امید کاهش بیکاری به «راهبران شغلی»

کمیته امداد استان کرمان به ازای هر مددجویی که جذب بازار کار شود به کارفرما 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند .

خبرنگار: نجمه سعیدی

یکی از ارگان هایی که می تواند براشتغال تاثیر بگذارد، کمیته امداد است، که با توجه به پوشش بالایی که در جنوب استان دارد نیاز به حضورش در راستای افزایش اشتغال در هفت شهرستان جنوبی بیشتر احساس می شود.

خواجه پور رییس اداره اکرام کمیته امداد استان در گفتگویی با کرمان نو در مورد حمایت های کمیته امداد در بحث اشتغال و زمان تحت پوشش قرار گرفتن مددجویان می گوید:«هم اکنون مثل گذشته نیست که کسانی که تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند، سال ها تحت پوشش بمانند، حداکثر زمان تحت پوشش برای جوانان در کمیته امداد، 2 سال است.»

وی همچنین اشاره کرد که بعد از آن حمایت ها قطع نشده و کمیته امداد در بحث اشتغال آنها را حمایت می کند، به طور مثال وام های اشتغال زایی به مددجویان پرداخت می شود.

خواجه پور هدف این کار را این طور بیان کرده که این طرح ها برای خود کفایی خانواده های تحت پوشش است که نسبت به مبلغ اندکی که کمیته امداد پرداخت می کند، بی نیاز شوند و شغل پایدار داشته باشند.

وی با بیان این نکته که کمیته امداد در بحث کاریابی نیز به مددجویان کمک می کند، گفت: ما اطلاعات تحصیلی یا توانایی های فنی مددجویان را داریم، که بر اساس آن می توانیم به کارفرماها نیرو بدهیم.

وی ادامه داد که مثلا کارفرمایی برای یک کارخانه یا واحد تولیدی 5 نیروی کار می خواهد برای اینکه کارفرما ترغیب شود که از نیروی کاری که کمیته امداد معرفی می کند، استفاده کند به ازای هر نیروی کاری که می برد 50 میلیون تومان وام در اختیار کارفرما قرار می دهیم و اگر کارفرما این وام را نخواست کمیته امداد 2 سال مقداری از حق بیمه نیروی کار را می پردازد.

راهبران شغلی متخصص هستند

به گفته خواجه پورحتی اگر کارفرمایی تخصص خاص فنی ای را برای نیروی کار بخواهد، کمیته امداد نیرو را به فنی حرفه ای معرفی می کند تا دوره دیده ومدرک مورد نیاز کارفرما را بگیرد.

خواجه پور یادآور شد:« متاسفانه کارفرما ها اطلاعات کافی از حمایت های کمیته امداد ندارند. بانک اطلاعاتی مددجویان کامل است و کارفرماها می توانند بر اساس نیازشان نیرو بگیرند. حتی در مشاغل خانگی مثل قالی بافی، مددجویان قالی هایی را که می بافند بازار فروشش را کمیته امداد فراهم کرده است، در همین راستا تفاهم نامه ای هم با اداره کار بسته شده است.»

خواجه پور با تاکید بر اینکه طرح های حمایتی در بحث اشتغال در جنوب استان نیز انجام می شود گفت: «یکی از طرح هایی که در جنوب استان در بحث اشتغال انجام می شود، طرح راهبر شغلی است.

وی افزود: در بسیاری از موارد مددجویان این نگرانی را دارند که یک محصول را تولید کنند ولی نتوانند به فروش رسانند در این طرح راهبر شغلی ، کسی که به عنوان راهبر انتخاب می شود متعهد می شود که صفر تا صد کار را دنبال کند به طور مثال آموزش برا فن آموزی را انجام دهد، مواد اولیه را در اختیار نیروی کار قرار دهد، آموزش حین کار را هم به آنها بدهد و در انتها محصولشان را هم خریداری کند و مددجو دیگر دغدغه فروش محصول را ندارد.»

به گفته رییس اداره اکرام راهبران شغلی از بین خیران یا متقاضیان متخصصی که با کمیته امداد تفاهم نامه امضا می کنند، انتخاب می شوند.

امضا تفاهم‌نامه اشتغال پایدار مددجویان کمیته امداد کرمان

پیش از این نیز صادقی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در مورد تفاهم‌نامه همکاری سه‌ جانبه بین کمیته امداد، اداره کل فنی و حرفه‌ای و اتاق بازرگانی استان کرمان به‌ منظور ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان کرمان بیان کرده بود: شناسایی و معرفی کارجویان و افراد مستعد اشتغال، پرداخت هزینه‌های آموزشی برای انجام آموزش‌های تخصصی اعلامی کارفرمایان و صاحبان صنایع، پرداخت کمک‌ هزینه آموزشی در مدت آموزش به کارفرمایان توسط کمیته امداد در تفاهم نامه پیگیری می شود.

وی افزود: همچنین در این تفاهم نامه سه جانبه و در راستای حمایت از کارفرمایان با ارائه بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است، شامل پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما به مدت ۲۴ ماه و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد به ازای به‌ کارگماری هر نفر از کارجویان نیز از تعهدات کمیته امداد استان است.»

وی در ادامه گفت: یکی از نتایج نبود شغل در منطقه ای، افزایش مهاجرت است، بسیاری از جوانان بیکار در مناطق محروم جنوب استان به امید پیدا کردن شغل به شهرستان های برخوردار تر و یا به مرکز استان مهاجرت کرده اند، احمد جوان 27 ساله اهل زهکلوت است که در یک تعمیرگاه در شهر کرمان شاگردی می کند، بیکاری را دلیل مهاجرت خود می داند.

او به کرمان نو می گوید: «وقتی کاری نباشد که پول در بیاوری، چه طور باید شکم خودت را سیر کنی؟ من اینجا کار می کنم برای مادرم هم پول می فرستم برادرم هم دبستان را که تمام کند میارمش پیش خودم کار کند،ما در شهرمان غیر نداشتن، هیچی نداریم حداقل اینجا حقوقی می گیرم.»

به گفته رییس اداره اکرام کمیته امداد استان بیشترین تعداد تحت پوشش در سطح استان متعلق به جنوب است.

او معتقد است حتی آنهایی هم که تحت پوشش نیستند دلیل بر این نیست که وضعیت مالی خوبی دارند، بلکه بسیاری از آن ها شرایط تحت پوشش کمیته را ندارند مثل فوت سرپرست، مطلقه بودن ، بیمار، سرپرست یا سرپرست از کار افتاده، تا تحت پوشش قرار بگیرند.

صادقی مدیر کل کمیته امداد استان نیز گفته است که در کرمان 100 و 50 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند در طرح های مختلف تحت حمایت اند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39261
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.