راین، اداره ثبت اسناد و املاک ندارد

طبق برنامه قانون ششم توسعه، گسترش و توسعه ادارات در حد واحدهای شهرستان است به همین دلیل در بخش «راین»، اداره ثبت‌ اسناد راه‌اندازی نشده است. 

در چند روز گذشته یکی از مخاطبان«کرمان نو» از نبود اداره ثبت‌اسناد و املاک در راین گلایه کرده و از ما خواست این موضوع را پیگیری کنیم.

«بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت بخش «راین» بالغ بر 15 هزار نفر اعلام شده و مردم این منطقه برای انجام امور مربوط به ثبت‌ اسناد زمین و املاک خود به شهرستان کرمان مراجعه می‌کنند.» این جمله بخشدار راین است که معتقد است: «نبود اسناد مالکیتی در راین یکی از دلایل اختلافات مردم  هم شده است. به‌طوری که اگر اداره ثبت‌اسناد در راین وجود داشته باشد، برای زمین‌های مردم سند صادر می‌شد، اگر هم سند وجود داشته باشد، دادگاه راحت‌تر می‌تواند به شکایات رسیدگی کند.»

به گفته اکبر عباسپور پیگیری‌های متعددی از طریق بخشداری برای راه‌اندازی اداره ثبت‌ اسناد در راین صورت گرفته اما درهرصورت تصمیم‌گیرنده در این رابطه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و به دلیل چارت سازمانی، نیروی کافی برای اداره ثبت در راین وجود ندارد.

واحد ثبتی برای بخش پیش‌بینی‌نشده

نبود اداره ثبت‌ اسناد و املاک در بخش راین و یا شهرستان‌های مختلف از موضوعات همیشگی موردبحث بوده است و دلیل آن‌هم به قانون برنامه ششم توسعه دولت برمی‌گردد، به گفته معاون اداره کل ثبت‌ اسناد و املاک استان، ایجاد تشکیلات در ساختار اداری منوط بر اجازه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

حسین شمس‌الدین به ما توضیح داد:«بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، گسترش و توسعه ادارات در حد واحدهای شهرستان است و این یعنی اداره‌ای برای بخش پیش‌بینی‌نشده است. هرچند ممکن است از گذشته واحدهای اداری‌ در بخش‌های مختلفی در استان ما و یا دیگر استان‌های کشور ایجادشده باشد اما این موارد مربوط به سال‌های قبل است که در حال حاضر به‌کار خود ادامه می‌دهند.»

نبود نیرو مشکل واحدهای های ثبتی شهرستان‌ها

این مقام مسوول نبود نیرو تخصصی مورد نیاز برای ارائه خدمت به مردم را یکی دیگر از دلایل نبود اداره ثبت در شهرستان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: «در شهرستان‌هایی مانند قلعه گنج، فاریاب، منوجان، رابر و… با وجود چارت سازمانی مصوب و جمعیت 100 هزار نفری، واحد ثبتی راه‌اندازی نشده است.»

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37190
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.