چهارشنبه با ارز دیجیتال| هاوینگ بیت‌کوین را به کجا می‌برد؟

قیمت بیت کوین در محدوده ۹,۰۰۰ دلار با مقاومتی سرسخت روبرو شده است اما اگر روند صعودی قیمت پس از هاوینگ نیز ادامه پیدا کند، بیت کوین می‌تواند به سقف‌های جدیدی در دامنه نوسان خود دست یابد.

به گزارش کوین تلگراف، هاوینگ بیت کوین به احتمال زیاد ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت) اتفاق می‌افتد و این در حالی است که معامله‌گران نظرات متفاوتی در خصوص روند قیمت بیت کوین بعد از این رویداد دارند. برخی بر این باورند که بعد از وقوع این رویداد و پایان‌یافتن هیاهوی هاوینگ، قیمت احتمالا افت خواهد کرد، در حالی که برخی دیگر انتظار دارند روند صعودی همچنان ادامه یابد.

اگر قیمت بیت کوین، به عنوان برترین دارایی دیجیتال جهان، بعد از هاوینگ افزایش یابد و بتواند بعد از پنج تلاش ناموفق متوالی برای افزایش بیشتر قیمت (طی ۳۱۵ روز گذشته) به روند صعودی خود ادامه دهد، احتمالا جهش قیمت فوق‌العاده‌ای در راه خواهد بود.

هاوینگ پیش‌روی بیت کوین تنها سازوکاری است که بر میزان تولید و عرضه واحدهای بیت کوین تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه بیت کوین به علت سیاست پولی غیرقابل‌تغییر خود یک ارز ضدتورمی است، هر چیزی که بر عرضه آن تاثیر بگذارد در نهایت بر قیمت آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

معامله‌گران انتظار دارند فروشی گسترده بعد از هاوینگ اتفاق بیفتد؛ زیرا این رویداد قطعی و غیرقابل‌تغییر است. هاوینگ هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و هاوینگ‌ پیش‌رو سومین هاوینگ بیت کوین خواهد بود. هاوینگ‌های اول و دوم در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ انجام شدند.

در رویدادهای مشابه قبلی، قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ افت کرد، سپس در ماه‌های بعد احیا شد و درنهایت ۱۰ تا ۱۱ ماه بعد به اوج قیمتیِ جدید رسید.

ماهیت هاوینگ به گونه‌ای است که انتظار می‌رود پس از آن شاهد افزایش فروش و کاهش عرضه باشیم. اما اگر این اتفاق نیفتد، بیت کوین به طور بالقوه توانایی افزایش قیمت تا ۱۱,۵۰۰ و ۱۲,۴۰۰ دلار را خواهد داشت و می‌تواند به سقف‌های بالاتری در دامنه نوسانات خود دست پیدا کند.

نموداری که معامله‌گر ارز دیجیتال، گلکسی (Galaxy)، به اشتراک گذاشت، روند احتمالی قیمت را به تصویر می‌کشد. این روند در صورتی قابل مشاهده خواهد بود که شاهد تغییر در آن (پس از هاوینگ) نباشیم.

این معامله‌گر وضعیت بیت کوین را در حالی بررسی می‌کند که این ارز دیجیتال بتواند از محدوده‌های مقاومت در ۹,۵۰۰ و ۹,۹۰۰ دلار عبور کند. او در این رابطه می‌نویسد:

اینکه بیت کوین بتواند تا ۱۳,۰۰۰ دلار برسد چندان بعید نیست.

chart1 2
نمودار (فراکتال) بیت کوین اگر بعد از هاوینگ دچار افت قیمت نشود

اگر در کوتاه‌مدت چنین سناریویی برای بیت کوین اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث ورود برترین ارز دیجیتال دنیا به چرخه قیمتی کاملا جدیدی شود و شروعی تازه برای دامنه نوساناتی جدیدی باشد که تا چند سال ادامه خواهد داشت.

شاخص‌های تکنیکال از سقوط حکایت دارند

البته احتمال افزایش قیمت، بلافاصله بعد از هاوینگ و بدون هیچ‌گونه اصلاح قیمت، همچنان کم است.

یکی دیگر از معامله‌گران ارز دیجیتال با نام کاربری بیزانتین جنرال (Byzantine General) اظهار داشت که تقریبا تمام شاخص‌های مهم قیمت، خبر از کاهش قیمت پس از صعود ۱۵۰ درصدی آن از ماه مارس (اسفند) می‌دهند.

این معامله‌گر گفت:

سیگنال‌های فروش. سیگنال‌های فروش در همه جا هست. در حال حاضر هنوز فروش گسترده آغاز نشده اما منتظر است تا زمینه مهیا شود.

chart2
سیگنال پنج اندیکاتور کلیدی برای روند نزولی بیت کوین

شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز دو مقاومت، یکی از سال ۲۰۱۷ و دیگری در زمان ثبت رکورد فروش فرا بورسی، هنگام رسیدن قیمت بیت کوین به محدوده ۹,۴۰۰ ایجاد کرده است. هر دو، احتمال سقوط قیمت بیت کوین پس از هاوینگ را قوت می‌بخشند.

با اینکه شاخص‌های زیادی خبر از ایجاد فشار بالای فروش در بازار بیت کوین می‌دهند، باز هم احتمال دارد قیمت بعد از هاوینگ روندی صعودی در پیش بگیرد. بیت کوین پیش از این نیز نشان داده است که می‌تواند با وجود سیگنال‌های متعدد فروش، همچنان صعودی باقی بماند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48839
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.