معدن طلا بدون مجوز محیط زیست مفت نمی‌ارزد

به گفته رییس سازمان صمت جنوب استان، خط تولید کارخانه طلای فاریاب، هیچ گونه آسیب محیط زیستی وارد نمی کند

خبرنگار: نجمه سعیدی

وجود معدن زرترشت با قدمت 3 هزار ساله یکی از این ظرفیت ها است، این معدن که سال 74 ثبت شده ، در سال 88 پروانه بهره‌برداری گرفت و در سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است.

ظاهرا سازمان صمت جنوب استان به شدت پیگیر عملیات اکتشاف و استخراج این معدن بوده و پس از عملیات اکتشاف و ذخیره بالای معدن، سرمایه‌گذار راغب شد به اینکه کارخانه تولید شمش طلا را در منطقه احداث و راه‌اندازی کند، کارخانه‌ای که در آستانه بهره‌برداری، محیط زیست استان کرمان فعالیت آن را متوقف کرده است.

کارخانه شروع به فعالیت نکرده، پلمپ شد

مروجی رییس سازمان صمت جنوب استان درباره پلمپ شدن این کارخانه به کرمان نو گفت: این کارخانه مشکل خاصی ندارد و باید برای گرفتن مجوز محیط زیست اقدام کند و ادامه فعالیت بدهد.

به گفته مروجی این کارخانه هنوز شروع به کار نکرده و تولیدی نداشته و در مرحله تست ماشین‌آلات بوده است.

به گفته مروجی این واحد فرآوری طلا در منطقه زهمکان فاریاب و با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی و اشتغال 90 نفر شروع به کار کرده و معدن طلایش فعال بوده است، این واحد مورد نظر که پلمپ شده، واحد فرآوری معدن است.

مروجی یادآور شد که جواز کسبی که این واحد دارد براساس همان جواز بهره‌برداری معدن طلای زرترشت است و جواز کسب این واحد فرآوری و پروانه بهره برداری آن سال95 و براساس قوانین و مقررات صادر شده است، براساس قانون در منطقه معدنی نیاز به جواز تاسیس واحد فرآوری نیست.

وی افزود: اکنون سرمایه گذار طرح که شرکت معدن جویان فولاد آریا است، شروع به کار کرده است و در ضمن قراردادی با شرکت‌های ذی صلاح در حوزه محیط زیست نیز داشته است یعنی از همان ابتدای طرح با مشاور زیست محیطی کارشان را پیش برده اند.

مروجی خاطر نشان کرد: کلیه فعالیت های این شرکت تا کنون زیر نظر مشاور زیست محیطی خودشان، انجام شده است و خط تولیدش مثل همه ی کارخانه های مس یا تولیدی های فلزی دیگر کاملا ایمن است و هیچ گونه خسارتی به اکو سیستم منطقه وارد نمی کند، در این خط تولید احتمال هیچ گونه آسیب محیط زیستی وجود ندارد، البته هنوز فعالیت این واحد شروع نشده است.

رییس سازمان صمت جنوب استان کرمان در مورد دلیل اقدام سازمان محیط زیست، گفت: ماجرا این است که دستگاه های این کارخانه نصب شده است و طرف خارجی که آنها را نصب کرده، آمده و آز آنها تست گرفته است، اصطلاحا تست مرحله اول، تست گرم گفته می شود تا گارانتی دستگاه ها تایید شود، ماشین آلات در مرحله تست گرم بودند و سازمان محیط زیست فکر کرده است که تولید را شروع کرده اند و به همین دلیل حق فعالیت را از واحد گرفته است. و البته برای محیط زیست این موضوع را توضیح داده‌اند.

مروجی بیان کرد: حق با محیط‌زیست هم است مجوز محیط زیست هنوز صادر نشده و نباید فعالیت کند هر چند هنوز شروع نکرده بودند. به طور کلی در صورتی که مجوز محیط زیست را نگیرند ما در سازمان صمت مجوز هم اجازه شروع فعالیت را نمی دهیم.اکنون به مجری اعلام شده که برای مجوز اقدام کند بعد از بازدید کارشناس محیط زیست و تایید آن سازمان، می تواند فعالیتش را شروع کند.

برای احداث باید مجوز داشته باشند

مرجان شاکری مدیرکل اداره محیط‌زیست استان کرمان در مورد شرایط معدن طلای فاریاب به کرمان نو گفت: براساس قانون هوای پاک یک سری کارخانه ها مشمول طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی می شوند که کارخانه های فرآوری فلزات اعم از مس و طلا جز این واحد ها هستند و باید یک برنامه مدیریتی برای آلودگی هایی که ایجاد می کنند، داشته باشند و این قضیه مختص طلا نیست.

به گفته شاکری این کارخانه 2 ماه است که فعال شده در حالی که مجوز محیط زیست را ندارد.

شاکری در واکنش به این بحث که کارخانه در مرحله تست بوده است و هنوز شروع به تولید نکرده، گفت: این کارخانه کلا برای احداث، نیاز به مجوز محیط زیست داشته که برایش اقدامی نکرده اند، نمی توان اول کارخانه را بسازند، بعد وقت بهره برداری برای مجوز زیست محیطی اقدام کنند.

شاکری در مورد پلمپ این کارخانه گفت: ما باید اطمینان پیدا کنیم که ضوابط زیست محیطی در این واحد تولیدی رعایت می شود، وقتی می گوییم قبل از احداث نیاز به مجوز داریم به این دلیل است که به صورت کاملا جزیی قبل از احداث، تمام شرایط محیط زیستی در طرح رعایت شود، حتی ما در این زمینه کمکشان هم می کنیم و گرنه درسال رونق تولید ما مخالف انجام هیچ کار تولیدی ای نیستیم.

به گفته مدیرکل اداره محیط‌زیست استان کرمان، فعالیت های محیط‌زیست کلا یک کار فرابخشی است، حفاظت از سکونت گاه یکی از این بخش ها است، حفاظت از آب و خاک و هوا و هم از مسائلی دیگر ی است که باید از آن حفاظت شود.

شاکری در مورد نیروهایی که در این واحد مشغول به کار بودند، گفت: فقط 50 نفر نیرو، این واحد تولیدی داشته که این 50 نفر هم چنان در معدن کار می کنند، اصلا این بحث نیست که با تعطیلی این کارخانه عده ای بیکار شده باشند.

در پایان شاکری در مورد اقدامی که مجریان برای مجوز زیست محیطی کردند، گفت: هنوز هیچ اقدامی نشده است، ولی شنبه قرار است جلسه ای با رئیس سازمان صمت جنوب و فرماندار داشته و در این مورد راهکاری پیدا کنیم.

مجوز غیرقانونی نداریم

شمسا مدیرعامل این معدن درباره صدور مجوز و اینکه مجوزهای آنها غیرقانونی است، نیز به فارس گفته است: ما مجوز غیرقانونی نداریم هر معدنی زیر نظر سازمان صنعت و معدن فعالیت می‌کند ما جواز ساخت کارخانه داریم که کارخانه الان تقریبا نزدیک 2 سال و نیم است که شروع به احداث شده و احداث کارخانه به اتمام رسیده و در مرحله تست دستگاه‌ها زیر نظر کارشناسان چینی هستیم که به ما تحویل بدهند.

وی افزود: سازمان محیط زیست تازه بعد از این مدت طولانی از خواب بیدار شده کارخانه‌ای که با مجوز صنعت و معدن و بعد از هزینه ده‌ها میلیارد تومانی در منطقه بسیار محروم جنوب کرمان احداث شده و اشتغالزایی ایجاد کرده در مرحله تست دستگاه‌ها به ما احضاریه داده‌اند که شما از ما مجوز نگرفته‌اید در حالی که ما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌ایم.

مدیرعامل معدن می‌گوید: برای بهره‌برداری ما باید مجوز محیط زیست را بگیریم ما اقدام کرده‌ایم برای صدور پروانه بهره‌برداری و در مسیر روند اداری خود هست، در همین حین تست دستگاه‌ها محیط زیست آمده همه واحدها را پلمب کرده و معلوم نیست آینده این معدن به کجا می‌رسد.

شمسا همچنین درباره رعایت مسائل محیط زیستی نیز اظهار کرد: از چند معدن طلایی که در کشور هستند هیچ معدنی مانند این معدن حداکثر مسائل زیست محیطی را رعایت نکرده با وجود اینکه در یک منطقه بسیار دور افتاده و نزدیک‌ترین روستا به ما 15 کیلومتر فاصله دارد و اینگونه نیست که ما در کنار یک منطقه مسکونی کارخانه را احداث کرده باشیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39571
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.