الهام پی پر/کرمان نو
بسیاری از مردم تصور میکنند جنوب کرمان دارای اقلیمی خشک و بی آب و علف است اما جنوب و جنوب غرب استان کرمان سرسبز و گاه یادآور مناطق پر باران شمال و غرب کشور است و همه ساله میزبان هزاران گردشگر از استانهای مختلف کشور و همچنین گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس است.
از دره دلفارد که در 25 کیلومتری شهر باستانی جیرفت قرار گرفته است به عنوان یکی از قطبهای اکوتوریسم استان کرمان یاد میشود و شگفت اینکه این دره در ارتفاعات سربیژن آب و هوایی مدیترانه ای دارد و یکی از ذخیره گاههای اصلی گیاهی و جانوری استان کرمان نیز محسوب میشود، وجود هزاران هکتار باغ مرکبات، نخل، جنگلهای بادام و انار شیطان رودخانههای متعدد و دهها آبشار منحصر به فرد و گلزارهای رنگارنگ و زیبا دلفارد را به بهشتی در استان کرمان تبدیل کرده است.مهر در گزارشی نوشت:«یکی از شگفتیهای این روستا وجود درختان سردسیری در کنار درختان گرمسیری است بطوری که هم زمان میتوان میوههای درختان گرمسیری همچون خرما و مرکبات و درختان سردسیری مانند گردو گیلاس را در این منطقه مشاهده کرد در این میان وجود جنگلهایی از میوههای وحشی همچون تمشک و انجیر و بادام وحشی بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد.اما متاسفانه با وجود این همه زیبایی در اکثر مواقع ما شاهد تصادفاتی هستیم که خسارات مالی و جانی را به دنبال داشته، حداکثر سرعت در این محور نباید از 80کیلومتر در ساعت تجاوز کند اما شاهد سرعت بالا و سبقتهای غیرمجاز زیادی هستیم که نشان میدهد نیاز به فرهنگسازی در زمینه رانندگی است.
رانندگان از تخلفات حادثه ساز خودداری کنند
فرمانده انتظامی جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«متاسفانه نمیدانیم دیگر با چه روشی با رانندههای جیرفت برخورد کنیم، برخوردها هم دیگر جواب نمیدهد هر روز 50ماشین متخلف را به مدت 20 روز توقیف میکنیم اما دوباره اقدام به تخلف میکنند.»محمدرضایی اضافه کرد:«جریمههای نیممیلیونی نیز درنظر گرفته میشود اما انگار راهکار خوبی نیست، گواهینامه افرادی هم که شرب خمر کردهاند را به مدت شش ماه توقیف میکنیم.»
وی ادامه داد:«دو روز قبل در اثر برخورد یک خودرو پژو 405 با پژو پارس در محور جیرفت-ساردوییه 4 نفر کشته و 4 تن دیگر مجروح شدند.» سرهنگ رضا محمدرضایی در تشریح این خبر اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریتهای پلیس 110 مبنی بر یک فقره تصادف، در محور جیرفت-ساردوئیه قبل از دهستان دلفارد بلافاصله ماموران به محل حادثه اعزام شدند.وی افزود: کارشناسان پلیس با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک خودروی سواری پژو 405 به دلایل نامعلومی با یک خودرو پژو پارس برخورد کرده که بر اثر این حادثه متاسفانه راننده و3 نفر سرنشین خودرو پژو 405 از جمله مادر و کودک 2 ساله خانواده به علت شدت جراحات وارده فوت کرده و همچنین راننده و 2 نفر سرنشین خودرو پژو پارس به همراه یک نفر سرنشین خودرو پژو 405 مصدوم، که جهت مداوا به بیمارستان اعزام شدند.فرمانده انتظامی جیرفت با بیان اینکه علت حادثه توسط کارشناسان سبقت غیر مجاز پژو پارس تشخیص داده شده است، خطاب به رانندگان توصیه کرد: با رعایت قوانین و مقررات رانندگی، تمکین از قانون، اتخاذ سرعت مطمئنه و همچنین خودداری از ارتکاب تخلفات حادثهساز از جمله سبقت غیر مجاز، سلامتی خود و سرنشینان را تضمین کنند.
دلفارد مسیر افعانی کشها هم است
یک کارشناس به «کاغذوطن»میگوید:«این محور به دلیل تفریحی بودن در اکثر مواقع شاهد جوانانی است که پس از مصرف مشروبات الکلی اقدام به رانندگی میکنند، حتی در آخرین تستهای الکل که از رانندگان این محور گرفته شد شاهد آمار بالایی از مثبت بودن تستها بودیم.»سعیدی افزود:«نباید این مساله را انکار و یا پنهان کنیم و باید بعنوان یک آسیب اجتماعی آن را بررسی کرده و به دنبال راه حلی برای آن باشیم و دیگر شاهد ردپای الکل را در تصادفات جادهای که باعث مرگ عزیزانمان میشود نباشیم.»وی تاکید کرد:«البته مسیر دلفارد-جیرفت جاده دوبانده نیست و تردد بسیار خودروها و سرعت بالا همچنین در کنار آن افغانیکشها به بالارفتن میزان تصادفات دامن زده است، نیاز است تا فرهنگ رانندگی در منطقه اصلاح شود و جوانان بدانند سرعت بالا نشان از قدرتمندی و …نیست که بخواهند درجادهها با سرعت برانند و فاجعه بیافریند، البته از سویی بهتر است تا راهداری در این مسیر اقدام به نصب دوربین کنند تا تخلفات ثبت شوند زیرا در این صورت حتما افراد از جریمه شدن هراس داشته و آمار خلافهای رانندگی کمتر خواهد شد.»
ردپای مشروبات الکلی در اکثر تصادفات
یک کارشناس دیگر که در زمینه جامعهشناسی فعالیت دارد به«کاغذوطن»گفت:«اغلب مصرفکنندگان مشروبات الکلی در سن زیر ۳۵ سال هستند و در بعضی موارد شاهد این هستیم که در مجالس عروسی، مشروبات الکلی سرو میشود و در این شرایط حتی روی سن مصرفکنندگان هم نظارت یا کنترلی وجود ندارد.»
نظری با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی نسبت به گذشته زیاد شده است افزود:«علت این افزایش مصرف را میتوان در عدم اطلاعرسانی و عدم آگاهی خانوادهها دید. طوری که بسیاری از افراد فکر میکنند که مصرف مشروبات الکلی تنها منع شرعی دارد، در حالی که عوارض جبرانناپذیر بسیار زیادی در انتظار مصرفکنندگان این نوع از مخدرها است در حالی که مصرف این نوع مواد در کشورهای غیرمسلمان نیز از قواعد خاصی پیروی میکند و قانون محدودیت سن فروش اعمال میشود که این سن بین ۱۶ تا ۱۸ سال و حتی تا ۲۱ سال متغیر است. در کشورهای اروپایی همچنین قوانین سختی برای رانندگی با مستی وضع شده است که حتی به رانندگی با نوشیدن مقداری الکل (متغیر در کشورها) تنزل یافته و مجازات های سنگین مثل ممنوعیت مادامالعمر از رانندگی را به همراه دارد البته در بسیاری از کشورهای اروپایی افراد سرشناس به سراغ این مواد نمیروند اینکه پس از وقوع تصادفات به فکر زندان کردن و…رانندگان متخلف بیفتیم چه فایدهای دارد که افرادی که از دست رفتهاند دیگر روی زندگی را نمیبینند.»
آمار بالای تصادفات رخ به رخ در محدوده پل کلدان- باغعلیشیر
رهبر معاون اداره کل راهداری جنوب استان به«کاغذوطن»گفت:«در این محل اقدامات ایمنسازی انجام شده که به این شرح است:۱_خط وسط در این محل به رنگ سفید بود که جهت تاکید بر عدم سبقت در فروردین ما خطکشی زرد انجام شد. ۲-اجرای حفاظ نرده پل ۳-نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی۴- تعریض پل جهت ایمنسازی قوس ۵- ایجاد حداقل ۳ متر شانه خاکی.»وی افزود:«محدوده حدفاصل پل کلدان تا باغعلیشیر دلفارد تصادفات رخ به رخ بسیار زیادی داشتیم و راهکار کاهش و حذف تصادفات آینده ایجاد باند دوم است، البته برنامههای آینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب کرمان جهت ایمنسازی حدفاصل پل کلدان تا باغعلیشیر دلفارد
نصب دوربین کنترل سرعت متوسط در این محدوده
و تعریض محور و جداسازی لاین رفت و برگشت با استفاده از شیار لرزاننده و خط کشی دوبل هستند.»وی اصلیترین اقدام زودبازده و کم هزینه را نصب دوربین کنترل سرعت متوسط در این محور عنوان کرد.»
قطعه سوم پروژه دوبانده کردن محور دلفارد-جیرفت در انتظار مجوز
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان به«کاغذوطن»گفت:«سرعت غیرمجاز در مسیر دلفارد متاسفانه باعث اتفاقات ناگوار زیادی میشود در حالی که تابلوهای زیادی نصب شده که محدودیت سرعت را ذکر کرده و جاده بر اساس همین سرعت حداکثر در روز90 و در شب 80 کیلومتر طراحی شده است که توجهی به آن نمیشود.»وی افزود:«11کیلومتر از جاده این مسیر را کار کردیم ولی وضعیت اقتصادی بدی را تجربه میکنیم با این حال پیمانکار آماده است و کارخانه آسفالت هم در حال نصب شدن است تا این پروژه ادامه پیدا کند البته قطعه سوم هم در دست مطالعه است که امیدواریم زودتر مجوز آن را از تهران بگیریم.»