه اگر شهرستاني داراي مزيت اقتصادي است اما فرماندار قدرت اداره آن را ندارد، اداره آن شهرستان را به بخش غيردولتي بسپاريم و ببينيم در آن صورت چه اتفاقي مي‌افتد؟
  • مثلاً شهرستان «قلعه‌گنج» در استان كرمان داراي آب لوله‌كشي، برق، گاز و حتي دانشگاه است، اما مردم در آنجا فقيرند، يعني شهرستان برنامه توسعه ندارد. با اينكه آب شيرين كشاورزي وجود دارد، اما ناآشنايي با كشاورزي بيداد مي‌كند و دانش كشاورزي ضعيف است. چه كسي متولي توسعه مردم است؟ وقتي براي بازديد به اين شهرستان رفتم، از فرماندار درباره تحصيلات، سابقه كاري و حقوقش پرسيدم. مدرک تحصيلي او ليسانس علوم سياسي بود و 5 سال سابقه كاري داشت. حدود 2ميليون و500هزار تومان هم حقوق مي‌گرفت و 8 كارمند داشت. آيا انتظار داريد يك فرماندار با اين شرايط به‌تنهايي باعث توسعه شهرستاني شود كه 90هزار نفر جمعيت دارد؟
  • امروز مي‌بينيد در قلعه گنج نرخ بيكاري از 7/27 درصد، به 5/6 درصد رسيده است.
  • دمت بعضي دوستان در دولت هم عرض كردم که معتقدم كشور را بايد تقسيم‌بندي اقتصادي كنيد و مثلاً به 10هزار شركت نامدار مسئوليت بدهيد. چطور مي‌شود كه در مسجد سليمان از زمان دارسي نفت به فروش رفته ولي روزگار مسجد سليمان اين گونه است؟

انتقال آب از خلیج فارس 40 درصد پیشرفت داشته

  • انتقال آب خليج‌فارس را در دستور کار داريم كه يكي از كارهاي خوبي است كه 40 درصد آن پيشرفت كرده است و اميدواريم تا پايان سال 99 بتوانيم اين كار را به نتيجه برسانيم. انتقال هر متر مكعبي 12هزار تومان تمام شده است. مفهومش اين است كه بايد محصولاتي توليد كنيم كه صرفه اقتصادي داشته باشد.
  • فعلاً براي بخش صنعت است، ولي بعدها مي‌توان در چارچوب اهداف محيط زيستي و تزريق به سفره‌هاي آب زيرزميني از آن استفاده كرد.
  • در سال 1353 برداشت آب از دشت كرمان ممنوع و كل‌ چاه‌ها 4 هزار حلقه چاه بود، چرا ا کنون 37 هزار حلقه‌چاه در كرمان وجود دارد؟ اين نشان مي‌دهد كه نگاه نكرديم به اينكه دربارة آب محدوديت هم وجود دارد. نامحدود حساب كردند و سطح زير كشت را توسعه دادند.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18904
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.