گاز در جیرفت؛ شاید 40 روز دیگر

راضیه زنگی آبادی _ همین که در سرمای زمستان قرار نیست نفت به داخل چراغ علاالدینی بریزی و یا این که نیاز نیست کپسول‌های نارنجی رنگ را به آن سنگینی به دست بگیری و از پله های یک ساختمان بالا ببری تا بتوانی غذایت را آماده کنی باید خدا را هم شکر کرد.

اما در جنوب به غیر از شهرستان کهنوج و رودبار جنوب اوضاع درست همان است که ما الان شکرش را می گوییم و دلیلش هم باز محرومیتی است که چمبره به دامن این منطقه زده است اما با این حال خبرهای خوشی در راه است.

برقراری نعمت گاز در جیرفت تا 40 روز آینده 

در چند روز گذشته مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان اعلام کرد که تا 40روز آینده گاز شهرستان‌جیرفت در کنار فهرج و نرماشیر برقرار می شود.این در حالی است که منوچهر فلاح در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار اعلام کرده بود که یک ماه بعد از هفته دولت گازرسانی به شهرستان جیرفت به سرانجام می‌رسد.

برخورداری دو شهر جنوب از نعمت گاز به صورت صددرصد 

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت به ایسنا گفت که استان کرمان از لحاظ وضعیت گازرسانی از میانگین کشوری پایین‌تر است، و در شمال استان کرمان تقریبا نقاط شهری صد در صد تحت پوشش گاز بوده و بالای حدود 50 درصد نقاط روستایی شمال استان نیز تحت پوشش گاز‌ هستند اما متاسفانه جنوب و شرق استان در این زمینه خیلی عقب هستند.
حسین امیری‌خامکانی عنوان کرد: در جنوب استان فقط دو شهرستان صد در صد از نعمت گاز برخوردار هستند ولی نقاط روستایی آنها زیر 20 درصد است، یک شهرستان دیگر در جنوب 68 درصد نقاط شهری و 8 درصد نقاط روستای آن تحت پوشش گاز هستند و سایر نقاط جنوبی و شرقی استان کرمان تقریبا هنوز گازرسانی نشده‌اند یا در حال احداث خط انتقال گاز هستند.

نعمت گاز در 50 شهرستان از 71 شهر استان

در همین راستا مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان هم اعلام کرده از 71شهر استان 50مورد آن از نعمت گاز برخوردارند و اولویت گازرسانی خصوصا در مناطق صعب العبور با شهرهایی است که 6میلیون تومان هزینه می برند.
به گفته این مقام مسوول در ایسنا در هفته دولت عملیات اجرایی گاز رسانی و تکمیلی 5 شهر بلوک، فاریاب، زه کلوت، عنبر آباد و قلعه گنج به همراه 92 روستا با اعتباری بیش از 177 میلیارد تومان آغاز شده است. این طور که «کاغذ وطن» نوشته از بهمن ماه سال گذشته عملیات گازرسانی به جنوب استان شکل جدی تری گرفته و چندین طرح گازرسانی با حضور استاندار سابق کرمان به بهره برداری رسید.
ابتدا فاز نخست گاز رسانی به شهر رودبار و روستاهای تابعه این شهرستان با اعتبار 140 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و قرار شد پنج هزار و 574 نفر از این نعمت بهره مند شوند.
دیگر پروژه ای که در جهت گازرسانی به جنوب در بهمن ماه کلنگ زنی شد، فاز اول شبکه گاز رسانی به شهر جیرفت بود که شامل 100 کیلومتر شبکه و 7446 عدد انشعاب است که به گفته نماینده مردم جیرفت در مجلس در شماره های گذشته «کاغذوطن» قرار بوده تا تیرماه امسال از مسیر کهنوج به جیرفت تحویل داده شود.
حال سوالی اینجا به ذهن می آید که دلیل تاخیر گازرسانی به جیرفت از تیرماه سال گذشته تا 40روز آینده چه بوده است؟
پاسخ نماینده مردم جیرفت به این سوال وجود موانع و معارضی بوده که سرراه پروژه قرار داشته است.
یحیی کمالی پور می گوید 400میلیارد وام برای گازرسانی به شرکت گاز استان داده شده تا این کار انجام گیرد. به گفته او ما خوشحال هستیم که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب خط انتقال و لوله ها در حال تست در جیرفت هستند و عملیات گازرسانی تا پایان 97 در همه مناطق جیرفت و عنبرآباد شروع می شود، در حالی که بسیاری از پروژه های کشور رو به متوقف شدن هستند بیشتر برنامه‌های ما در حال اجرا هستند.کمالی پور می گوید ولی در 20-30 روز آینده که اولین شعله گاز را در جیرفت روشن می شود اما با این حال باز هم شش ماه تا یک سال طول می کشد که تمام شهرستان از گاز بهره مند شوند.به گفته او هیچ کدام از شهرستان‌های عنبر آباد و جیرفت از نعمت گاز بهره مند نیستند. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19867
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.