کاهش نرخ بیکاری جمعیت« 15 ساله و بیشتر» در تابستان سال جاری

در تابستان سال ١٣٩٨ نرخ بيكاري جمعيت «١٥ ساله و بيشتر» ١٠,٥ درصد است که نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

بر اساس نتایج طرح آمارگيري نيروي‌كار درتابستان سال ١٣٩٨، نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر ١٠,٥ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده است. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١,٨ درصد كاهش یافته است.

در تابستان ١٣٩٨، به ميزان ٤٤,٩ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٧) ٠,٢ درصد افزايش داشته است.

جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٤ ميليون و ٧٥١ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨٤٤ هزار نفر افزايش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه درتابستان ١٣٩٨، بخش خدمات با ٤٩,١  درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٢,٠ درصد و كشاورزي با ١٩,٠درصد قرار دارند.

نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٦,١ درصد از فعالان اين گروه سني در تابستان ١٣٩٨ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٧) ١.١ درصد كاهش يافته است.

بررسي نرخ بيكاري جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد كه در تابستان ١٣٩٨، ١٧,٩ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات فصلي نرخ بيكاري این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به تابستان ١٣٩٧، به ميزان ٢.٠ درصد كاهش يافته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه در تابستان ١٣٩٨، ٨,٨ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٤٠.٧ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

شايان گفت است براساس بررسي‌هاي به عمل آمده، به دليل تحولات اجتماعي صورت گرفته در زمينه سن ورود به بازار كار در سال‌هاي اخير در كشورهاي مختلف حداقل سن ١٥ سال، براي بررسي شاخص‌هاي كليدي بازار كار در نظر گرفته شده است كه به دليل تحولات مشابه در كشورمان، از اين پس شاخص‌هاي عمده بازار كار كشور براساس جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر محاسبه و ارائه مي‌شود.

بررسي نرخ بيكاري جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر فصل تابستان گوياي آنست كه ١٠,٤ درصد از جمعيت فعال بيكار بوده‌اند و با نگاهي به نرخ مشاركت اقتصادي اين گروه سني ملاحظه مي‌شود كه ٤٠.٨ درصد از جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند.

خاطر نشان مي‌سازد اطلاعات نتايج طرح مذكور به­صورت تفصيلي به­‌زودي در درگاه ملي آمار به نشاني www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36297
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.