شاخص اهدای عضو در کرمان از متوسط کشوری پایین‌تر است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان شاخص اهدای عضو در کرمان را ۹ اعلام کرد و گفت: آمار کرمان در این زمینه پایین‌تر از متوسط کشوری قرار دارد.

مرتضی هاشمیان افزود: متوسط شاخص اهدای عضو در کشور ۱۴ است که متأسفانه این شاخص در استان کرمان ۹ و پایین‌تر از متوسط کشوری است.

وی میزان این شاخص در اسپانیا را ۴۰ ذکر کرد و گفت: باید در این زمینه اقدامات فرهنگی انجام شود تا اگر افراد به هر دلیلی دچار مرگ مغزی شدند خانواده‌های آنها برای اهدای عضو داوطلب شوند و ایثاری ماندگار را رقم بزنند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

هاشمیان افزود: بسیار پسندیده است خانواده بیماران مرگ مغزی به ویژه افرادی که دارای کارت اهدای عضو هستند، در این خصوص اقدام کرده و به سایر بیماران جان دوباره ببخشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وقتی بیمار در آی سی یو بیمارستان دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شود کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی وضعیت او را رصد می‌کنند.

او افزود: با ادامه این وضعیت بیمار، اعضای رضایت‌گیر دانشگاه با خانواده فرد بیمار در خصوص اهدای عضو صحبت می‌کنند.

هاشمیان عنوان کرد: بعد از اخذ رضایت اولیه، کمیته تخصصی تأیید مرگ مغزی وارد عمل شده و وضعیت بیمار را به صورت تخصصی و دقیق بررسی کرده و در خصوص مرگ مغزی و برگشت پذیر بودن بیمار اظهار نظر می‌کند.

وی گفت: پس از تأیید مرگ مغزی توسط این کمیته و پزشکی قانونی بررسی برای امکان اهدای اعضای بیمار در دستور کار قرار می‌گیرد و بیماران در لیست انتظار دریافت عضو هم بررسی شده و اهدای عضو انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: خانواده بیمار مرگ مغزی با این ایثار خود و بدون دریافت هیچ وجهی جانی دوباره به بیماران نیازمند دریافت عضو می‌دهند.

هاشمیان گفت: افراد برای دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند به سامانه ehda.center.ir و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان مراجعه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49725
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.