پورابراهیمی: تحولات اساسی در ساختار بازار سرمایه آغاز می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی با رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره اعلام کرد: با تصویب کمیسیون اقتصادی تحولات اساسی در ساختار و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور آغاز می‌شود.

دکتر «محمدرضا پورابراهیمی» امروز چهارم آذر ماه در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی با رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره افزود: در این نشست محورهای مهم طرح اصلاح قانون اوراق بهادار که در دستور کار قرار داشت مورد بررسی قرار گرفت و یکی از محورهای مهم آن اصلاح ساختار بازار سرمایه به ویژه ارتقاء جایگاه سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور بود.

وی با بیان اینکه در این نشست مباحثی با محورهای مختلف مطرح شد، تصریح کرد: به دلیل نقش، اهمیت و جایگاه سازمان بورس در عرصه اقتصادی کشور و با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها و اثرگذاری در نظام اقتصادی کشور یکی از بندهایی که در کمیسیون اقتصادی مصوب شد این بود که جایگاه بازار سرمایه از طرق تقویت اصلاح ساختاری سازمان بورس ارتقاء یابد.

پورابراهیمی اعلام کرد: نحوه انتخاب رییس سازمان بورس بر اساس مصوبه و قانون جدید با حکم رئیس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصمیم هیات وزیران انجام خواهد شد و این سازمان به عنوان یک عضو فعال در هیات وزیران نقش ایفا خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: نقش محوری سازمان بورس در تصمیمات اقتصادی هیات وزیران در صورتی خواهد بود که بتواند نقش اصلی خود را تصمیمات کلان اقتصادی کشور با حضور در هیأت وزیران ایفا کند و ساختار آن شبیه به ساختار بازار پول خواهد شد که محوریت آن بر عهده بازار مرکزی است لذا بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس نیز نقش متناظر بانک مرکزی در هیات دولت ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس بخشی از مصوبات کمیسیون، قرار است هیات مدیره سازمان بورس به صورت غیرموظف و با شرایط ویژه انتخاب شود که حداقل ۱۰ سال سابقه تخصصی و اجرایی در حوزه بازار سرمایه داشته باشند تا با حضور افراد غیر موظف مرتبط امکان اداره هر چه بهتر بازار سرمایه فراهم شود.

پورابراهیمی گفت: موضوع ایجاد مرکز پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی بازار سرمایه از دیگر محورهای مهمی بود که در این نشست به آن پرداخته شد که در ساختار جدید بازار سرمایه ایفای نقش خواهد کرد.

وی افزود: موضوع تشکیل ساختار نظارتی جدید در بازار سرمایه نیز یکی از ظرفیت‌های جدید است و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: با توجه به اینکه مقرر شد ویرایش نهایی در زمینه مصوبات کمیسیون طی چند روز آینده با حمایت مرکز پژوهش‌ها کمیته تخصصی و ناظرین مجلس در شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس عملیاتی شود گزارش نهایی آن ظرف چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: بندهای گزارش اصلاح ساختار در نشست‌های بعدی جمع‌بندی و نهایی می‌شود و محورهای دیگر صندوق تثبیت بازار و موضوعات مربوط به وظایف بازار گردانان و اقدامات لازم در زمینه تکالیف شرکت‌ها برای حمایت از بازر از محورهای مهم دیگر این نشست بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58956
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.