بازار قلعه محمود و میدان قلعه ساماندهی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: با توجه به علاقه‌ و تعلق خاطری که مردم کرمان به محله قلعه محمود دارند، ساماندهی این مجموعه تاریخی به‌عنوان پروژه هدف مرمتی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون استاندار کرمان گفت: در سال جاری اولویت گروه کاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ساماندهی و احیای بازار قلعه محمود و میدان قلعه شهر کرمان است.
سید مصطفی موسوی در جلسه گروه کاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: بازار قلعه محمود تمام مؤلفه‌های محله‌های تاریخی را داراست و یکی از ظرفیت‌های میراثی کرمان به حساب می‌آید.
او افزود: از آنجا که تمامی مطالعات میدانی این بازار انجام شده، تعلل بیش از این جایز نیست و باید طرح عملیاتی با حضور تمامی دستگاه‌های ذی ربط آغاز شود.

او در خصوص طرح اکوکمپ دریاچه شور هواپیمایی ماهان، اجرای این طرح را منوط به اخذ تمامی مجوزها دانست و افزود: تمامی پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی این طرح باید در گروه کاری میراث فرهنگی به تصویب برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان در این نشست اظهار کرد: محله قلعه محمود با داشتن عناصر مهمی چون بازار تاریخی حمام، تکایا و همچنین خانه های تاریخی و با توجه به موقعیت مناسبی که در بافت تاریخی کرمان و در مجاورت خیابان تجاری امام خمینی(ره) دارد یکی از ظرفیت های توسعه این بخش از شهرکرمان است.

فریدون فعالی افزود: بر همین اساس ساماندهی این محله در دستورکار مسئولان اجرایی شهر کرمان قرار گرفته و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به عنوان متولی بناها و بافت های تاریخی تاکنون اقدامات اجرایی نظیر مرمت پشت راسته بازار، مشارکت در مرمت قلعه محمود، ساماندهی و جداره سازی ضلع شرقی بازار قلعه محمود را انجام داده است.

او تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در ادامه فعالیت های مذکور برنامه هایی خواهد داشت که با کمک و همراهی سایر دستگاهها به خصوص شهرداری کرمان در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

او با بیان اینکه برای مرمت و ساماندهی بازار قلعه محمود کرمان از مشاوری بهره برده می شود که به صورت مشترک در دو حوزه میراث فرهنگی و شهرداری فعالیت دارد، گفت: دلیل این مسئله جلوگیری از موازی‌کاری، دوگانگی و تعارض در اجرای این طرح است.

او افزود: پس از اتمام عملیات مرمت بازار قلعه محمود موضوع توانمندسازی محیط از مهم ترین مسایلی است که باید در دستور کار قرار بگیرد و به آن پرداخته شود.

فعالی با بیان اینکه حوزه‌های سازمانی، مدیریتی و اداری هستند که باید ساختار را شکل دهند،خاطرنشان کرد: دفتر تسهیلگری نیز باید با آماده ساختن امکانات، بستر را برای برگزاری جشنواره ها، نمایشگاهها و حضور علاقه‌مندان فراهم آورد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49276
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.