گسترش مراودات تجاری کرمان و اندونزی

سفیر جمهوری اندونزی در ایران از افزایش ارتباطات تجاری گسترده و همکاری بین فعالان اقتصادی کرمان و اندونزی با توجه به فرصت های موجود در ۲ طرف خبر داد.

به گزارش ایرنا، رونی پراستیو یولیانتورو روز شنبه در نشست مجازی بررسی زمینه‌های همکاری مشترک کرمان و اندونزی با اشاره به ضرورت تعهد در مراودات اقتصادی، افزود: تفاهم هایی طی سال های گذشته برای ارتباطات گسترده بین ایران و اندونزی شکل گرفت اما پس از اعمال تحریم ها علیه ایران، این ارتباطات نتوانست به معنای واقعی شکل بگیرد و اهداف مدنظر تحقق یابد.

وی با تاکید بر اینکه دولت اندونزی توجه ویژه ای به اقتصاد دارد، تصریح کرد: به همین دلیل مشوق های بسیار مناسبی برای صادرکنندگان و واردکنندگان نیازمندی های این کشور در نظر گرفته شده تا مروادات تجاری بیش از گذشته گسترش یابد. رونی پراستیو یولیانتورو، ادامه داد: اندونزی به واردات پسته نیاز دارد که این نیاز می تواند از طریق بازرگانان کرمانی تامین شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با اشاره به توسعه روابط ۲ کشور در هفتادمین سالگرد ارتباطات اقتصادی گفت: از زمان ریاست فادل محمد، بر کمیته مشترک ایرانی اندونزیایی اتاق بازرگانی اندونزی، توسعه روابط به خوبی شکل گرفته و ارتباطات این کشورها گسترش یافته است.

محمد آزاد عنوان کرد: حجم تجارت ایران با اندونزی قبل از خروج آمریکا از برجام حدود ۲ میلیارد دلار بوده که در ۲۰۲۰ میلادی به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ترغیب همکاری بین استانی در ارتباط تجاری ایران و اندونزی، در برنامه ما وجود دارد، اظهار داشت: کرمان در ایران و جاوه در اندونزی به دلیل زمینه فراوان همکاری های مشترک می توانند خواهر خواندگی را به امضا برسانند و روابط را گسترش دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، گفت: پیشنهاد می شود کنسرسیوم ها و گروه هایی برای انجام مذاکره و بررسی پیشنهادها تشکیل و در آن از افراد متخصص و باتجربه هر گروه کالایی استفاده شود و در مورد میزان حجم مبادلات دو طرف تصمیم گیری شود.

تجارت دو سویه و برد- برد 

رییس اتاق کرمان در این نشست اندونزی را یکی از کشورهای مهم و مورد علاقه ایران و کرمان عنوان کرد و گفت: زمینه های همکاری مشترک کرمان و اندونزی را مطالعه، تحلیل و بررسی کرده ایم و به تجارت دو سویه و برد- برد اعتقاد داریم.

سیدمهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه علاوه بر صادرات محصولات کرمان به واردات محصولات مورد نیاز استان از اندونزی نیز اهمیت می دهیم، ادامه داد: برخی کارخانه های بی نظیر ایران در کرمان فعال هستند که آنها مصرف کننده مواد اولیه ای هستند که از اندونزی تامین می شوند و یا قابل تامین هستند.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی کرمان از جمله رئیس انجمن ملی خرما ایران، صادرکنندگان پسته، رئیس انجمن گیاهان دارویی، مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ فولادی کشور، مدیر بازرگانی کارخانه لاستیک کرمان، مدیر شرکت بزرگترین تولید کننده روغن خوراکی در ایران، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان و دیگر افراد را به این نشست دعوت کردیم تا بتوانیم زمینه تجارت بزرگ با اندونزی را بیش از گذشته فراهم کنیم.

زمینه‌های همکاری مشترک کرمان و اندونزی، در نشستی مجازی با حضور رئیس اتاق کرمان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان، رئیس کمیته ایرانی اندونزیایی اتاق بازرگانی اندونزی، سفیر اندونزی در ایران و سفیر ایران در اندونزی، رئیس اتاق های خاورمیانه، رئیس انجمن بازرگانان ایرانی در اندونزی، رئیس انجمن ملی خرما ایران و جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان بررسی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60418
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.