نه آبگیری نه خط انتقال چه چیز افتتاح می شود؟| افزایش انتقادها به افتتاح سد قدرونی راور

انتقادها به افتتاح سد قدرونی راور در حالی ادامه دارد که شواهد امر نشان می دهد این افتتاح منفعتی برای مردم راور ندارد.

انتشار خبر سفر وزیر نیرو به کرمان برای افتتاح سد قدرونی راور از روز گذشته موجی از اعتراض ها را در بین مسولان و مردم به همراه داشته است.

در حالی قرار است که پس از ۲۵ سد قدرونی راور افتتاح شود که عملا با این افتتاح اتفاق خاصی در روند زندگی مردم رقم نمی خورد.

بحث اصلی سد یعنی تامین آب شرب شهرستان راور نیاز به خط انتقال و تصفیه خانه دارد که هنوز کار آن به اتمام نرسیده است.

پس از این که زاهدی نماینده مردم کرمان و راور روز گذشته در واکنش به افتتاح سد قدرونی توسط وزیر آن را بی معنی دانست و خطاب به وزیر گفت:«پس از به اصطلاح افتتاح به مردم بگوییم چه اتفاق جدیدی در زندگی آنان افتاده است؟» امروز دیگر نماینده مردم کرمان و راور اعتراض خود به این افتتاح را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز عملیات تصفیه خانه و انتقال آب از سد مذکور به شهرستان راور و همچنین تعیین تکلیف تملک اراضی محدوده سد مذکور مربوط به به مردم عملیاتی نشده است و سفر ایشان به کرمان و افتتاح طرح مذکور نفع عملیاتی برای مردم شهرستان راور نخواهد داشت.

دکتر “محمدرضا پورابراهیمی” نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو با اشاره به پیگیری های صورت گرفته مبنی بر لزوم به اتمام رساندن پروژه سد قدرونی اظهارکرد: علیرغم پیگیری های فراوان تاکنون عملیات بهره برداری از این پروژه به طور کامل انجام نشده است.

وی در این نامه با اشاره به سفر قریب الوقوع وزیر نیرو به کرمان و افتتاح این طرح عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز عملیات تصفیه خانه و انتقال آب از سد مذکور به شهرستان راور و همچنین تعیین تکلیف تملک اراضی محدوده سد مذکور مربوط به به مردم این شهرستان عملیاتی نشده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیمه تمام ماندن پروژه سد قدرونی راور تصریح کرد: سفر وزیر نیرو به کرمان و افتتاح طرح مذکور نفع عملیاتی برای مردم شهرستان راور نخواهد داشت و درخواست می شود در راستای تکمیل نهایی پروژه (۱. ایجاد تصفیه خانه ۲. انتقال اجرای خطوط انتقال آب به شهرستان راور و تعیین تکلیف اراضی مربوط به سد قدرونی) اقدامات لازم را به عمل آورید تا این پروژه به طور کامل افتتاح و مورد بهره برداری مردم عزیز و بزرگوار راور قرار گیرد.

افتتاح بدون بهره‌برداری سد قدرونی راور توهین به شعور مردم است!

پیش از این نیز نایب رییس شورای شهر راور گفته بود: موضوع افتتاح بدون بهره برداری سد قدرونی راور توهین به شعور مردمی است که بیش از ۱۳ سال به امید استفاده از آب گوارای پشت سد قدرونی مجبور به استفاده از آب بی کیفیت چاه های غرب شهر راور هستند و امروز باید شاهد اینگونه افتتاح بی فایده ای باشند.

نایب رییس شورای شهر راور گفت: مگر آبی پشت سد قدرونی راور وجود دارد که قرار است امروز با حضور وزیر نیرو افتتاح شود؟ زمانی که بارندگی نبوده و آب پشت سد ذخیره نشده، چه ضرورتی وجود دارد که با عجله بخواهند این سد را افتتاح کنند؟

“حسین نخعی راد” با اشاره به پروژه افتتاح و آبگیری سد قدرونی شهرستان راور تا ساعاتی دیگر با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمان اظهار کرد: موضوع افتتاح بدون بهره برداری سد قدرونی راور توهین به شعور مردمی است که بیش از ۱۳ سال به امید استفاده از آب گوارای پشت سد قدرونی مجبور به استفاده از آب بی کیفیت چاه های غرب شهر راور هستند و امروز باید شاهد اینگونه افتتاح بی فایده ای باشند.

وی با بیان اینکه مگر آبی پشت سد وجود دارد که قرار است افتتاح شود و زمانی که بارندگی نبوده و آب پشت سد ذخیره نشده، چه ضرورتی وجود دارد که با عجله بخواهند آن را افتتاح کنند؟ تصریح کرد: با فرض اینکه آب هم پشت سد باشد با کدام خط انتقال قرار است آب را به شهر راور برسانند؟

این عضو شورای شهر راور بیان کرد: چندین سال است که اعلام شده بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خط انتقال آب از محل سد تا شهر راور و اجرای تصفیه خانه آب است که هیچگونه اقدامی برای آن صورت نگرفته پس مردم شهر راور چه نفعی از افتتاح آن خواهند برد؟

وی افزود: بحث آبگیری و اجرای خط انتقال آب از سد قدرونی به قدری در هاله ای از تردید بوده که زرندی ها چندسال قبل راه خود را از آن جدا کردند و به دنبال سد دیگری برای تامین آب شرب شهر زرند رفتند.

نخعی راد تصریح کرد: در مصوبه اولیه این سد که مربوط به دولت اول احمدی نژاد است، مقرر شده بود از محل اجرای این سد و آبگیری کامل آن که در بدترین و کم باران ترین شرایط حدود ۱۵ میلیون لیتر پیش بینی شده بود، اولویت اول تامین آب شرب شهرهای راور و زرند باشد، اندکی هم برای امور کشاورزی زمین های پایین دست و در نهایت درصد کمی هم برای کاربری صنعتی پیش بینی شده بود اما زرندی ها چندسال قبل متوجه شدند که انتقال آب از طریق ایجاد ۷ ایستگاه پمپاژ به زرند و خژ انتقال بسیار پرهزینه است لذا مطالبه خود را از طریق دیگری دنبال کردند.

نایب رییس شورای شهر راور گفت: افتتاح سدی که نه آبگیری شده و نه خط انتقال و تصفیه خانه آن به اجرا درآمده، نه تنها امری خوشایند نیست بلکه بعنوان حرکتی سیاسی و نمایشی در واقع حکم پایان داستانی ناتمام است که با این افتتاح نه تنها مردم از ثمرات آن بهره مند نخواهند شد بلکه پرونده این طرح بزرگ ملی در شهرستان راور بصورت نیمه تمام بسته شده و هیچ امیدی به اجرای خط انتقال و تصفیه خانه آن نخواهد بود.

نخعی راد با تاکید بر اینکه از مسوولان ملی و استانی درخواست داریم ردیف اعتباری و تخصیص اعتبار ویژه ای برای شروع و اتمام خط انتقال آب از سد به شهر راور و اجرای همزمان احداث عملیات تصفیه خانه سد را بدهند افزود: همچنین خواستار اختصاص اعتبار  ملی حداقل به میزان ۳۰ میلیارد تومان برای تعویض و اصلاح شبکه فرسوده آب شهری راور و روستاهای حومه و جایگزینی لوله های چدنی بجای لوله های آزبست فرسوده و ناسالم موجود در شبکه هستیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می کنم وزیر نیرو در محل ارتفاعات تنگل شهر راور با هدف مطالعه و تحقق آرزوی ۵۰ ساله شهروندان راوری در زمینه احداث سد بر روی منابع آب دائمی و به ویژه سیلاب های فصلی حضور پیدا کند که وعده آن نخستین بار در سال ۱۳۵۴ در جریان سفر مهندس نصر اصفهانی استاندار وقت کرمان داده شده بود و وی در آن سفر وعده اجرای هرچه سریعتر سد تنگل راور را داده بود ولی از آن تاریخ تا به امروز به عنوان مطالبه ای تاریخی هرگز تحقق پیدا نکرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55292
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.