خیارکاران جنوبی در انتظار «بله» عراق | صادرات؛ تنها راه مقابله با ضرر کشاورزان

حدود چند روز از فصل برداشت خیار در جنوب کرمان نگذشته است که کشاورزان با افت شدید قیمت خیارسبز مواجه شدند به طوری که باعث نگرانی اکثر خیارکاران این منطقه شده است. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، کاهش صادرات محصولات کشاورزی مانند خیار به کشور عراق، از جمله دلایلی است که باعث پایین آمدن قیمت خیار شده است. حالا چشم کشاورزان جنوبی به مذاکرات دولت ایران با عراق در خصوص از سرگیری صادرات خیار به این کشور دوخته شده است.

بر اساس گزارشی که هفته پیش منتشر شد، قیمت محصول خیارسبز به شدت کاهش یافته تا جایی که به گفته خود کشاورزان خیارکار اگر محصول آن‌ها را که خریداری هم ندارد به این قیمت به فروش برسانند دچار زیانی جبران‌ناپذیر خواهند شد. به طوری که بسیاری از کشاورزان با توجه به هزینه بالای برداشت محصول از خیر فروش آن گذشته‌اند.

خیار روی دست کشاورزان جنوبی ماند| کاهش صادرات، کشت بی‌رویه و دلالان، متهمان ردیف اول

مذاکره با کشور عراق در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی

یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد پیش‌تر از برگزاری جلسه با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص خبر داده بود.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به این اتفاق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به نوسانات قیمت بازار محصول خیار سبز در گفت‌وگو با ایرنا گفته: شرایط تولید و فروش این محصول به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده و با رایزنی‌های انجام شده، مذاکره با کشور عراق در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

سعید برخوری افزود: مقرر شد برای حل مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی جنوب کرمان از جمله خیار سبز به زودی نشستی با مسوولان عراقی پیرامون رفع ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به این کشور برگزار شود و همچنین رایزنی با کشورهایی همچون روسیه، هند، پاکستان و ترکیه برای صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تُن خیار سبز در جنوب کرمان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تن خیار سبز در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: این میزان محصول خیار سبز از سطح ۱۲ هزار هکتار برداشت می‌شود.

فرامرز رستگاری افزود: برداشت خیار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از اول آذر آغاز و تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا وی هزینه تولید هر کیلو خیار سبز گلخانه‌ای را یکهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: کشاورز باید هر کیلو خیار سبز خود را به قیمت یکهزار و ۸۰۰ تومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

رستگاری افزود: هزینه تولید هر کیلو خیار سبز تونلی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده لذا این محصول برای داشتن توجیه اقتصادی باید یکهزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38705
3 نظرات
  1. […] دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس در مورد مشکل خیارکاران جنوب به کرمان نو گفت:من پیش تر، هم با وزیر کشاورزی وهم با وزیر صنعت و معدن درباره این مشکل صحبت کردم، مشکل از داخل کشور نیست، صادرات عمده ما برای کشورعراق بوده است که امسال جلوی وار… […]

  2. […] به گزارش کرمان نو دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس در مورد مشکل خیارکاران جنوب گفت:من پیش تر، هم با وزیر کشاورزی وهم با وزیر صنعت و معدن درباره این مشکل صحبت کردم، مشکل از داخل کشور نیست، صادرات عمده ما برای کشورعراق بوده است که امسال جلوی وار… […]

  3. […] به گزارش کرمان نو دکتر حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس در مورد مشکل خیارکاران جنوب گفت:من پیش تر، هم با وزیر کشاورزی وهم با وزیر صنعت و معدن درباره این مشکل صحبت کردم، مشکل از داخل کشور نیست، صادرات عمده ما برای کشورعراق بوده است که امسال جلوی وار… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.