تلاش کرونا برای ضربه فنی کردن خرماداران جنوبی

کرونا را حالا دیگر همه به عنوان مسبب بسیاری از مشکلات دنیا می شناسند، این ویروس عجیب و غریب انگار به سردخانه های نگهداری خرما هم راه پیدا کرده و تلاش می کند ضربه خود را به خرماداران منطقه وارد کند.

به گزارش «کرمان نو» توکلی از فعالان اقتصادی جنوب کرمان در خصوص مشکلات فعلی خرماداران جنوب کرمان می گوید: عدم وجود شیوه نامه خاص و استاندارد، بی برنامگی در زمینه صادرات و وجود برخی مسائل سختگیرانه در خصوص صادر کردن مجوز عرضه این محصول در بازار در دوران شیوع کرونا ویروس باعث تلنبار شدن محصول باغداران منطقه در سردخانه ها شده است.

جولان دلالان در بازار خرما

وی افزود: نبود کارخانه‌های بسته بندی و فرآوری، فروش خوشه‌ای و غیر بهداشتی و البته حضور دلالان در بازار، باعث شده تا این روز‌ها شیرینی خرما به کام همه تلخ شود.

چند روز قبل مسئول کمیته تولید انجمن خرمای کشور در مصاحبه ای عنوان کرده بود:‌ جلوگیری از صادرات خرما در ماه رمضان سال گذشته یکی از دلایل اصلی انباشت خرما در سردخانه‌های کشور است.

انباشت خرما در سردخانه ها

عنایت الله وکیلی پور با بیان اینکه سالیانه حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود، افزود: حمایت از صادرکنندگان از سوی دولت می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات بازار خرما باشد.

مسئول کمیته تولید انجمن خرمای کشور با بیان اینکه اکنون در سردخانه‌های سطح کشور خرما‌های زیادی انباشت شده و بلاتکلیف باقی مانده است، افزود: به دلیل حضور واسطه‌ها قیمت خرما در بازار بسیار گران است و به طور میانگین با قیمت هر کیلو حدود ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

او افزود: در سال‌های گذشته این خرما‌ها در ایام عید نوروز با توجه به ورود گردشگر به استان و در ایام ماه مبارک رمضان به فروش می‌رفت، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تقاضایی برای خرید این نوع خرما وجود ندارد.

این در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اعلام کرده: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برداشت محصول خرما، تمامی باغداران موظف به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت هستند.

سعید برخوری افزود: با توجه با اینکه در آستانه فصل برداشت خرما در جنوب کرمان قرار داریم باغداران باید برای برداشت این محصول تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی محصول خرمای سال ۱۳۹۹، تمامی باغداران موظف به ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

برخوری تاکید کرد: سردخانه داران از پذیرفتن محصول خرما از باغاتی که در این سامانه ثبت نام نشده و بارکد دریافت نکرده اند، خودداری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان داشت: باغداران در صورت بروز اشکال در ثبت نام با دانشگاه علوم پزشکی جنوب کرمان یا مراکز بهداشت شهرستان‌ها برای رفع مشکل تماس برقرار کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54077
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.