واریز میلیونی دردسرساز برای قلعه گنجی‌ها

فرماندار قلعه گنج گفت: کارت‌های مددجویان کمیته امداد مسدود شده است کارتی که مددجویان دریافت‌های کمک معیشتی خود را نیز از آن داشتند این واریز ناگهانی نه تنها برای آنها سودی نداشت بلکه بیشتر تحت فشار قرار گرفتند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

ششم تیرماه بود که یک پیامک عجیب که خبر از یک واریز ناگهانی را می داد، زندگی بسیاری از مددجویان کمیته امداد قلعه‌گنج را دگرگون کرد، مردمانی که این واریز میلیونی می توانست همه ی زندگی آن ها را تغییر دهد.

شاید این 50 میلیون از نگاه بعضی‌ها رقمی نبود که کسی را آن چنان به هیجان بیاورد، اما برای مردمانی که چشمشان به یارانه‌های ماهیانه و کمک هزینه‌های گاه و بیگاه دولت است تا چرخ‌ زندگیشان هر چند به سختی، کمی بچرخد، بسیار پر اهمیت بود.

مدتی از این واریز نگذشته بود که تعداد زیادی از مددجویان کمیته برای خرید مراجعه کردند، هیجانی که کاملا طبیعی بود، انتشار فیلمی که در آن مغازه‌داری از واریز 50 میلیونی به کارت‎های اهالی قلعه گنج خبر می‌داد، این اتفاق خبرساز را در سطح استان و کشور بسط داد، خریدهایی که اکثرا منجر به دریافت کالایی هم نشد و البته بعد از مدت کوتاهی کارت‌های مددجویان توسط بانک مرکزی مسدود شد.

منبع پول‌های واریزی مشخص نیست

پس انتشار خبر ما با شهسواری فرماندار قلعه گنج تماس گرفتیم، شهسواری اعلام کرد که اطلاعی از منبع پول واریزی ندارد و این پول به کارت کمیته امداد، مددجویان واریز شده و منبع واریزی در دست بررسی است.

با صادقی مدیر کل امداد استان هم تماس گرفتیم، صادقی گفت: این واریز از سوی کمیته امداد نبوده است اما به کارت‌های مددجویان ریخته شده است.

صادقی یادآوری کرد: ما پیش از این اطلاعات حساب‌های مددجویان مان را در اختیار وزارت رفاه قرار دادیم اما مطمئن نیستیم که این واریز از سوی آن وزارت خانه باشد یا خیر ؟.

در پی تماسی که با وزارت رفاه داشتیم متوجه شدیم که این نهاد هم در واریز ناگهانی که انگار هیچ کس صاحب آن نبوده است، نقشی ندارد. در همه ارگان‌های مربوطه تاکید بر این بود که موضوع در حال بررسی است و احتمال اشتباه در واریز و یا دست داشتن هکر ها هم دور از از انتظار نیست.

نکته عجیب این ماجرا این بود که چه طور مبدا پرداختی این پول مشخص نیست؟

محمدی رییس شورا بانک‌ها در استان کرمان به ما گفت: «در صورتی که واریز گروهی انجام شود، مبدا مشخص نمی‌شود و احتمالا این واریز به همین شکل بوده است.

شایان ذکر است که بنا به شنیده‌های خبرنگار کرمان نو به حساب برخی دیگر از اهالی قلعه گنج هم این پول ریخته شده بود.

مددجویان تحت فشار قرار می‌گیرند

روزها از این ماجرا گذشته و پیگیری‌های ما هم چیزی از ابهاممان کم نکرد تا اینکه در آخرین تماسی که با شهسواری فرماندار قلعه گنج داشتیم.

وی از چیزی ابراز نگرانی کرد که قابل تامل بود، اینکه کارت‌های مددجویان کمیته امداد مسدود شده است کارتی که مددجویان دریافت‌های کمک معیشتی خود را نیز از آن داشتند و در شرایط کنونی به این کارت هم دسترسی ندارند.

وی اعلام کرد: «در شرایط فعلی با توجه به وضعیت اقتصادی این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا بسیاری از این مددجویان تنها از این طریق گذران زندگی می‌کردند و این واریز ناگهانی نه تنها برای آنها سودی نداشت بلکه بیشتر تحت فشار هم قرار گرفتند.»

شهسواری این موضوع که به غیر از مددجویان کمیته امداد به حساب برخی از اهالی دیگر قلعه گنج هم این واریز انجام شده را تکذیب کرد و گفت: «این واریز تنها به کارت های کمیته امداد بوده است.»

50 میلیون تومان اعتباری بدون واریز بود

صادقی مدیرکل امداد استان کرمان در آخرین گفتگویی که با کرمان نو داشت در مورد این دغدغه گفت: کل پرداختی مددجویان کمیته امداد، شامل حقوق و مزایا به همین کارت واریز می‌شود و در صورت مسدود بودن این کارت، مددجو نه از آن واریز، پولی به دستش رسیده است و نه می تواند از پولی که حقش است استفاده کند.

صادقی ادامه داد: «ماجرا این طور بوده است که این کارت ها شارژ شده و اعتبار داشتند ولی پولی به حساب مددجو واریز نشده بوده و از طرف یک فروشگاه به مددجو ها اعلام شده که به این اندازه اعتبار تامین شده است و کارت هایتان شارژ می شود،\

وی ادامه داد: بعضی از مددجویان یک مقداری از همان فروشگاه خرید کردند اما حساب‌ها مسدود شده بود و آن حساب متمرکزی هم که در داخل فروشگاه است و ظاهرا یک میلیارد و هشتصد هزار تومان هم اعتبار واردش شده بود نیز مسدود شد. اما خبر جدیدی که مشخص شود وضعیت آن فروشگاه به کجا رسید را نداریم و پیگیر ماجرا هستیم.

مدیر کل امداد استان تاکید کرد: «از این اعتبار پولی به مددجوهای ما نرسیده است تنها 5، 6 میلیون از این اعتبار خرج شده که آن هم خرید خوار و بار بوده است.»

صادقی گفت: «هیچ گزارشی به ما از سوی مددجویان نرسیده است که بگویند این کارت مسدود شده است چون پولی در کارت نبوده که مسدود شود. قرار بود 24 ساعته شارژ می شود که نشد. با اطلاع از این موضوع برخی خرید کرده و برخی خرید نکردند.»

بعد از ابهام از این پرداخت عجیب که انگار هیچ مبدا مشخصی ندارد، حالا نگرانی از مسدود بودن کارت های مددجویان کمیته امداد قلعه گنجی نیز به ماجرا افزوده شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52508
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.