حذف دلال ها دوای درد بازار پسته

علیرضا رزم حسینی به تلاش های دولت برای رفع مشکل پسته اشاره کرد و گفت که دولت یازدهم در نظر دارد وام های ارزی کم بهره  از محل صندوق توسعه ملی برای صادرات در اختیار متقاضیان بگذارد.

وی افزود که شرکت تعاونی پسته باید مشکلات و ناهماهنگی های تولیدکنندگان و صادرکنندگان را حل کند. بر تولید، قیمت و فروش نظارت کند.

استاندار از کرمان به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته یاد کرد و گفت که مشکلات نقدینگی باید در کمیته فنی و اقتصادی رفع شود و تصمیم نهایی هم بر عهده این کمیته است. او ادامه داد که رقابت  در بازارهای جهانی نیازمند تصمیمات تخصصی است. دولت هم در این زمینه همه امکانات را در اختیار می گذارد اعتبارمناسبی از بانکهای عامل پسته برای حل مشکلات اختصاص داده است.

فرماندار رفسنجان هم در این جلسه حضور داشت و در رابطه با کاهش تولید پسته در این شهرستان گفت که مشکل کم آبی بازار پسته را با بحران جدی مواجه کرده است.

حمید ملانوری از تعرفه های گمرکی و مشکلات مالیاتی پسته داران انتقاد کرد و افزود که حذف دلال ها و واسطه گری در خرید از خرده مالکان، نوسان قیمت پسته را از بین می برد.

مسئول دیگری  که در این جلسه حضور داشت فرماندار سیرجان بود، او به لزوم تعادل در کاشت، داشت و برداشت پسته در هکتار اشاره کرد و افزایش بهره وری را راه حل نوسان قیمت دانست.

منصور مکی آبادی گفت که نیاز است کشاورزان بخشی از درآمد برداشت پسته را برای استفاده از سیستم های مکانیزه آبیاری هزینه کنند زیرا این امر موجب ارتقاء بهره وری خواهد شد.

فرماندار زرند هم در این جلسه به سطح زیر کشت پسته در شهرستان زرند اشاره کرد و گفت که از40 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته 35 هزار هکتار آن بارور هستند و محصول پسته این شهرستان 20 هزار تن است.

فرماندار راور در این جلسه گفت که در سالهای اخیر بحران کم آبی باعث کاهش محصول پسته در این شهرستان شده است. باید در خصوص نقدینگی و کمک های مالی به کشاورزان در پایان فصل برداشت تصمیمات جدی اخذ شود.

نماینده بخش غیر دولتی هم در این جلسه حضور داشت. محسن رشید فرخی گفت که بازارهای جهانی بر اساس عرضه و تقاضا اداره می شوند، باید با مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای آینده این محصول تصمیم گیری کرد. مسکن های مالی نمی تواند نتیجه همیشگی داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=4218
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.