افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس به گل‌گهر با دستور رئیس جمهور

استاندار کرمان از افتتاح ویدئوکنفرانسی پروژه انتقال آب خلیج فارس و اتصال مخزن 45 هزار مترمکعبی خط آب خلیج فارس به سایت آبی گل‌گهر توسط رئیس جمهوری و با حضور وزیر صمت خبر داد.

دکتر محمدجواد فدائی در تشریح افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس عنوان کرد: فردا 15 آبان ماه فاز اول از خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد به دست ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.

استاندار کرمان، کم‌‌آبی را از مشکلات بزرگ استان کرمان مطرح کرد و بیان داشت: بخش عمده‌ای از آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، سالانه حدود 6 میلیارد مترمکعب برداشت آب در بخش کشاورزی داریم که متاسفانه یک میلیارد مترمکعب نسبت به حد مجاز و 2 میلیارد مترمکعب نسبت به مصرف بهینه اضافه برداشت است.

دکتر فدائی با اشاره به وجود 9 هزار چاه غیرمجاز در استان کرمان گفت: نیمی از این چاه‌ها باید پُر و مسلوب المنفعه شوند، به لحاظ آب شرب 13 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز هستند و 720 روستا نیز شبکه آب آشامیدنی ندارند و ه صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در مجموع وضعیت آب در استان کرمان خوب نیست و در بخش صنعت هم نیاز به آب داریم، برای حل این مشکل بررسی‌ها و طرح‌های متعددی مطرح شده که یکی از آنها استفاده از پسآب (فاضلاب) است که در شهرهای کرمان، زرند و سیرجان در حال اجرای شبکه فاضلاب است تا از پسآب برای صنعت استفاده شود.

استاندار کرمان، برنامه دیگر برای حل مشکل آب استان کرمان را انتقال از حوزه‌های دیگر دانست و ادامه داد: مهمترین این پروژه‌ها شیرین کردن آب دریا و انتقال به استان است که فردا 15 آبان ماه فاز اول آن که در کشور و منطقه جزو پروژه‌ای مهم و بی‌نظیر محسوب می‌شود، افتتاح می‌گردد.

دکتر فدائی اظهار داشت: پروژه انتقال آب خلیج فارس در سه خط در نظرگرفته شده که مجموعا 600 میلیون مترمکعب در سال آب را شیرین کرده به استان‌های کرمان و یزد منتقل می‌کند.

وی ابراز داشت: خط اول این پروژه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل‌گهر سیرجان، گل‌گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است.

استاندار کرمان افزود: در مجموع خط اول پروژه 180 میلیون مترمکعب آب را در سال منتقل می‌کند که 50 میلیون مترمکعب آن به شهرهای استان هرمزگان داده می‌شود و 45 میلیون مترمکعب سهم گل‌گهر، 40 میلیون مترمکعب سرچشمه و 30 میلیون مترمکعب سهم چادرملو است و 15 میلیون مترمکعب نیز در طول مسیر برای شرب و مواردی دیگر استفاده می‌شود.

دکتر فدائی بیان داشت: مطالعات اولیه طرح انتقال آب خلیج فارس سال 1392 انجام و عملیات اجرایی از سال 1395 آغاز شده است.

استاندار کرمان عنوان کرد: فاز اول انتقال آب تا گل‌گهر حدود 300 میلیون یورو ارزبری داشته، 6 هزار میلیارد تومان شرکا و سهامداران شامل گل‌گهر و سرچشمه و فولاد چادرملو سرمایه‌گذاری کردند و یک هزار و 300 میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه بخش ارزی از محل صندوق توسعه ملی و بانک ایران و اروپا کمک گرفته شده است، خاطرنشان کرد: 38 میلیون یورو توسط بانک ایران و اروپا و مابقی از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

دکتر فدائی اضافه کرد: بانک‌های سپه، ملی، تجارت و پارسیان نیز در بخش تسهیلات کمک کرده‌اند.

استاندار کرمان اظهار داشت: در جریان اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس 200 شرکت پیمانکاری 16 هزار نفر نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال بوده‌اند.

وی ابراز داشت: امیدواریم با انتقال آب به گل‌گهر، چاه‌های مورد استفاده این مجموعه مسدود شوند و کمکی به حل مشکل آب در منطقه سیرجان باشد.

دکتر فدائی، زمان افتتاح فازهای دوم و سوم خط انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه و فولاد چادرملو را تا پایان سال اعلام کرد و گفت: خط دوم و سوم انتقال آب نیز در حال برنامه‌ریزی و بررسی برای آغاز عملیات هستند.

استاندار کرمان عنوان کرد: آیین افتتاح خط انتقال با توجه به حجم بالای پروژه، بخشی در آب‌ شیرین‌کن‌های بندرعباس و بخشی در تاسیسات طول مسیر 300 کیلومتری انتقال است و بخش اصلی افتتاح در سیرجان با حضور وزیر صمت و مدیران مربوطه و در ارتباط ویدئوکنفرانس با ریاست جمهوری خواهد بود.

دکتر فدائی همچنین از برگزاری نشست علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت با صنعگران کرمانی در روز پنجشنبه 15 آبان ماه خبر داد.

استاندار کرمان با تقدیر از همه کسانی که در اجرای این پروژه بزرگ مشارکت داشته‌اند، اعم از ایده، طرح و اجرا به ملت ایران برای اجرا این پروژه عظیم در دولت تدبیر و امید تبریک گفت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57993
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.