آشفتگی قیمت ها در بازار سم و کود کشاورزی

افزایش قیمت کودهای پرکاربرد کشاورزان به بحث داغ این روزهای کشاورزان تبدیل شده است و کشاورزان از افزایش قیمت ۵ تا۷ برابری قیمت کود و سم کشاورزی می گویند و این موضوع را در کنار افزایش قیمت نهاده ها تیر خلاصی بر کشاورزی جنوب کرمان می دانند.

این قیمت های گزاف که چند روزی است در کانال های و گروه های مجازی و یا در محافل در حال دست به دست شدن است با دو دو تا چهار تای کشاورزان نمی خواهند و حکایت از شکافی عمیق بین درآمدها و هزینه های کشاورزی دارد.

با این اوصاف حتی کاشت محصولات استراتژیکی چون گندم و کلزا و یا حتی محصولات اساسی مثل سیب زمینی و پیاز برای کشاورز مقرون به صرفه نیست چرا که هزینه کودهای قبل از کاشت برای هر هکتار از این محصولات حداقل۲ میلیون تومان خواهد شد. در این شرایط کشاورز بین عدم استفاده از کود و یا کاشت محصول مانده است.

پایین آمدن کیفیت و عملکرد زمین های کشاورزی به دنبال افزایش قیمت کود

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت سولفات آمونیوم، سولفات پتاسیم و دی فسفات آمونیوم ، می گوید:این کودها بسیار پر مصرف هستند و اگر به گیاه داده نشوند عملکرد گیاه را پایین می آورند .

حسن محمدی که از گلخانه داران جنوب کرمان نیز محسوب می شود در خصوص تبعات این افزایش قیمت، می گوید: کودهای کشاورزی در کمتر از۳ ماه ۴۰۰درصد گران شده اند، با این شیوه به طبع هم عملکرد و هم کیفیت پایین می آید .

کود جایگزین ندارد که بگوییم جایش چیز دیگری بدهید

او با بیان اینکه کود جایگزین ندارد که بگوییم جایش چیز دیگری بدهید، می گوید:طی آزمایش خاکی که در جیرفت انجام شده غالب زمین ها کمبود پتاس و فسفات و همچنین آهن داشتند.

به گفته این کارشناس کشاورزی مصرف کود پتاسیم در هر هکتار ۲۰۰کیلو است و قیمت یک بسته ۵۰کیلو گرمی آن حال به بیش از ۴۰۰هزار تومان رسیده است.

۸۰درصد از کودهای مورد حمایت، تغییر قیمت نداشتند

در حالی کشاورزان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی مورد حمایت دولت خبر می دهند که مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان معتقد است نزدیک به حدود ۸۰ درصد از کودهای حمایتی قیمتشان ثابت بوده و افزایش قیمتی نداشته است.

محمد محسن قاسمی در این رابطه می گوید:کودهایی که ما توزیع می کنیم بیشتر در حیطه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است و سهمیه ای که استان دارد نزدیک ۶۰الی ۷۰هزار تن کود ازته است که بیشترش هم اوره با قیمت ۵۴ هزار و ۵۶۲ تومان است.

قاسمی با بیان اینکه ۷۰ درصد از کودهای مورد حمایت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کودهای ازته است که هیچ افزایش قیمتی نداشته است، می گوید:ما هیچ افزایش قیمتی در این نوع کود نداشتیم وتوزیع مان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد بیشتر شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان کرمان اگر چه از عدم افزایش قیمت کودهای شیمیایی مورد حمایت دولت خبر می دهد اما در بخش دیگری از صحبت هایش می گوید: سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم گرانوله و سایر ترکیبات فسفاته و پتاسه ۴ تا ۴/۵ برابر افزایش قیمت داشته اند.

برداشته شدن ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی دلیل افزایش قیمت کودهای پتاسه و فسفاته

قاسمی علت افزایش قیمت کودهای پتاسه و فسفاته را برداشتن ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی از روی این کودها می داند و اظهار می کند:حدود ۶ الی ۷ ماه شرکت خدمات حمایتی مقاومت کرد تا این کودها را با همان ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی وارد کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و این کودها با ارز نیمایی وارد شدند.

به گفته قاسمی هم اکنون سولفات پتاسیم از ۱۱۷هزار تومان به ۵۴۴هزار و ۲۵۰هزار تومان رسیده است و کود سوپر فسفات نیز به ۴۲۳هزار تومان رسیده است که حاکی از رشد بیش از ۴برابری است.

او در خصوص قیمت سایر کودهای توزیع شده در این شرکت می گوید:دی آمونیوم فسفات با قیمت هر کیسه ۴۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان و نیترات آمونیوم سولفات نیز به قیمت هر کیسه ۱۲۰هزار تومان عرضه می شود.

به فصل کوددهی برسیم، قیمت ها سرسام آور خواهد شد

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده های کشاورزی اما از افزایش قیمت۴۰۰درصدی کود سوپر فسفات تریپل خبر می دهد و می گوید: پیش از این سوپر فسفات ۵۵هزار تومان بود و شرکت های خصوصی هم بین ۵۰تا ۷۰هزار تومان محصولات را قیمت گذاری می کردند .

سید محسن مهدوی با اشاره به اینکه هنوز فصل استفاده از کودها نیست، می گوید:هنوز تقاضای زیادی برای این کودها نبوده است و این کودها افزایش قیمت داشته اند، اگر به فصل کوددهی بریم و کمبود هر ساله هم باشد این قیمت ها سرسام اور خواهد شد .

به گفته مهدوی قیمت کودهای شیمیایی قیمت کودهای شیمیایی وارداتی و تولید داخل بین ۲ تا ۴ برابر شده است و علت آن هم برداشتن ارز ۴هزار و۲۰۰تومانی از روی این کودهاست.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف نهاده های کشاورزی در خصوص چرایی افزایش قیمت کود و سم تولید داخل می گوید:شرکت های داخلی ماده موثره اصلی تولید را از خارج کشور می آورند، در کنار این موضوع شرکت های داخلی، توزیع کود و سم را به صورت قطره چکانی دارند و یک جنس را به شرط خرید جنس دیگر عرضه می کنند .

قیمت خرید تضمینی افزایش نیابد،خودکفایی تولید دچار چالش می شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه کودهای شیمیایی که از طریق بخش دولتی توزیع می شود مشمول یارانه اند و کود اوره با همان قیمت سال گذشته ۵۴هزا رو ۵۰۰تومان عرضه می شود و صرفا کودهای فسفاته و پتاسه ای که بخش عمده ای از آن وارداتی است ۴ تا ۴.۵برابر شده است به کرمان نو می گوید: قبلا اگر کشاورز کودهای فسفاته و پتاسه بخش دولتی استفاده نمی کردند، می توانست از کودهای فسفاته و پتاسه محلول در آب بخش خصوصی استفاده کند اما امسال متاسفانه علاوه بر کودهای بخش دولتی، کودهای بخش خصوصی هم بین ۲.۵ تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته است.

فرامرز رستگار البته این نکته را هم اضافه می کند که اگر به همین روال پیش رود ما در بحث خود اتکایی و پایداری تولید خواه و یا ناخواه به مشکل بر میخوریم و افزایش عملکرد چه از لحاظ می و چه به لحاظ کیفی به مشکل برمی خورد چرا که بخش عمده ای از افزایش کیفی و کمی محصولات مربوط به تغذیه متعادل عناصر غذایی است .

رستگار با تاکید بر این نکته که کودهای فسفاته و پتاسه از کودهای اصلی و پایه هستند که در بین کلیه محصولات زراعی استفاده می شوند، چاره کار را در افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک و اساسی می داند و در این رابطه می گوید:قیمت های خرید تضمینی پیشنهادی وزارت کشاورزی به هیات دولت قیمت های مناسبی است اما تا این لحظه این افزایش قیمت ابلاغ نشده است، البته در کنار این موضوع نمایندگان نیز پیگیر هستند تا از طریق دولت قیمت ها را متعادل کنند.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان قیمت پیشنهادی برای گندم ۴هزار ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای کلزا بالای ۹ هزار تومان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55408
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.