معدوم سازی 8000 سگ بلاصاحب در رفسنجان

به گزارش پیام ما ،باز هم سگ کشی. این بار البته نه فیلمی پخش شده و نه خبر کشته شدن سگ ها  از یک سازمان درز کرده. بلکه عالی ترین مسئول یک نهاد با زبان خود پرده از یک اتفاق وحشتناک برداشت.
اتفاقی که شاید در کشور در نوع خودش بی سابقه باشد. اگر در سال های گذشته خبر کشتن چند سگ با اسید و یا حیوان آزاری باعث واکنش هایی در جامعه و برگزاری تجمعاتی در اعتراض به آن می شد، اتفاقی که اخیرا افتاده، چندین برابر وحشتناک تر است. 

شهردار رفسنجان گفته است :”طی سال 94 و سه ماه اول سال 95 حدود 8 هزار سگ بلاصاحب در شهرستان رفسنجان معدوم شده اند؛به طور دقیق تر سال گذشته 7 هزار و سی و در سال 95 تاکنون 944 قلاده سگ از بین رفته است. ”

سگ کشی، عملی غیرقانونی

شهردار رفسنجان در حالی این آمار را اعلام کرده که طبق دستورالعمل کنترل سگ های ولگرد، که شهرداری ها مسئولش هستند، به هیچ عنوان نباید سگ ها کشته شوند. این قانون در سال 87 در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مصوب و چندین بار توسط وزارت کشور و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شهرداری ها ابلاغ شده.

روزی 17 سگ در رفسنجان کشته می شود

اما انگار با گذشت بیش از 7 سال از تصویب این دستورالعمل، هنوز برخی شهرداری ها سگ های بلاصاحب را می کشند. همان اتفاقی که در رفسنجان رخ داده و در زمانی کمتر از 15 ماه، 7 هزار و 974 هزار سگ معدوم شده اند. طبق این آمار، تقریبا روزی 17 سگ ولگرد در رفسنجان توسط شهرداری این شهرستان کشته می شود.

الگویی که از شهرداری کرمان می شد گرفت

در حالی شهرداری رفسنجان این اقدام را برای  8 هزار سگ بلاصاحب کرد، چندماهی می شود، شهرداری کرمان پناهگاهی برای این حیوانات ساخته است. محمدرضا خانی معاون خدمات شهری شهرداری کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفته است:” این سگ ها تا پیش از این معدوم می شدند؛ اما امروز روند برخورد متفاوت شده است.”

“دیگر به سگ‌ها شلیک نمی‌شود. با تماس تلفنی شهروندان همکاران ما بعد از گرفتن (خفتگیری) سگ ‌آن را به محلی که تدارک دیده ایم منتقل می‌کنند و بعد از واکسیناسیون، پلاک گذاری و عقیم سازی می شود. این اتفاق را می توان به عنوان اقدامی در حد نمونه ملی ارزیابی کرد.”

از نظر معاون خدمات شهری شهرداری ،دیگر نیاز نیست که شهرداری مورد انتقاد قرار گیرد بلکه با راه‌اندازی مکان ها و انجمن های حامی حیوانات و دوستداران آنها در رسیدگی به بهداشت و تغذیه مورد توجه بیشتری هستند.
او گفته در گذشته کلی هزینه بکارگیری نیروی انسانی برای از بین بردن سگ‌های ولگرد و خرید فشنگ پرداخت می شد و در کنار این هزینه گزاف، مشکل آلودگی صوتی ناشی از شلیک گلوله در شهر را شاهد بودیم.
“اما موضوع امروز کاملا متفاوت شده است؛دوستداران حیوانات در مجموعه ساخته شده حاضر می‌شوند و به حیوانات غذا می دهند و در واکسیناسیون و سایر موارد بهداشتی حیوانات به ما کمک می کنند.”
زمانی که شهرداری کرمان با ساختن پناهگاه، از کشته شدن سگ های بلاصاحب جلوگیری کرده که 100 کیلومتر آن طرف تر، شهرداری رفسنجان بدون توجه به قانون، اقدام به کشتن سگ ها می کند. این در حالی است که با کمی تلاش می شد الگوی شهرداری کرمان را در رفسنجان نیز پیاده کرد.

شهردار رفسنجان پاسخ نداد

شهردار رفسنجان
شهردار رفسنجان

در حالی که دیگر مسئولان خبر سگ کشی در رفسنجان را تکذیب کردند، پورمحمدی شهردار رفسنجان پاسخ تماس های مکرر «پیام ما» را نداد. به همین دلیل با یک شماره ناشناس با وی تماس گرفتیم و پاسخ داد.

آقای پورمحمدی پاسخ شماره های ناشناخته را نمی دهد و از ما شماره تماس روزنامه را در خواست میکند تا خودش با ما تماس بگیرد. شماره دفتر را به او دادیم اما تماسی با ما نگرفت.
پس از ساعتی منتظر ماندن با همان شماره ای که به شهردار رفسنجان داده بودیم، تماس گرفتیم اما خط او مشغول بود. در حالی که با دیگر شماره ها که تماس می گرفتیم، خط مشغول نبود. فهمیدیم که جناب شهردار شماره روزنامه را که به وی داده بودیم در بلک لیست خود گذاشته است.
برای تایید صحت خبر سگ کشی 8 هزارتایی در رفسنجان با سرپرستی کرمان خبرگزاری ایسنا تماس گرفتیم و سرپرست آنجا صحت این خبر را تایید کرد.

فاجعه در رفسنجان شهردار رفسنجان: 8000 سگ را کشتیم

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=590
2 نظرات
  1. فاطمه پورمرادی می گوید

  2. سجاد نجلی می گوید

    دستشون درد نكنه همون سال ها سگا رو میكشتن بهتر بود . از وقتی كه این طرح معدوم سازی بخاطر شعار های یكسری ادم كمتر و نفهم تر از اون سگا ملغی شد كلی زیاد شدن همین هفته دوتا بچه معصوم رو كشتن سگای ولگرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.