رشد ۴۲ درصدی مصرف برق در استان کرمان / افتتاح ۲ نیروگاه برق با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در رفسنجان

وزیر نیرو در یازدهمین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» نیروگاه‌های ۵۸.۲ مگاواتی «کهربا» و «کیهان» شهرستان رفسنجان در جوار شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اعتبار ۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال را افتتاح کرد.

شرکت برق منطقه‌ای کرمان در سال ۹۴ بر اساس مشوق‌های وزارت نیرو اقدام به احداث دو نیروگاه در یک ساختگاه هر کدام به ظرفیت ۳*۹.۷ مگاوات کرد و در مهرماه ۹۷ موفق به اخذ وام از صندوق توسعه ملی شد و در آبان ماه توانست مولدهای وارتسیلای فنلاند را وارد کشور کند و پس از گذشت ۷ ماه کار مونتاژ دو نیروگاه به وسیله کارشناسان بومی به پایان رسید.

اکنون نیروگاه کهربا با ظرفیت ۳*۹.۷ مگاوات آماده وصل به پست ۱۳۲.۲۰ kv شهرک صنعتی رفسنجان و نیروگاه دوم با همین ظرفیت با احداث ۴.۵ کیلومتر خط ۲۰kv به پست ۱۳۲.۲۰kv انبار رفسنجان متصل شده است.

محمدعلی دهقان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه استان کرمان است که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است اظهار داشت: افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی «نور ماهان» که توسط بخش خصوصی با اعتبار 12 میلیون یورو احداث شده از دیگر برنامه‌های سفر وزیر نیرو به کرمان است.

رشد ‘۲ رقمی’ مصرف برق در استان کرمان

“علی اصغر نصرالهی” مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان ظهر امروز ۹ دی‌ماه در آئین افتتاح این نیروگاه‌ها با حضور وزیر نیرو به منظور افزایش قابلیت پایداری شبکه و همچنین کمک به صنایع پایین‌دستی منطقه رفسنجان گفت: در استان کرمان در گذشته ۳۶ درصد بار غالب برق بر روی بخش کشاورزی بوده که امسال بار برق استان بیشتر در بخش صنعتی بود که نشان از صنعتی شدن استان کرمان را دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه رشد مصرف برق در استان کرمان ۲ رقمی است اظهار کرد: رشد مصرفی برق استان کرمان در پاییز امسال به ۴۲ درصد رسید که بیشتر این مصرف در بخش های فولادی استان بوده است و پیش بینی می کنیم در سال آینده رشد ۳۵ تا ۴۰ درصد را در بخش صنعتی استان کرمان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان به پروژه‌های در دست اقدام این شرکت اشاره و بیان کرد: از ۴۶ پروژه ابلاغی استان در بخش برق، ۱۹ پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اقدام است که ۴ مورد آن با اعتبار  ۴۷۲ میلیارد ریال که جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی‌ استان کرمان نیز هستند، تا سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

نصرالهی درباره افتتاح این دو نیروگاه مقیاس کوچک نیز گفت: نیروگاه گازی کهربا انرژی و کیهان انرژی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط شرکت راهبران برق رفسنجان بالغ‌بر ۴۵۰۰ میلیارد ریال احداث شده است.

وی با بیان اینکه کاهش تلفات شبکه، تولید در محل مصرف، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی و تقویت پدافند غیرعامل از جمله مزایای احداث این مولدهاست افزود: این دو نیروگاه گازی دارای ظرفیت ۲۹.۴ مگاوات و در مجموع دارای ظرفیت ۵۸ مگاوات هستند که هر یک دارای سه دستگاه مولد با سوخت گاز است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان با بیان اینکه قراردادهای خرید تضمینی این دو نیروگاه در سال ۹۴ منعقد شده است، اظهار کرد: نیروگاه کهربا به پست شهرک صنعتی رفسنجان و نیروگاه کیهان به پست انبار رفسنجان متصل شده و منجر به اشتغالزایی مستقیم برای ۲۴ نفر شده است.

محمد محیط، مدیرعامل شرکت راهبران برق رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به تحریم‌ها و عدم همکاری شرکای خارجی در راه‌اندازی این پروژه گفت: این پروژه توسط جوانان رفسنجانی ظرف ۷ ماه مونتاژ و تست و آماده بهره‌برداری شد و اکنون زمینه اشتغال ۳۵ نفر را فراهم کرده، ضمن آنکه ظرفیت تولید این پروژه ۵۸.۲ مگاوات است.

ایران به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه می تواند عمل کند

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند، اظهار کرد: جدا از بهره‌مندی از این مزیت، می‌توان از امتیاز تبادل و ارتباط با اتکا به نیروهای تخصصی برای حضور در بازارهای منطقه و توسعه عمران منطقه نیز استفاده کرد.

رضا اردکانیان ظهر امروز ۹ دی‌ماه در آئین افتتاح نیروگاه ۵۸.۲ مگاواتی «کهربا» و «کیهان» با اعتبار ۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال در شهرستان رفسنجان گفت: در یازدهمین هفته پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» در شهرستان رفسنجان حضور یافتیم تا دو نیروگاه مقیاس کوچک در این شهرستان را افتتاح کنیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در صنایع زیرساختی، یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های ایجاد امید برای آینده و معنا کردن تدبیر برای امید در جامعه است.

وزیر نیرو بیان کرد: در صنعت برق با تلاش بخش خصوصی فعال و پرتلاش، امروز کشور از حیث نیازهای زیرساختی و طرح‌های توسعه‌ای به بی‌نیاز دست پیدا کرده به طوری که امروز در آستانه نصب ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در کشور هستیم شایان ذکر است که در ۶ سال اخیر حدود ۱۳ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده یعنی هر سال ۲۵ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش ظرفیت نیروگاهی داشته‌ایم و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی شده است که در دولت تدبیر و امید در ۸ سال فعالیت خود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری وارد شود که نسبت به سال‌های قبل ۳۸ درصد سالانه افزایش عملکرد را نشان می‌دهد.

اردکانیان با بیان اینکه ایران می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و هاب انرژی در منطقه عمل کند، اظهار کرد: جدا از بهره‌مندی از این مزیت، می توان از امتیاز تبادل و ارتباط با اتکا به نیروهای تخصصی برای حضور در بازارهای منطقه و توسعه عمران منطقه نیز استفاده کرد.

وزیر نیرو به اجرای پویش «هرهفته_الف_ب_ایران» اشاره و عنوان کرد: وزارت نیرو در راستای اجرای این پویش قرار است ۲۲۷ طرح بزرگ صنعت آب و برق را در ۳۱ استان کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری برساند که هم اکنون در هفته یازدهم این پویش قرار داریم که تا پایان این هفته ۹۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان در این حوزه افتتاح شده‌ است.

وی در خصوص طرح‌های تعیین شده در قالب این پویش در استان کرمان اظهار کرد: وزارت نیرو در استان کرمان ۵۴ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۴۰ درصد است.

اردکانیان به نگرش این وزارتخانه در توجه بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و بیان کرد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر از نیروگاه‌های ارزشمندی هستند که نگاه ویژه‌ای به این نیروگاه در وزارت نیرو وجود دارد به طوری که در حال حاضر ۷۸۴ نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث و راه‌اندازی است.

وی عنوان کرد: در استان کرمان تامین آب درازمدت یکی از مسایل انگیزه‌مند کردن سرمایه‌گذاران و آیندگان است و تامین مصارف شرب چند استان از جمله استان کرمان به تصویب شورای عالی آب رسیده است و در سال ۱۴۲۵ آب این استان‌های کشور تامین می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: مجوزات لازم برای تخصیص آب دریا به بخش صنعتی داده شده است و همچنین در بخش کشاورزی نیز کمک به نیازهای آبی صنایع مرتبط با کشاورزی و کشت گلخانه‌ای را در دستور کار خواهیم داشت و تدبیرات خوبی برای اجرای راهکارهایی در راستای بهره‌وری بیشتر آب کشاورزی در نظر گرفته شده است.

اردکانیان بیان کرد: همکاران ما موفق شدند برای مصارف آب در بخش‌های صنایع و کشاورزی استان کرمان، میزان ۷ میلیون متر مکعب آب به استان کرمان اختصاص دهند همچنین اجازه انتقال آب به خارج از منطقه برای صنعت نیز به استان کرمان داده شده ضمن آنکه برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه نیز اقداماتی را در در دستور کار داریم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در جهت کاهش تلفات برق و کاهش خاموشی‌ها نیز پروژه کابل خودنگهدار برق تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39397
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.