رودبار جنوب، کم سواد ترین شهرستان در استان

به گفته معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان باسواد ترین شهرستان در استان کوهبنان است و کم سواد ترین شهرستان هم رودبار جنوب است که نرخ سواد آموزی آن زیر 90 درصد است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

یکی از شاخص‌های پیشرفت در هر کشوری، بالا بودن نرخ باسوادی است و افزایش این نرخ یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش در سطح کشور و البته استان است و البته برنامه ریزی های متعددی برای رسیدن به این منظور در حال اجرا است.

البته نرخ باسوادی در سراسر استان به یک اندازه نیست و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، وضعیت باسوادی در شمال استان بهتر از جنوب است.

نهضت سوادآموزی یکی از سازمان‌هایی است که در نرخ سواد‌آموزی موثر است ، این سازمان هم اکنون زیر مجموعۀ اداره کل آموزش و پرورش است.

برای دانستن جزییات فعالیت این سازمان و دانستن وضعیت باسوادی در استان با معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان، به گفتگو نشستیم.

ضیا الدینی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان در مورد نرخ باسوادی در استان گفت: نرخ رسمی سوادآموزی بر اساس سرشماری نفوس و مسکن اعلام می‌شود و بر اساس آخرین سرشماری که در سال 95 انجام شد، میانگین باسوادی94.7 درصد و میانگین استان 92.3 درصد بوده است.

وی یادآوری کرد: در سال 1355 بر اساس سرشماری رسمی کشور، میانگین باسوادی کشور48.8درصد بوده و در استان کرمان هم 42.8 درصد بوده است.

به گفته ضیا الدینی باسواد ترین شهرستان در استان کرمان کوهبنان است و کم سواد ترین شهرستان استان هم رودبار جنوب است که نرخ سواد آموزی آن زیر90 درصد است.

اجرای طرح «سرشماری تخصصی سواد، خانه به خانه»

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: این نرخ بر اساس خود اظهاری در سرشماری‌های نفوس مسکن به دست آمده است که به دلیل ضریب خطایی که دارد ما به آن نقد داریم. این ضریب خطا بالای هفت درصد است. به همین دلیل طرح ویژه ای تحت عنوان «سرشماری تخصصی سواد خانه به خانه» را در استان آغاز کرده ایم و دو شهرستان فهرج و راین هم به عنوان پایلوت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: این طرح برای این اجرا شد که درصد خطا سرشماری های نفوس را جبران کند و به صورت دقیق نرخ بی سوادی مشخص شود. ضیا الدینی تاکید کرد: پیگیر این هستیم که این طرح را در سراسر استان اجرا کنیم و همچنین به کل کشور هم پیشنهاد دهیم، این طرح باعث می شود که ما نرخ دقیقی از بی سوادی در استان داشته باشیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

ضیا الدینی گفت: آموزش در سازمان نهضت سوادآموزی در گروه 10 تا 49 سال است و در این بازه سنی بیشترین نیاز به سوادآموزی در جنوب استان است. ما به همین دلیل یک برنامه عملیاتی در استان طراحی کردیم، تحت عنوان «شتاب بخشی سوادآموزی» و در جنوب استان بیشتر متمرکز هستیم.

بازه سنی در نهضت سوادآموزی 10 تا 49 سال

وی در مورد شرایط ثبت نام در نهضت سواد آموزی گفت: هر شخص بی سوادی که در بازه سنی 10 تا 49 سال باشد، می توانند به ادارات سوادآموزی مستقر در آموزش و پرورش مناطق مختلف استان مراجعه کرده و ثبت نام کند و یک روش دیگر برای جذب سواد آموز هم شناسایی از سوی آموزش دهنده است. آموزش دهندگان چون انگیزه این کار را دارند به عنوان بازو برای شناسایی بی سوادان بسیار ثمر بخش اند.

ضیاالدینی در مورد نحوه آموزش در نهضت سوادآموزی گفت: ما به چند روش آموزش می دهیم ، یک روش به صورت خودآموز که یک بی سوادی در خانواده کسی را داشته باشد که به او کمک کند و خود فرد درست بخواند. یک روش هم آموزش فرد به فرد است که یک آموزش دهنده و یک سوادآموز، که معمولا آموزش دهنده در منطقه زندگی خودش یک فرد را مشخص کرده و کلاس یک نفره می‌گذاردو مدل آخر هم یک آموزش دهنده و چند سواد آموز است.

پوشش 98 درصدی آموزش در سطح استان

ضیا الدینی گفت: یک طرح در آموزش و پرورش کشور دنبال می شود به نام طرح « انسداد مبادی بی سوادی» که بر اساس ان موارد لازم التعلیم که بی سواد هستند را در مناطق مختلف شناسایی می کنند که ممکن است به دلایل مختلف از تحصیل جا مانده باشند.

وی ادامه داد: امسال وزیر آموزش و پرورش بر پوشش حداکثری آموزش تاکید کرده است البته نرخ این پوشش در استان ما در چند سال اخیر خیلی رشد کرده است و اکنون بالای 98 درصد پوشش آموزشی داریم اما حتی همین درصد هم نشان می دهد که ما نزدیک به 2 درصد پوشش آموزشی نداریم که باید جبران شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: در نهضت سواد آموزی بعد از شناسایی بی سواد، مهم ترین دغدغه جذب فرد است گاها یک بی سواد شناسایی می شود اما حاضر نیست در کلاس حضور داشته باشد.

ضیاالدینی در مورد جذب نیرو برای نهضت سواد آموزی هم گفت: بر اساس قانون تعیین تکلیف کسانی که در نهضت سواد‌آموزی قبل از سال 92 فعالیت داشته اند، می توانند جذب شوند البته به شرط داشتن اینکه حداقل دو دوره سوادآموزی و در هر دوره حداقل 2 نفر را آموزش داده باشند و اگر در آزمون قبول شوند، می توانند جذب آموزش و پرورش شده و معلم شوند.

تشکیل کلاس‌های نهضت سواد آموزی در روستاها

وی در مورد کلاس‌های نهضت در روستاها گفت: این کلاس‌ها در روستاها هم تشکیل می‌شود و آموزش دهندگان در روستاها معمولا بومی اند و مراکزی را هم برای سوادآموزی مشخص می کنیم.

به گفته ضیاالدینی مدرسین از طریق قراردادهایی که با شرکت خدمات آموزشی می بندند، حقوق دریافت می‌کنند.آموزش دهنده‌ها از پرسنل شرکت خدمات آموزشی هستند ما قرار داد با این شرکت ها می بندیم و خدمات آموزشی آنها را خریداری می کنیم .

اما در دستورالعمل نهضت ذکر شده است که آموزش دهنده فردی داوطلب است و این افراد داوطلبانه و بابت علاقه به این کار روی می‌آورند.

هر چند حداقل دستمزدی هم در صورت قبول شدن سوادآموز در آزمون ها دریافت می کنند.

به گفته ضیاالدینی سوادآموزی برای سوادآموز هیچ هزینه ای ندارد و حتی در روش خودآموز به سوادآموز هزینه ای هم پرداخت می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55419
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.