۱۵درصد از کودکان بدسرپرست کشور، در کرمان اند

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در حالی از آمار ۴ هزار نفری کودکان تحت پوشش بهزیستی خبر می دهد که تعداد کل آمار کودکان بدسرپرست و بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته ۲۶ هزار نفر بوده است.

خبرنگار: مرضیه قاضی زاده | داغ سوگند و فاطمه هنوز بر روی دلمان است. دو کودک زرندی مقیم کرمان که به دست مادرشان با متادون کشته شدند. از این دست موارد کم نیست. یکی مجبور به ازدواج در سن پایین شده، دیگری در حمام حبس و توسط پدر مورد آزار و اذیت قرار گرفته. یکی را فروختند، از دیگری برای جابه جایی مواد استفاده کردند.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان کرمان هم اکنون۸۷درصد از ساکنین مراکز نگهداری کودکان بدسرپرستند و ما بقی بی سرپرستند. این آمار یک تغییر ۱۸۰درجه نسبت به سالیان گذشته را نشان می دهد. مطلبی که عباس صادق زاده نیز بر آن صحه می گذارد.

صادق زاده به کرمان نو می گوید:در گذشته از بین کودکانی که ما نگهداری می‌کردیم ۸۰ درصد بی‌سرپرست و مابقی بدسرپرست بودند .

صادق زاده در حالی از آمار ۴ هزار نفری کودکان تحت پوشش بهزیستی خبر می دهد که تعداد کل آمار کودکان بدسرپرست و بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته ۲۶ هزار نفر بوده است.

به عبارتی دیگر استانی که تنها ۳.۳ درصد از جمعیت کل کشور را دارد، بیش از ۱۵ درصد از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست کشور را در درون خود جای داده است.

بعد از کرونا پذیرشی نداشتیم

پذیرش کودکان پس از شیوع کرونا البته قدری کمتر شده است . صادق زاده دلیل این امر را جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می داند. او در این خصوص می گوید:مراکز کودکان به عنوان مراکز با ریسک بالا شناخته شدند و به همین جهت ما پذیرشی نداشتیم و کودکان را در قرنطینه نگه داشتیم.

صادق زاده با بیان اینکه اضافه کردن کودکان به مراکز منطقی نبود، میگوید:نامه نگاری این موضوع با دستگاه قضایی انجام شده است و در طی این مدت ما تنها موارد اورژانسی را پذیرش کردیم.

با این حال مدیر امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان در پاسخ به این پرسش خبرنگار کرمان نو که با توجه به عدم پذیرش بهزیستی در ایام کرونا، حمایت از کودکان آسیب دیده به چه شکل انجام می شود، به کل این موضوع را رد می کند.

علیرضا وحیدزاده می گوید: ما تنها کودکان خیابانی را پذیرش نداشتیم و کودکان بدسرپرست و بی سرپرستی که از کانال اورژانس می آمدند ، قرنطینه شدند.

وحیدزاده در خصوص روند انجام کار توضیح می دهد: کودکانی که از مسیر اورژانس اجتماعی معرفی می شوند ابتدا تست کرونا می دهند و در صورت مثبت بودن در مراکز درمانی بستری شده و پس از بهبود توسط مددکاران تحویل گرفته و در مراکز ما چند روز تحت قرنطینه قرار می گیرند سپس به مراکز اصلی فرستاده می شوند.

تعداد کل کودکان تحت پوشش بهزیستی همان ۴ هزار نفر ابتدای سال بود

با این حال در آماری که مدیر کل بهزیستی استان کرمان در نشست خبری خود ارائه داد، تعداد کل کودکان تحت پوشش بهزیستی همان ۴ هزار نفر ابتدای سال بود.

مدیر امور اجتماعی بهزیستی استان کرمان میگوید:کسی که در فیلد کاری ما قرار می گیرد، کسی است که دادستان دستور داده تا توسط بهزیستی ساماندهی شود. وحیدزاده مدعی است که این کودکان بدون آماده سازی شرایط ، تحویل خانواده ها نمی شوند.

او در این خصوص می گوید: بهزیستی باید این بچه ها را ساماندهی و نگهداری کند،مگر اینکه مددکار تشخیص دهد که خانواده آماده دریافت کودک است. در این شرایط نامه ای به دادستانی زده شده تا برای تحویل کودک دستور داده شود.

به گفته وحیدزاده روند کاری که مددکار انجام می دهد ممکن است تا ۶ ماه به طول انجامد.

ثابت بودن آمار کودکان تحت پوشش بهزیستی در شرایطی رخ داده که مدیرکل این اداره کل نیز اذعان دارد که تعداد بالایی از تماس های گرفته شده با خط ۱۴۸۰ مربوط به کودک آزاری است .

به گفته صادق زاده ۶۰درصد از افرادی که در کرمان با خط ۱۴۸۰ تماس گرفتند،ابراز کردند که در معرض خشونت قرار گرفتند .

بر طبق این آمار رتبه اول مربوط به زنان و رتبه دوم کودکان است. در رتبه های بعدی نیز سالمندان و سایر گروه های در معرض آسیب قرار داشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57234
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.