توپ ریشه‌کن نشدن بی‌سوادی در زمین فرمانداران و دهیاران| استاندار: کار را جدی نمی‌گیرند

استاندار کرمان از بی توجهی فرمانداران و دهیاران به معضل  بی‌سوادی در استان کرمان انتقاد کرد.

یکم مرداد 98 بود که معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کرمان در رابطه با آمار بی‌سوادان در استان گفته بود: درصدی از آمار  بی‌سوادان که در اختیار ما قرار گرفته، دارای خطا است و لازم است دستگاه های مختلف به ما کمک کنند تا آمار دقیق مشخص و وضعیت بی‌سوادان تعیین تکلیف شود.

محمد ضیاءالدینی ادامه داده که یکی از مشکلات اصلی در بحث سوادآموزی این است که واخواهی از ما براساس آمار بوده اما این آمار به نام ما نیست و متاسفانه مرکز آمار کشور این آمار را به ما نمی دهد.

وی گفته بود: راهکارهای قانونی دارد دنبال می شود که مرکز آمار این اسامی را به ما بدهد تا بتوانیم تکلیف افراد بی‌سواد را روشن کنیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کرمان عنوان کرده بود: در حال طراحی وب سایتی هستیم که مردم بتوانند بی‌سوادان را از این طریق به ما معرفی کنند و نظام آمادگی دارد آنها را با سواد کند.

و اما امروز بعد از گذشت 6 ماه از این صحبت ها در نشست شورای سوادآموزی استان کرمان مسئولین باز هم از نبود آمار دقیق بی‌سوادان می گویند.

اراده ای برای شناسایی افراد بی‌سواد وجود ندارد

محمدجواد فدایی در نشست شورای سوادآموزی استان کرمان به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی گفت: اراده ای برای شناسایی افراد بی‌سواد و ریشه کنی این مسئله در روستاها وجود ندارد.

وی ادامه داد که حل این معضل نیازمند همکاری و تعامل فرمانداران و دهیاران است که متاسفانه آنها این موضوع را جدی نگرفته اند و روحیه مشارکت ندارند.

استاندار با اشاره به اینکه دهیار به تنهایی می تواند آمار بی‌سوادان را بدهد افزود: وقتی در جلسات تصمیم می گیریم، همه تایید می کنند اما بعد از گذشت چهار ماه عملی نمی شود و مشکل این است که کار را جدی نمی گیریم.

وی تصریح کرد: هر کاری می خواهیم انجام بدهیم فوری می گویند پول و این یعنی اصل موضوع اهمیتی ندارد و اینگونه کار به جایی نمی رسد.

استاندار کرمان بیان کرد که منتظر ماندن برای دریافت بودجه و هزینه و جدیت نداشتن برای عملی کردن تصمیمات اتخاذ شده در انجام برخی کارها راه حل درستی نیست و فقط روند انجام کار را متوقف می سازد.

وی با اشاره به عملی نشدن صورتجلسه قبلی شورای آموزش و پرورش گفت: اراده ای برای به صفر رساندن بی‌سوادی وجود ندارد و توجهی به تصیماتی که در جلسات قبل گرفته شد، نشده است.

مشکل اصلی شناسایی و جذب بی‌سوادان است

ایسنا گزارش داده، در این جلسه محمود ضیاءالدینی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: در سال جاری مقرر شده بود در دوره سوادآموزی سواد ایرانی ۹۸۲۱ نفر را آموزش بدهیم که تاکنون ۲۵۴۴ نفر را تحت پوشش قرار داده ایم.

ضیاءالدینی مشکل اصلی را شناسایی و جذب بی‌سوادان اعلام کرد افزود: ۳۷۰۰ نفر سهمیه آموزش سواد اتباع خارجی در استان بوده که ۱۹۲۰ نفر را جذب کرده ایم.

عباس ضیاء معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این جلسه گفت: نرخ خالص پایه اول و ورود به دبستان در استان ۹۷.۵۱ درصد است که در این زمینه از میانگین کشور بالاتر هستیم.

وی افزود: دو درصد باقی مانده نیز به دلیل مرگ و میر، مهاجرت، استثنایی و بدسرپرستی است که از تحصیل جا می مانند.

مبنای آمار بی‌سوادی در کشور، مرکز آمار ایران است که سرشماری از سال 90 هر پنج سال یک بار انجام می شود و مبنای آن خوداظهاری مردم است.

براساس آمار سال 95، در استان کرمان 155 هزار و 150 نفر بی‌سواد(در گروه سنی 10 تا 49 سال) اعلام شده که از این تعداد 72 هزار و 508 نفر مرد و 82 هزار و 642 نفر زن بوده اند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39293
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.