سردر تاریخی بیمارستان باهنر گم شد| میراث فرهنگی: سردر دیگری را به ما نشان دادند، شواهد از تخریب بنا حکایت دارد

در حالی که روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به «کرمان نو» گفت که نه تنها این سردر تخریب نشده که قرار است مرمت شود، صبح امروز کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمان موفق شدند به محل ساختمان جدید بیمارستان باهنر بروند اما در کمال تعجب اثری از سردر یاد شده ندیدند.

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این خصوص به «کرمان نو» گفت که وقتی کارشناسان میراث به محل این سردر رفتند، افراد حاضر سردر دیگری را به آن‌ها نشان دادند که ارزش به مراتب کمتری از سردر مربوط به دوره پهلوی دارد.

به گفته او سردری که به کارشناسان میراث نشان داده شده در خیابان سپه است در حالی که سردر دوره پهلوی در خیابان قرنی، نرسیده به خیابان سپه واقع شده.

سردری که صبح امروز به کارشناسان میراث نشان داده شده است
سردری که صبح امروز به کارشناسان میراث نشان داده شده است

کارشناسان میراث فرهنگی براساس بازدیدی که امروز داشتند حدس می‌زنند این سردر تخریب شده باشد.

بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی کرمان از علوم پزشکی کرمان خواست که اگر این سردر تخریب نشده، آن را به رسانه‌ها و کارشناسان این اداره کل نشان دهند.

افضلی در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که چرا میراث فرهنگی استان کرمان به فکر ثبت ملی این اثر نبود، گفت که تعداد آثار تاریخی کشف شده در کرمان حدود هفت هزار اثر است و ما تنها 700 اثر را ثبت ملی کردیم. برای ثبت ملی هم اولویت بندی‌هایی وجود دارد که اگر اثری در معرض تخریب باشد در اولویت قرار گیرد. از آنجایی که سردر تاریخی بیمارستان باهنر در تملک یک دستگاه دولتی بود ما انتظار تخریب آن را نداشتیم.

به گفته او مسوولان علوم پزشکی کرمان از ارزش تاریخی این اثر اطلاع داشتند چرا که چند سال پیش با نظارت میراث فرهنگی و با درخواست شهرداری کرمان، با حفظ اصالت اثر آن را چند متر به عقب برده بودند. اگر این اثر ارزش نداشت، همان زمان باید تخریب می‌شد.

اگرچه عملکرد علوم پزشکی کرمان در حفظ این اثر با انتقاد جدی مواجه است و نباید از آن گذشت اما نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که میراث فرهنگی کرمان هم می بایست پیش از تخریب سردر تاریخی، علوم پزشکی را برای حفظ آن تحت فشار بگذارد، چرا که احتمال تخریب آن هنگام ساخت و ساز وجود داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21140
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.